2021-03-11, 19:29
Medlem
ViaGettys avatar
Hur gör man när man är ute och går i regnet med ett uppfällt paraply och skall ta sig under till exempel en bro eller en viadukt. Som jag ser det har man två alternativ:
  1. Fälla ihop paraplyet när man kommer in under bron och sedan femton sekunder senare fälla upp det igen
  2. Låta paraplyet vara uppfällt medan man passerar under bron trots att det inte regnar där
Vilket av sätten man än väljer ser man dum ut och man känner sig dum.

Finns det ett rätt sätt? Finns det ytterligare alternativ än de som nämns ovan? Kanske något smart som jag inte tänkt på men som får en att inte känna sig dum. Hur gör du? Hur gör kändisar? Vilket är mest effektivt?
Citera
2021-03-11, 19:33
Bara fortsätt gå. Att fälla ihop paraplyet bara för att man passerar under en gångbro är retarderat till dagcentrets gräns. Det är sånt som autister skulle kunna få för sig. Det måste finnas rim och reson. Ja, går man ner i en tunnelbana eller ställer sig under tak i en busskur så fäller man ihop paraplyet. Inte om man snabbt passerar något som bara är några meters väg under tak.
Citera
2021-03-11, 19:36
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Hur gör kändisar? Vilket är mest effektivt?
Jag fäller sällan ihop paraplyet, om det är en kortare passage.
Citera
2021-03-11, 19:37
Medlem
Om det inte är kraftig trängsel eller mycket lågt i tak, låt paraplyet vara uppfällt. Vid en mycket lång passage under tak, säg 200 meter som en innegata i stort köpcentrum, så är det nog läge att fälla ihop paraplyet också.
Citera
2021-03-11, 21:58
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Intressant fråga.

Personligen fäller jag ner paraplyet när jag går in och ruskar av det, sen fäller jag upp paraplyet precis innan jag lämnar tunneln. Men det finns säkert fler sätt. Tvivlar starkt på att det finns en precis gentlemannakod för just detta specifika scenarie, ändå ett intressant ämne!
Citera
2021-03-12, 09:55
Medlem
yz44s avatar
Vid en kortare passage finns det ingen anledning att fälla ihop paraplyet.
Citera
2021-03-12, 17:45
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Inte om man snabbt passerar något som bara är några meters väg under tak.
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag fäller sällan ihop paraplyet, om det är en kortare passage.
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Vid en kortare passage finns det ingen anledning att fälla ihop paraplyet.

Tack för era svar! Var anser ni att gränsen går? Skall man mäta avståndet eller tiden det tar att passera?

Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Om det inte är kraftig trängsel eller mycket lågt i tak, låt paraplyet vara uppfällt. Vid en mycket lång passage under tak, säg 200 meter som en innegata i stort köpcentrum, så är det nog läge att fälla ihop paraplyet också.

Är 200 meter den gräns du drar för att fälla ihop paraplyet? Varifrån har du i så fall fått den siffran?

Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Intressant fråga.

Personligen fäller jag ner paraplyet när jag går in och ruskar av det, sen fäller jag upp paraplyet precis innan jag lämnar tunneln. Men det finns säkert fler sätt. Tvivlar starkt på att det finns en precis gentlemannakod för just detta specifika scenarie, ändå ett intressant ämne!

Tack för ditt svar! Skulle man kunna tänka sig en variant där man behåller paraplyet uppfällt men inte håller det över huvudet. Man kunde kanske göra ett litet jongleringstrick med paraplyet i det att man passerar det nederbördsbefriade området. Skulle det få en att framstå i bättre dager? Vad anser du om den idén?

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Att fälla ihop paraplyet bara för att man passerar under en gångbro är retarderat till dagcentrets gräns. Det är sånt som autister skulle kunna få för sig.
  1. Jag går inte på dagcenter.
  2. Jag har inte diagnosticerats med autism av någon med giltig läkarlegitimation.
Citera
2021-03-12, 20:13
Medlem
Citat:
Tack för era svar! Var anser ni att gränsen går? Skall man mäta avståndet eller tiden det tar att passera?

Är 200 meter den gräns du drar för att fälla ihop paraplyet? Varifrån har du i så fall fått den siffran?
  2. Jag har inte diagnosticerats med autism av någon med giltig läkarlegitimation.

200 meter var det exempel från mitt liv jag kommer ihåg att jag har fällt ihop ett paraply när jag har gått igenom ett köpcentrum. En koll på kartan så ser jag att köpcentrets huvudgata är 280 meter långt.
Citera
2021-03-12, 21:01
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Citat:

Tack för ditt svar! Skulle man kunna tänka sig en variant där man behåller paraplyet uppfällt men inte håller det över huvudet. Man kunde kanske göra ett litet jongleringstrick med paraplyet i det att man passerar det nederbördsbefriade området. Skulle det få en att framstå i bättre dager? Vad anser du om den idén?

Bry dig inte så mycket om exakt när och var. Allt handlar om att du ska föra dig gentlemannamässigt och se destingerad ut vad du än gör.

Det finns massor av gentlemannakodex, men de flesta av dessa uppfanns i en tid långt innan vår med allt vårt moderna samhälle har att tillföra. Så länge du ser till att alltid vara välklädd, aldrig bär huvudbonad inomhus och ser folk i ögonen så kommer du långt. Stirra dig inte blind på detaljer så som när man ska fälla ett paraply.

Är du sen ekonomiskt oberoende, eller åtminstone tät, och har en lätt excentrisk läggning naturligt så är du hemma. Ett bonustips, skaffa en fin rökrock och ett par sköna slippers.
Citera
2021-03-13, 10:34
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativLivsstil
Det finns massor av gentlemannakodex, men de flesta av dessa uppfanns i en tid långt innan vår med allt vårt moderna samhälle har att tillföra. Så länge du ser till att alltid vara välklädd, aldrig bär huvudbonad inomhus och ser folk i ögonen så kommer du långt. Stirra dig inte blind på detaljer så som när man ska fälla ett paraply.
Tack för dina råd!

Jo, det säger sig självt att den etikett som anger hur man använder ett paraply kom till i ett samhälle utan broar och viadukter, och att det i och med att man började bygga dem vållade en del huvudbry för oss paraplybärare. Hur tror du samhället hade sett ut om förhållandet vore der omvända? Om gångtunneln uppfanns före paraplyet?
Citera
2021-03-16, 20:56
Medlem
Citat:
Hur gör man när man är ute och går i regnet med ett uppfällt paraply och skall ta sig under till exempel en bro eller en viadukt. Som jag ser det har man två alternativ:
  1. Fälla ihop paraplyet när man kommer in under bron och sedan femton sekunder senare fälla upp det igen
  2. Låta paraplyet vara uppfällt medan man passerar under bron trots att det inte regnar där
Vilket av sätten man än väljer ser man dum ut och man känner sig dum.

Finns det ett rätt sätt? Finns det ytterligare alternativ än de som nämns ovan? Kanske något smart som jag inte tänkt på men som får en att inte känna sig dum. Hur gör du? Hur gör kändisar? Vilket är mest effektivt?
Du fäller ihop paraplyet och bär det vänsterhand om det inte är en så smal eller hög bro så paraplyet behövs för att inte bli våt.
Gångtunnel under en väg - fäll ihop.
Citera
2021-04-15, 21:05
Moderator
Jultrollets avatar
Klockor och accessoarer --> Kläder och skor: allmänt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto