2021-03-12, 16:49
Jag funderar på om jag ska köpa 64 tabletter Blue Eye för bättre syn. Dom sägs kunna skydda mot grå starr och åldersförändringar i gula fläcken.
En tablett innehåller:
Citat:
Blåbärsextrakt 150 mg
37,5 mg Lutein
25 mg Zeaxanthin
1,5 mg Quercetin
25 mg Rutin
25 mg Zink (zinkcitrat)
12,5 mg E-vitamin
10 mg Salvia
10 mg Vitamin B2
1,6 mg Vitamin A 800 µg
Selen (selenmethionin) 62,5 µg
https://www.apotea.se/blue-eye-64-tabletter-1

Är skyddet bara mot UV-ljus och blått ljus från skärmar, eller skyddar Lutein ögonen även på andra sätt? Är lutein kaka på kaka om man redan använder s.k. blue-light-blocking screens och inte vistas is solen?
En tablett kostar nästan 5 kr. Är det värt priset? Erfarenheter?
Citera
2021-03-12, 17:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HETVIND
En tablett kostar nästan 5 kr.
Priset, är satt efter att Mede klassen intalar sig att Dyrast ALLTID är bäst och ger Status, Lajks på Fejan och Ligg.

Vi inbillar oss själva hellre vi är street smarta som för våra jacks skull sväljer Blåbär Lutein-kapslar by brand BodyBoost, på ÖoB, han Runsvens butiker.

En kapsel bellar SEK 1:63. "För billigt", säger våra bekanta med borätt vid Vasaparken, off Odenplan i centrala Stockholm.

Se produktlänk: https://www.öob.se/skonhet-halsa/hal...blabar-2002307
Citera
2021-03-12, 18:03
Medlem
Oaktat märke så testade väl BBC Mosley något sånt preparat, det hade lite effekt jag.
Citera
2021-03-12, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Priset, är satt efter att Mede klassen intalar sig att Dyrast ALLTID är bäst och ger Status, Lajks på Fejan och Ligg.

Vi inbillar oss själva hellre vi är street smarta som för våra jacks skull sväljer Blåbär Lutein-kapslar by brand BodyBoost, på ÖoB, han Runsvens butiker.

En kapsel bellar SEK 1:63. "För billigt", säger våra bekanta med borätt vid Vasaparken, off Odenplan i centrala Stockholm.

Se produktlänk: https://www.öob.se/skonhet-halsa/hal...blabar-2002307
Vitaminerna och mineralerna som Blu Eye innehåller behövs inte i den tabletten. Dom fås billigast av en vanlig vitamintablett men lutein och zeaxanthinet... Hur mycket innehåller ÖBs kapsel?

Jag äter aldrig blåbär men däremot rätt många ägg som ger en del lutein. Är det ett lönt kostillskott?
Citera
2021-03-12, 23:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag funderar på om jag ska köpa 64 tabletter Blue Eye för bättre syn. Dom sägs kunna skydda mot grå starr och åldersförändringar i gula fläcken.

Var sägs det?
Jag kan inte hitta en rad hos försäljaren och som påstår det.

Citat:
Är lutein kaka på kaka om man redan använder s.k. blue-light-blocking screens och inte vistas is solen?

Det hjälper dig med att anskaffa en D-vitaminbrist om inte annat.
Jag gissar att hemsidan som säljer dig detta humbug även har en köpbar lösning för D-vitaminbrist, right?

Citat:
En tablett kostar nästan 5 kr. Är det värt priset?

Nej.
Eftersom du måste äta dessa tabletter livet ut för att få behålla skyddet, och om vi antar att du lever i 50 ytterligare år, så kommer du att lägga drygt 80 tusen kronor på preparatet. Vad kostar en LASIK-operation, i jämförelse?

Citat:
Är skyddet bara mot UV-ljus

Nej, du kan inte äta piller och därmed bli skyddad från UV-ljus.
Vill du skydda dina ögon mot UV-ljus, så får du använda glasögon med filter för ändamålet.
Citera
2021-03-13, 00:42
Du har vissa poäng, helt klart.

Citat:
Three subsequent meta-analyses of dietary lutein and zeaxanthin concluded that these carotenoids lower the risk of progression from early stage AMD to late stage AMD.
A 2017 Cochrane review of 19 studies from several countries, however, concluded that dietary supplements containing zeaxanthin and lutein have little to no influence on the progression of AMD.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lutein...r_degeneration

Någonstans får man sätta en gräns. Vad skulle nästa bli... Lycopene för att förebygga prostatacancer...? Jag brukar ofta ställa mig frågan var den gränsen går.
Hälsa är förvisso något att investera i men det får inte bli en börda.
Citera
2021-03-13, 06:48
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Hur mycket innehåller ÖBs kapsel?
Förpackningen listar "Lutein 25 mg (100%)." Alltså mindre powerful, än fina konkurrenten. Våra bekanta vid Vasaparken säger alltid "du får vad du betalar för". Det idiomet fick dem själva att köpa den högst prissatta elektriska automobilen på den svenska fordonsmarknaden.

Z, är unlisted.

Citat:
Jag äter aldrig blåbär men däremot rätt många ägg som ger en del lutein. Är det ett lönt kostillskott?
Ägg, är kanon. Som intellektuella, vill vi säga ägg är del av en svensk kanon. Gastronomiskt, men även kulturellt och målat med bred pensel i litteraturen. Ibland bettlare och vägmän, var ett hönsägg en smart förpackad om än ömtålig färdkost. Intogs med fördel vid vägkanten i rå form, utsugen ifrån skalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in