• 2
  • 3
2021-03-12, 18:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Känner mig även darrig,

Inget du behöver oroa dig över. Tvärt om faktiskt, att du får sådana här reaktioner på den förhållandevis lilla dos du fått i dig, så betyder ju det att ditt nikotinberoende som sådant ännu inte är i full blom.

Citat:
Konstigt nog borde det inte vara samma när man sväljer och har den i munnen? ​Tycker detta är skumt, därför jag frågar hära. Börjar inte direkt darra av en snus i munnen så

Matsmältningssystemet är lite mer effektivt på att ta upp ämnen till kroppen än vad munnens slemhinnor är. Annars hade man ju kunnat gurgla lite risgrynsgröt på morgonen och kalla det för en frukost.
Citera
2021-03-12, 18:27
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ja så till saken kan något hända om man sväljer en starkare snus? Känner mig yr och illamående hur länge pågår detta?

Risken finns att snuset fräter sönder delar av magsäcken, dock inget allvarligt men kan ge skador för livet om du har otur.
Citera
2021-03-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Risken finns att snuset fräter sönder delar av magsäcken, dock inget allvarligt men kan ge skador för livet om du har otur.

I magsäcken har man ju ett PH på 1,5 med andra ord jävligt frätande och surt, snuset ligger väl strax över 8 om det är ett starkt snus, med andra ord lätt basiskt.

Så det är riskfritt att en snus skulle fräta sönder något
Citera
2021-03-12, 19:39
Medlem
Har råkat svälja en på ca 40mg för ett tag sen. Hände inget speciellt förutom en riktig rejäl magknip och nästa dag blev det till att springa på toaletten hela förmiddagen. Inte särskilt farligt alltså, kommer det inte vara för dig heller.
Citera
2021-03-12, 22:40
Medlem
jag gjorde det i lumpen, precis innan en vinterövning. Jag blev yr, stirrig, nervös och så spydde jag en gång. Spyan vart rent vatten. Därefter tickade det av fort. Skulle säga ett halvt dygn mysko. Jag var inte en van snusare då
Citera
2021-03-16, 12:47
Medlem
quid-est-veritass avatar
Överlevde TS?
Citera
2021-03-24, 14:37
Medlem
Som sagts så många gånger tidigare. Nikotinet är bundet och utgör ingen hälsorisk för en frisk person. Det finns medicinska rapporter på personer som tagit så mycket som 800 mg fiberbundet nikotin på en gång utan någon som helst allvarlig eller livshotande förgiftning.

Dock är det inte ovanligt att föräldrar med små barn ringer till GIC och uppmanas söka vård om bebisar av någon anledning misstänks ha konsumerat en prilla. För ett par år sedan var det ett fall som fick stanna över natten för observation, men allvarligare än så är det inte - inte ens för små barn uppenbarligen.

Till det finns inte ett enda nikotinrelaterat rapporterat dödsfall från snusning (eller andra dödsfall från snus heller för den delen). Däremot finns de som tagit liver av sig med rent nikotin, men det är en annan historia.
Citera
2021-03-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ja så till saken kan något hända om man sväljer en starkare snus? Känner mig yr och illamående hur länge pågår detta?

När jag råkar svälja snus i sömnen så har det alltid resulterat i diarré någon dag eller så.
Citera
2021-03-27, 20:30
Jag tror dödlig dos nikotin ligger runt 50 mg.

Yr o illamående blir man säkerligen om man sväljer 20 mg.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2021-03-27 kl. 20:43.
Citera
2021-04-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag tror dödlig dos nikotin ligger runt 50 mg.

Yr o illamående blir man säkerligen om man sväljer 20 mg.

50 mg är en teoretisk gräns utifrån vad som bedömts utifrån djurförsök. Det handlar också i det fallet om rent nikotin. Nikotin bundet i fiber har förstås en helt annan riskprofil och det är enklare att ta livet av sig med vatten som har en ld50 på runt sex liter. Med andra ord är det i praktiken omöjligt att förgifta sig till döds med snus eller nikotinportioner. Åtminstone har ingen lyckats så här långt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in