• 1
  • 2
2021-03-12, 09:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Den här avhandlar väl det hela bäst. Det går med andra ord att klara sig på 1 MB OM man har väldigt små krav vid en krasch.

https://docs.microsoft.com/en-us/win...page-file-size

Det är en sanning som är tagen ur sitt sammanhang..
Växlingsfilen fyller fler funktioner än så egentligen, t.ex. så kräver Eventviewer att det finns ca: 100MB ledig växlingsfil på just C: för att kunna skriva vissa loggar...
Så 1 (en)MB växlingsfil fungerar inte i praktiken, annat än om man ENBART tittat på växlingsfilen i sig..

Som några redan har nämnt så beror växlingsfilens storlek på många saker, speciellt på hur stor DUMP-fil man har allokerat. Som standard har windows alltid FULL minnesdump tills man manuellt ändrar denna inställning, vilket givetvis justerar på hur stor växlingsfil man "skall" ha..

I mina installationsanvisningar så anges bl.a. ingen ändring av minnesdumpen eller standard växlingsfilen i "endast UnAttend-filer"-anvisningarna, då detta är en minimal grund-hjälp för folk som vill konfigurera "sin" Windows själva.. (de får då justera minnes-dumpen och växlingsfilen själva OM de så önskar)

Medan i 3i1-anvisningarna så ingår hjälp-filer som bl.a. ändrar inställningen för minnesdumpen till minimal (256KB) då denna installationsanvisning är tänkt att "trimma in" och konfigurera klart Windows åt användaren.. Dessa får då även en fast växlingsfil á 5120MB då de allra flesta KAN avvara denna diskyta för att slippa framtida besvär..

Privat använder jag själv datorer installerade med just 3i1-guiden, både nyköpt dator, återställd dator samt en stationär äldre dator som fått ny ren Windows 10 via USB-pinne..
Jag har även installerat fristående forensik-datorer på jobbet via det som senare blev 3i1-guiden.. som då använder mycket minne osv. och har ALDRIG upplevt något problem med kombinationen av minimal minnesdump samt en fast växlingsfil på 5GB.

En ytterligare faktor som talar för att ovan kombination är "ganska OK" är att ingen som använt 3i1-anvisningen har klagat på spelprestanda eller nämnt att meddelanden om minnesproblem etc. har visats...

Därför är iallafall jag, personligen, helt övertygad om att de flesta skulle klara sig jättebra med just kombinationen minimal minnesdump samt en fast växlingsfil på 5GB på C:

De som upplever problem, rent generellt sett är folk som "optimerar" genom att inaktivera växlingsfilen samt de som har någon form av minnesläckage i ngn. programvara..

Den automatiska inställningen kan orsaka problem efter flera blåskärmar.. vilket leder till att automatiken ständigt ökar på växlingsfilens storlek till GROTESKA mängder..
Citat från ovan länkad MS-artikel:
"The Automatic memory dump feature initially selects a small paging file size. It would accommodate the kernel memory most of the time. If the system crashes again within four weeks, the Automatic memory dump feature sets the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller."

Men det är ju mina personliga åsikter, som arbetat professionellt med Windows ända sedan förra år-tusendet (åja! sedan 1997 iallafall).
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2021-03-12 kl. 09:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in