2021-03-10, 15:57
Medlem
Har en vän som undrar följande:

Säg att du äger en fastighet som du fått via arv som du vill sälja. På fastigheten har släktingar (som inte äger fastigheten) ställt en massa saker som då behöver förflyttas. Det kan vara både bilar och andra föremål.

Om man inte får tag i personen eller om personen vägrar flytta sina saker. Hur bör man närma sig frågan juridiskt för att inte ställa till det, t ex risk död egenmäktigt förfarande eller liknande?

Stort tack på förhand!
Citera
2021-03-10, 16:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Har en vän som undrar följande:

Säg att du äger en fastighet som du fått via arv som du vill sälja. På fastigheten har släktingar (som inte äger fastigheten) ställt en massa saker som då behöver förflyttas. Det kan vara både bilar och andra föremål.

Om man inte får tag i personen eller om personen vägrar flytta sina saker. Hur bör man närma sig frågan juridiskt för att inte ställa till det, t ex risk död egenmäktigt förfarande eller liknande?

Stort tack på förhand!
Låter som att det är dags att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden.
Citera
2021-03-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Låter som att det är dags att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden.

Tackar och bockarrrr!

Har du ngn uppfattning om hur snabba är pågarna och töserne hos kronofogden? Är det ett maskineri som måste stå och harva i typ månader eller år eller hur lång tid brukar ett ärende ta (givet att de inte får tag i personen som äger sakerna)
Citera
2021-03-10, 17:00
Medlem
Citat:
Tackar och bockarrrr!

Har du ngn uppfattning om hur snabba är pågarna och töserne hos kronofogden? Är det ett maskineri som måste stå och harva i typ månader eller år eller hur lång tid brukar ett ärende ta (givet att de inte får tag i personen som äger sakerna)

Allt annat än snabba. Beror ju även på om KFM får tag i släktingarna, hur snabba de är på att svara samt om de är med på noterna eller krånglar. Jäkla massa månader skulle jag säga.
Citera
2021-03-10, 17:00
Medlem
Tvinga in dom i ett hyresavtal.
https://lagen.nu/1970:994#K12R8
Om inte det går så kontakta fogden.
Dock kommer du få stå för kostnaden.
Alt elda upp skiten
Citera
2021-03-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0maten
Tvinga in dom i ett hyresavtal.
https://lagen.nu/1970:994#K12R8
Om inte det går så kontakta fogden.
Dock kommer du få stå för kostnaden.
Alt elda upp skiten

Att ”elda upp skiten” känns drastiskt. Om inte annat för den potentiellt giftiga rök och explositionsrisk som föreligger. Skämt och sido.

Förresten inget polisen kan göra som gör att det går lite fortare?
Citera
2021-03-10, 17:15
Medlem
Citat:
Att ”elda upp skiten” känns drastiskt. Om inte annat för den potentiellt giftiga rök och explositionsrisk som föreligger. Skämt och sido.

Förresten inget polisen kan göra som gör att det går lite fortare?

Tyvärr.
Men bilar som brunnit ska enligt lag skrotas och forslas bort om jag inte mins fel. Och det är ägaren/försäkringsbolag som får ta den kostnaden.
Citera
2021-03-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0maten
Tyvärr.
Men bilar som brunnit ska enligt lag skrotas och forslas bort om jag inte mins fel. Och det är ägaren/försäkringsbolag som får ta den kostnaden.

Tack antar jag men jag föredrar att hålla mig inom lagens råmärken så jag passar bilbränningen. Då får jag helt enkelt kolla med de sk fogdarna.
Citera
2021-03-14, 00:24
Medlem
Citat:
Tack antar jag men jag föredrar att hålla mig inom lagens råmärken så jag passar bilbränningen. Då får jag helt enkelt kolla med de sk fogdarna.
Det gör du rätt i.
Men om du tömmer allt brandfarligt och ventilerar tanken så kan ha en väldigt intressant majkasa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in