Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Hej!
Nog har vi alla någon aktie som vi trott på i ur och skur och aldrig gett upp hoppet om. Dag efter dag så lyser den rött i portföljen. Man köper dippen...det fortsätter dippa men man intalar sig själv att det bara är temporärt och snart MÅSTE det bege sig uppåt. Lägre än såhär kan den väl inte gå? Månaderna går och aktien når nivåer som man aldrig ens i sina vildaste drömmar hade kunna trott den skulle nå. Man plöjer in löning efter löning och sänker sitt GAV.
Nämen vafan, hur jävla lågt ska den gå? När fan ska det ta slut? Sorg, smärta, ovisshet, vad händer nu? Hur ska det bli för mig?
Det tar aldrig slut.
Resan fortsätter nedåt. Att bara kolla på kontot resulterar lite i en själslig död och det finns ingen glöd eller något genuint leende när man går på stan eller talar med folk. Tillslut tar man beslutet att ge upp hoppet och man trycker på säljknappen. Trots att detta är ett plågsamt ögonblick i livet så finns det samtidigt så mycket värde i det. Man ömsar skinn, knoppar brister, man blir förlöst. Det gör ont, men det formar och slipar dig.
Vilken aktie var detta för dig? Hur länge höll du den? När rykte du plåstret och tog förlusten?
Gjorde mig av med Oasmia i veckan. Hade den i ca ett år, köpte i stort sett på toppen, dagen efter backade den, sedan har den varit röd i stort sett varje dag. Fyllde på när jag var 40% back, sedan fortsatte den självklart att backa. Ryckte av plåstret och tog en förlust på 60%. Klarade inte av att se skiten i portföljen längre, känns faktiskt riktigt bra nu ändå.