2021-03-11, 19:28
Medlem
I den omtalade debatten där Jomshof sa att han inte gillar Islamism så kom det även upp andra intressanta frågeställningar. Fyrbarnspappan Naveed Khan frågar sig varför svenska barn byter skola när utomeuropeerna blir fler.

– Varför lämnar man skolan bara för att det har kommit barn med en annan bakgrund?
– Man flyr problemen istället för att stanna kvar och försöka lösa dem, säger Naveed.

Detta fenomen, att svenskar flyttar sig när utomeuropeer flyttar in, är även bekräftat i en doktorsavhandling av nationalekonomen Emma Neuman vid Linnéuniversitetet i Växjö.

"När fyra procent av invånarna i ett område är födda utanför Europa börjar de svenskfödda flytta därifrån. Det är en förklaring till segregationen." En tänkbar anledning, enligt Emma Neuman, är att svenskar kan ha "negativa attityder gentemot utrikesfödda."

Några frågeställningar man kan fundera över:

Är det svenska barns ansvar att se till att integrationen funkar? Bör de stanna i stökiga skolor, där "kulturkrockar" och språkliga problem leder till otrygghet och bristande utbildning? Är de svenska barnen rentav skyldiga till förekomsten av utanförskapsområden och de problem som följer med dessa?

Är föräldrar som vill att sina barn ska ha en trygg skolgång med hög kvalitet på undervisningen rasister?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/min-dotter-undrar-varfor-finns-det-sa-fa-svenska-barn-i-var-klass
https://www.hemhyra.se/nyheter/svenskfodda-flyttar-nar-utomeuropeer-blir-fler/
Citera
2021-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasx
I den omtalade debatten där Jomshof sa att han inte gillar Islamism så kom det även upp andra intressanta frågeställningar. Fyrbarnspappan Naveed Khan frågar sig varför svenska barn byter skola när utomeuropeerna blir fler.

– Varför lämnar man skolan bara för att det har kommit barn med en annan bakgrund?
– Man flyr problemen istället för att stanna kvar och försöka lösa dem, säger Naveed.

Detta fenomen, att svenskar flyttar sig när utomeuropeer flyttar in, är även bekräftat i en doktorsavhandling av nationalekonomen Emma Neuman vid Linnéuniversitetet i Växjö.

"När fyra procent av invånarna i ett område är födda utanför Europa börjar de svenskfödda flytta därifrån. Det är en förklaring till segregationen." En tänkbar anledning, enligt Emma Neuman, är att svenskar kan ha "negativa attityder gentemot utrikesfödda."

Är det svenska barns ansvar att se till att integrationen funkar? Bör de stanna i stökiga skolor, där "kulturkrockar" och språkliga problem leder till otrygghet och bristande utbildning? Är de svenska barnen rentav skyldiga till förekomsten av utanförskapsområden och de problem som följer med dessa?

Är föräldrar som vill att sina barn ska ha en trygg skolgång med hög kvalitet på undervisningen rasister?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/min-dotter-undrar-varfor-finns-det-sa-fa-svenska-barn-i-var-klass

Varför skulle en etnisk svensk stoppa in sina barn i skolor där djungelmänniskor bor?
Citera
2021-03-11, 19:41
Medlem
”Man flyr problemen...”

Ja, det var just den inställningen som fick hit alla värdelösa blattar. Idioten kanske inte begriper att det är tack vare deras neandertalarmentalitet som gör att vettiga individer inte vill beblanda sig med dem.
Citera
2021-03-11, 19:51
Medlem
CyberIngmars avatar
Svenska barns fel att integration tills nu misslyckats. Svenska kvinnors fel att våldtäktsstatistiken ser ut som den gör.

Hur har har han mage att skylla på svenska barn.
Citera
2021-03-11, 19:51
Medlem
Opaques avatar
Är själv invandrad från ett annat nordeuropeiskt land. Min erfarenhet i Sverige på grundskolan är att man blir ignorerat, får stå ut med en hel del nedlåtande kommentarer, samt så blev jag ordentligt lurad p.g.a. att jag inte kunde språket flytande de första två åren. Den bilden finns kvar av er svenskar även i vuxenlivet. Svåra att lära känna, hemlighetsfulla, ganska så uppblåst självgoda i storstäderna och potentiellt grymma när tillfället ges.

Ur den vinkeln kan jag förstå att föräldrarna flyttar ut sina barn från skolan, t.o.m. när det finns så lite utländsk inflyttning som 3% i förut 100% pursvenska områden. Det är något som brister för svensken när något nytt händer i omgivningen.
Ska förstås inte skylla på någon förälder som flyttar sina barn från en skola som har problem, det skulle jag också ha gjort, men nyheten att 3% invandring i ett bostadsområde räcker för att många svenskar flyttar därifrån, stämmer rätt bra med mina iaktagelser :

* Majoriteten svenskar anser sig vara för mångkulturalism när de får en mikrofon upptryckt i nyllet av någon SvT reporter.

* Majoriteten svenskar är väldigt obekväma med tanken att umgås med invandrare, de gör sig till och reagerar helt onaturligt. Antingen är allt helt underbart bra, eller så skriver man på flashback om hur man hatar detta fenomen, Svenskar som får komma till tals i media som är mer kluvna och balanserade finns inte, så det finns inga exempel på hur man kan vara som människa som både har ris och ros samtidigt i sina tankegångar. I Sverige gäller antingen eller

* Svenskar har mycket lite självkänsla i allmänhet, sociala konventioner förvandlar svensken till en sorts hycklare dessutom med en omänsklig skuldbörda över att de inte alltid är perfekta och förnuftiga. Det ser man ofta när man delar hiss med en präktig svensk som nästan håller på att skita ner sig av nervositet. Så svenskt det kan bli. Inte konstigt att ni flyr fältet. Ingen självkänsla ingen självrespekt, bara en knuten näve i fickan och tysta aggressioner. Ingen framtid ens för svenskar i Sverige
Senast redigerad av Opaque 2021-03-11 kl. 19:57.
Citera
2021-03-11, 19:59
Medlem
Jag tycker det mest intressanta är att princip 100% av svenskarna flyttar sina barn när det börjar bli lite invandrare i skolan, men endast 15% röstar på SD, något stämmer ju uppenbarligen inte! Ändå så kan det ju ex. låta i väldigt många tv-debatter, både från höger och vänster, att de där rasisterna i SD vill man inte alls beblanda sig med.
Citera
2021-03-11, 20:05
Medlem
Pekul flyttade ju från förorten, när det blev för mkt nysvenskar. Så det är väl inte ett specifikt svenskt problem.
Citera
2021-03-11, 20:25
Medlem
systems avatar
Citat:
Intressant är att även Naveed inser att de är ett problem.
Citera
2021-03-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Intressant är att även Naveed inser att de är ett problem.

Det är en bra reflektion du har där. Undrar om Naveed inser vad han faktiskt sa?
Citera
2021-03-11, 20:35
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:

Varför stannade han inte kvar i sitt hemland och löste problemet med det tankesättet istället för att migrera hit?🥴
Senast redigerad av Rullandegalning 2021-03-11 kl. 20:48.
Citera
2021-03-11, 21:13
Medlem
Man vill ju inte ens adressera problemen eller skillnaderna. När man pratar om svensk kultur t.ex så tar man alltid upp ”jämställdhet”. Som om att svensk kultur handlar om den här konstiga new-age feminismen som dykt upp sen 70 talet.

Svensk kultur sträcker sig tusen år bakåt. Jantelag t.ex är ett bra exempel som babbarna aldrig kommer förstå sig på det är bra mycket djupare och psykologiskt än bara IKEA och köttbullar.
Citera
2021-03-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är själv invandrad från ett annat nordeuropeiskt land. Min erfarenhet i Sverige på grundskolan är att man blir ignorerat, får stå ut med en hel del nedlåtande kommentarer, samt så blev jag ordentligt lurad p.g.a. att jag inte kunde språket flytande de första två åren. Den bilden finns kvar av er svenskar även i vuxenlivet. Svåra att lära känna, hemlighetsfulla, ganska så uppblåst självgoda i storstäderna och potentiellt grymma när tillfället ges.

Ur den vinkeln kan jag förstå att föräldrarna flyttar ut sina barn från skolan, t.o.m. när det finns så lite utländsk inflyttning som 3% i förut 100% pursvenska områden. Det är något som brister för svensken när något nytt händer i omgivningen.
Ska förstås inte skylla på någon förälder som flyttar sina barn från en skola som har problem, det skulle jag också ha gjort, men nyheten att 3% invandring i ett bostadsområde räcker för att många svenskar flyttar därifrån, stämmer rätt bra med mina iaktagelser :

* Majoriteten svenskar anser sig vara för mångkulturalism när de får en mikrofon upptryckt i nyllet av någon SvT reporter.

* Majoriteten svenskar är väldigt obekväma med tanken att umgås med invandrare, de gör sig till och reagerar helt onaturligt. Antingen är allt helt underbart bra, eller så skriver man på flashback om hur man hatar detta fenomen, Svenskar som får komma till tals i media som är mer kluvna och balanserade finns inte, så det finns inga exempel på hur man kan vara som människa som både har ris och ros samtidigt i sina tankegångar. I Sverige gäller antingen eller

* Svenskar har mycket lite självkänsla i allmänhet, sociala konventioner förvandlar svensken till en sorts hycklare dessutom med en omänsklig skuldbörda över att de inte alltid är perfekta och förnuftiga. Det ser man ofta när man delar hiss med en präktig svensk som nästan håller på att skita ner sig av nervositet. Så svenskt det kan bli. Inte konstigt att ni flyr fältet. Ingen självkänsla ingen självrespekt, bara en knuten näve i fickan och tysta aggressioner. Ingen framtid ens för svenskar i Sverige

För det första är det en total oxymoron när folk jämför svenskar med invandrare och påstår att skillnaden är självrespekt och tyst aggression. Är du dum? Majoriteten av invandrare är desertörer, dom flyr krig. Folk har sett ner på såna människor sen tidernas begynnelse. Säg mig varför jag skulle anställa dig som flykting med det CV’t? Varför skulle jag tro att du skulle va lojal mot mig, när jag vet att du inte ens va lojal mot din egen släkt och hemland? Du vet detta är inte något nytt. Flyktingar har inte behandlats väl någonsin. Dom har alltid fått det svårt och betvivlats och särskilt MÄN. Att sen dra ras-kortet som du och påstå att vi svenskar har någon slags infödd egenskap eller genetisk defekt personlighet som helt enkelt för oss allergiska eller islamofobiska? Nej du.
Senast redigerad av fr0g 2021-03-11 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in