• 1
  • 2
2021-03-13, 17:26
Medlem
Aigiss avatar
Alla som säger lila lök om rödlök är hipsters och ska genast belönas med en örfil så att de lär sig veta hut.
Citera
2025-10-30, 20:52
Medlem
Nu när ni har klarat av färgen så går vi vidare.

Vad ska man använda röd lök till, den är inte så god att steka? Råkade köpa ett kg då det var billigare än gul lök. Men tycker inte den är så tilltalande att skiva, steka och ha till kött som nu en ytterfilé av gris. Är den bättre i gryta eller till vad passar den bäst?
Citera
2025-10-30, 22:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Vad ska man använda röd lök till, den är inte så god att steka? Råkade köpa ett kg då det var billigare än gul lök. Men tycker inte den är så tilltalande att skiva, steka och ha till kött som nu en ytterfilé av gris. Är den bättre i gryta eller till vad passar den bäst?
Den funkar till allt, men lite mildare.
Citera
2025-10-30, 23:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

En regel jag lärt mig är att använda rödlök i kalla rätter och gul lök i varma. Rätt eller fel, men jag tycker det funkar rätt bra.
Citera
2025-10-30, 23:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En regel jag lärt mig är att använda rödlök i kalla rätter och gul lök i varma. Rätt eller fel, men jag tycker det funkar rätt bra.

Kör samma här (ibland så kör jag schalottenlök i dip/kalla såser).
Senast redigerad av Sereena 2025-10-30 kl. 23:29.
Citera
2025-10-31, 10:18
Medlem
Sladdarens avatar
Jag säger rödvins röd ;-) eller polkagris färg.. (nä det säger jag inte förstås)

Färgen anspelar mest på röd
Senast redigerad av Sladdaren 2025-10-31 kl. 10:23.
Citera
2025-10-31, 10:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Alla som säger lila lök om rödlök är hipsters och ska genast belönas med en örfil så att de lär sig veta hut.

Jo. Rimmar ju bättre med röd-lök ... Rödlök, lätt att uttala än lilalök

Skimmer av rosa, lila och röd
Citera
2025-10-31, 10:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Den fungerar till allt, men det går inte säga emot att finhackad rödlök på en hel del maträtter är väldigt gott.

Ett tips annars, och för tex som jag kör till korv och bröd, det är gul lök som jag sköljer i vatten.
Tycker detta blir väldans bra för korv med bröd.

Sen om man kör röd lök i tex gryta, så gör jag det helst till rätter där man verkligen kan se färgen på löken, alltså inga mörka såser som döljer färgen.
Och jag tycker detta ser snyggt ut i maten och gott, men kör då oftast löken i klyftor då.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Klanenskonung66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepression
Sprang på en amerikansk matlagnings kanal på YT där en kock säger att han ska använda en så kallad "Purple onion", vilket visade sig vara en rödlök.

Kollar man på färgen så stämmer ju detta. Den röda löken är ju, i alla fall enligt mig, mer lila än röd.
Svårt att veta om det är en mat eller språkfråga. Hört att man inom vissa länder benämner det som rödlök medan andra kallar den för lila men jag har inte fått svar på vad som avgör detta.

Vad anser ni, säger man röd eller lila lök, och vad avgör?
Och vilken färg har egentligen löken?

Skumt inlägg kanske men kan inte riktigt släppa det här

Rödlök rullar finare på tungan tycker jag, skulle inte kunna säga lila lök. Låter ju bedrövligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in