2021-03-11, 12:10
Medlem
krakbraks avatar
När man pratar om bolån osv hör jag ofta att man pratar om räntepunkter och procentenheter.

Har jag uppfattat det rätt om jag tänkter såhär:

jag har en ränta på 2% och får den sänkt till 1,8 att jag få fått en sänkning på 20 räntepunkter, och 0,2 procentenheter?
Citera
2021-03-11, 12:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakbrak
När man pratar om bolån osv hör jag ofta att man pratar om räntepunkter och procentenheter.

jag har en ränta på 2% och får den sänkt till 1,8 att jag få fått en sänkning på 20 räntepunkter, och 0,2 procentenheter?

20 räntepunkter eller 0,2 procentenheter. Får du sänkt med både och blir räntan 1,6%.
Citera
2021-03-11, 13:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Helt rätt.
Citera
2021-03-11, 15:57
Medlem
Citat:

Ja, orsaken är att procent och procentenheter verkar vara oerhört svårt att lära sig skillnad på så då uppfann man räntepunkter.

Tyvärr finns inte "opionionspunkter" när man pratar om väljarstöd så där kan journalister gå loss med procent hur mycket de vill när de borde sagt procrntenheter.
Citera
2021-03-11, 17:03
Medlem
krakbraks avatar
Tack för svaren, då har jag uppfattat rätt!
Citera
2021-03-11, 22:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, orsaken är att procent och procentenheter verkar vara oerhört svårt att lära sig skillnad på så då uppfann man räntepunkter.

Tyvärr finns inte "opionionspunkter" när man pratar om väljarstöd så där kan journalister gå loss med procent hur mycket de vill när de borde sagt procrntenheter.

Liberalena måste öka sitt väljarstöd med 40 procent om de ska klara sig kvar i riksdagen efter nästa val....
Citera
2022-09-20, 08:40
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Som svar på din fråga - ja du verkar kunna räkna och även förstå bankens fikonspråk.
Räntepunkter skulle i de flesta fall kunna uttryckas med promille, dvs tusendelar av talet ett.

Man skulle kunna tro att de som arbetar med lån på bank i vart fall kan räkna med procent.
Dvs hundradelar av heltal.
Att VD och städare inte kan det, må så vara.
Å andra sidan så lägger det än mer fast att ekonomi inte är en "vetenskap" på samma sätt som de andra grenarna man kan få Nobel-pris inom.
Ekonomi är i mångt och mycket att gissa hur andra kommer att tänka när det kommer till vad de vill göra med sina egna och andras pengar.
Framförallt andras.
Å andra sidan, att gissa rätt är väl också en konstform.
Citera
2022-09-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Räntepunkter skulle i de flesta fall kunna uttryckas med promille, dvs tusendelar av talet ett.

Inte riktigt, eftersom räntepunkter beskriver förändring av räntan. Dvs promilleenheter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in