• 1
  • 2
2021-03-12, 11:20
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfi3ld
Swedbank var det jag hade, men har varit på Handelsbanken och Danske bank och försökt öppna lönekonto.

När dem har frågat varför jag vill öppna ett nytt konto o jag säger som det är så får jag ett tvärnej.

I dessa tider är det ett helvete att leva utan bank-id liksom.
Testa någon bank online t.ex Skandiabanken som man kan ringa till för att bli kund om man inte har bank-id ...frågar de varför så kan du väl bara säga att du inte var nöjd med Swedbank och har sagt upp den banken.

Ett alternativ till BankID är Freja eID som ger dig tillgång till många tjänster och borde gå bra eftersom inte banker utfärdar det.
Skrill kan vara ett alternativ för kort eftersom du kan göra insättningar med Paysafecard som du kan köpa hos kiosker för kontanter ...Paygoo finns också men det kortet har rätt höga avgifter och begränsningar.
Citera
2021-03-23, 12:30
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Testa någon bank online t.ex Skandiabanken som man kan ringa till för att bli kund om man inte har bank-id ...frågar de varför så kan du väl bara säga att du inte var nöjd med Swedbank och har sagt upp den banken.

Ett alternativ till BankID är Freja eID som ger dig tillgång till många tjänster och borde gå bra eftersom inte banker utfärdar det.
Skrill kan vara ett alternativ för kort eftersom du kan göra insättningar med Paysafecard som du kan köpa hos kiosker för kontanter ...Paygoo finns också men det kortet har rätt höga avgifter och begränsningar.

Får tacka dig, skandiabanken tog emot mig som kund och hade inte en aning om Freja e-id. Vad lätt livet blev, stort tack!
Citera
2021-03-23, 12:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Får tacka dig, skandiabanken tog emot mig som kund och hade inte en aning om Freja e-id. Vad lätt livet blev, stort tack!
Vad skönt att det löste sig
Tillåter Skandiabanken dig att ladda ner BankID också? För att slippa årsavgift så har jag bytt ut kortet mot (FB) P.F.C. app och debit kort
Citera
2021-03-23, 12:58
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad skönt att det löste sig
Tillåter Skandiabanken dig att ladda ner BankID också? För att slippa årsavgift så har jag bytt ut kortet mot (FB) P.F.C. app och debit kort

Jajamen jag fick öppna ett så kallat allt i ett konto.
Citera
2021-03-23, 14:10
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Som rubriken lyder!

Varit ute ett år från kåken, dömd för penningtvättsbrott. Tog emot en swish o tog ut pengar åt nån annan, dumt jag vet.

Har dem verkligen rätt att neka en kund som sonat sitt straff?
Hittar ingenting när jag googlar heller.

Rekommenderar dig inte att göra om det.
Nya villkor för bankid kommer 1 april. Får du ditt bankid spärrat pga brottslighet så kommer du automatiskt nekas att öppna nytt bankid på en annan bank.
Citera
2021-03-23, 14:14
Medlem
Garfi3lds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Rekommenderar dig inte att göra om det.
Nya villkor för bankid kommer 1 april. Får du ditt bankid spärrat pga brottslighet så kommer du automatiskt nekas att öppna nytt bankid på en annan bank.

Tacka gudarna att jag precis fått ordning på det och inte har några som helst planer på att göra om det. 👌
Citera
2021-03-23, 14:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Swedbank var det jag hade, men har varit på Handelsbanken och Danske bank och försökt öppna lönekonto.

När dem har frågat varför jag vill öppna ett nytt konto o jag säger som det är så får jag ett tvärnej.

I dessa tider är det ett helvete att leva utan bank-id liksom.

Hoppa alla banker där du måste gå in på kontor.

Prova på:
Norwegian bank
Santander
ICA banken
IKANO Banken
mm mm mm
Citera
2021-03-24, 14:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Får du ditt bankid spärrat pga brottslighet så kommer du automatiskt nekas att öppna nytt bankid på en annan bank.
Jobbigt men spärren verkar "bara" hålla i sig ett år (FB) April 2021 - Då bankerna till slut tar över helt? (BankID)
Den som väntar på något gott...
Citera
2022-07-01, 00:16
Medlem
Citat:

Hej,
Hur öppnar man kontot utan bankid? Kan man fylla i blanketter hemskickade ? Det har inte gått ett år på bankid spärren o freja fungerar ju inte på bank :/
Citera
2022-07-07, 01:39
Medlem
Någon som vet mera angående spärren för bankid på 1år? måste det vara domslut eller räcker det med misstanke?
Citera
2022-07-08, 13:13
Medlem
iWireFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Någon som vet mera angående spärren för bankid på 1år? måste det vara domslut eller räcker det med misstanke?

Det är banken som avgör om du brutit mot BankID-regelverket och i extrema fall (upprepade misstänkta bedrägerier, penningtvätt etc.) sätter en ”global utgivningsspärr”. Det krävs inget domstolsbeslut.
Du kan kontakta den bank som satt spärren och ”överklaga” men det är inte troligt att man ändrar sitt beslut.
Senast redigerad av iWireFish 2022-07-08 kl. 13:16. Anledning: Konstig ordföljd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in