Citat:
Den hr avhandlar vl det hela bst. Det gr med andra ord att klara sig p 1 MB OM man har vldigt sm krav vid en krasch.
https://docs.microsoft.com/en-us/win...page-file-size
https://docs.microsoft.com/en-us/win...page-file-size
Det r en sanning som r tagen ur sitt sammanhang..
Vxlingsfilen fyller fler funktioner n s egentligen, t.ex. s krver Eventviewer att det finns ca: 100MB ledig vxlingsfil p just C: fr att kunna skriva vissa loggar...
S 1 (en)MB vxlingsfil fungerar inte i praktiken, annat n om man ENBART tittat p vxlingsfilen i sig..
Som ngra redan har nmnt s beror vxlingsfilens storlek p mnga saker, speciellt p hur stor DUMP-fil man har allokerat. Som standard har windows alltid FULL minnesdump tills man manuellt ndrar denna instllning, vilket givetvis justerar p hur stor vxlingsfil man "skall" ha..
I mina installationsanvisningar s anges bl.a. ingen ndring av minnesdumpen eller standard vxlingsfilen i "endast UnAttend-filer"-anvisningarna, d detta r en minimal grund-hjlp fr folk som vill konfigurera "sin" Windows sjlva.. (de fr d justera minnes-dumpen och vxlingsfilen sjlva OM de s nskar)
Medan i 3i1-anvisningarna s ingr hjlp-filer som bl.a. ndrar instllningen fr minnesdumpen till minimal (256KB) d denna installationsanvisning r tnkt att "trimma in" och konfigurera klart Windows t anvndaren.. Dessa fr d ven en fast vxlingsfil 5120MB d de allra flesta KAN avvara denna diskyta fr att slippa framtida besvr..
Privat anvnder jag sjlv datorer installerade med just 3i1-guiden, bde nykpt dator, terstlld dator samt en stationr ldre dator som ftt ny ren Windows 10 via USB-pinne..
Jag har ven installerat fristende forensik-datorer p jobbet via det som senare blev 3i1-guiden.. som d anvnder mycket minne osv. och har ALDRIG upplevt ngot problem med kombinationen av minimal minnesdump samt en fast vxlingsfil p 5GB.
En ytterligare faktor som talar fr att ovan kombination r "ganska OK" r att ingen som anvnt 3i1-anvisningen har klagat p spelprestanda eller nmnt att meddelanden om minnesproblem etc. har visats...
Drfr r iallafall jag, personligen, helt vertygad om att de flesta skulle klara sig jttebra med just kombinationen minimal minnesdump samt en fast vxlingsfil p 5GB p C:
De som upplever problem, rent generellt sett r folk som "optimerar" genom att inaktivera vxlingsfilen samt de som har ngon form av minneslckage i ngn. programvara..
Den automatiska instllningen kan orsaka problem efter flera blskrmar.. vilket leder till att automatiken stndigt kar p vxlingsfilens storlek till GROTESKA mngder..
Citat frn ovan lnkad MS-artikel:
"The Automatic memory dump feature initially selects a small paging file size. It would accommodate the kernel memory most of the time. If the system crashes again within four weeks, the Automatic memory dump feature sets the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller."
Men det r ju mina personliga sikter, som arbetat professionellt med Windows nda sedan frra r-tusendet (ja! sedan 1997 iallafall).
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2021-03-12 kl. 09:51.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2021-03-12 kl. 09:51.