Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-24, 10:22
  #1
Medlem
Som ekonomistudent kommer man i kontakt med många jobbannonser där arbetsgivaren vill att man ska ha god analytisk förmåga.

Jag undrar vad som menas med det och vad man kan svara om man får en sådan fråga?
Citera
2006-05-24, 10:44
  #2
Medlem
Du skall kunna bryta ner ett problem i sina beständsdelar, analysera det och sätta fingret på den springande punkten.
En person som saknar analytsikt förmåga ser bara helheten, blir alldeles matt och börjar förtvivlad planlöst attackera problemet på ett mycket ostrukturerat sätt.

Sen är det också en läggningsfråga. Viljan att analysera allt. Säg att du har relationsproblem hemma. En analytisk person attackerar problemet som ovan och sätter fingret på den troliga orsaken till problemet: han bryr sig inte om henne tillräckligt. Och agerar förhoppningsvis för att lösa problemet.
Den icke analytiska person säger bara: vi har lite problem just nu, sånt händer, det beror inte på något speciellt.
Citera
2006-05-24, 21:58
  #3
Medlem
Brandbils avatar
Arbetsgivaren menar ofta att du ska läsa lite matte med bra betyg. Svaret innan hade för övrigt bra förklaring för teorin
Citera
2006-05-24, 22:20
  #4
Avstängd
Ironikerns avatar
Arbetsgivaren vill att du skall säga att du har det, jag kan inte tänka mig att det är många arbetsgivare som undersöker det här närmare.
Citera
2006-05-24, 22:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironikern
Arbetsgivaren vill att du skall säga att du har det, jag kan inte tänka mig att det är många arbetsgivare som undersöker det här närmare.
Kanske inte "undersöker närmare" i form av intelligenstester, men man vill gärna att man exempel på hur man hur detta yttrar sig.
"Hur märker omgivningen att du har en god analytisk förmåga" är en fråga jag fått på en intervju.
Citera
2006-05-24, 22:43
  #6
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironikern
Arbetsgivaren vill att du skall säga att du har det, jag kan inte tänka mig att det är många arbetsgivare som undersöker det här närmare.
Jodå, det finns det. Beroende på vilken nivå det handlar om så finns det ett flertal metoder att mäta individen i detta avseende. Alltifrån personlighetstester till mer omfattande genomlysning via Assesment-center, där man prövas i verkliga situationer.
Citera
2006-05-24, 22:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Kanske inte "undersöker närmare" i form av intelligenstester, men man vill gärna att man exempel på hur man hur detta yttrar sig.
"Hur märker omgivningen att du har en god analytisk förmåga" är en fråga jag fått på en intervju.

Vad svarade du då?
Citera
2006-05-24, 23:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Vad svarade du då?
Det vill/orkar jag inte dra upp här, men jag fick jobbet.
Citera
2006-05-24, 23:04
  #9
Medlem
Oliwas avatar
Om du inte vet vad en arbetsgivare menar med god analytisk förmåga är det utannonserade jobbet nog inget för dig.
Citera
2006-05-24, 23:17
  #10
Medlem
ZätaGustavs avatar
Efterlyser en arbetsgivare en analytisk kompetens så innebär det att arbetsgivaren inte har tänkt efter. Analys är 2000-talets motsvarighet till 90-talets sociala kompetens.

Det vill säga intet förpliktigande...

Zätagustav

Och ja, intelligenstester är legio när det gäller analytisk förmåga. Men testerna är rätt fåniga. Jag är definitivt inte begåvad - rätt korkad faktiskt - men det går rätt fort att räkna hur man ska svara. Framför allt om du har den minsta naturvetenskalig kunskap.
Citera
2006-05-24, 23:22
  #11
Medlem
Oliwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Efterlyser en arbetsgivare en analytisk kompetens så innebär det att arbetsgivaren inte har tänkt efter.

Zätagustav

..Kanske ibland, men det finns ju jobb där det är svårt att beskriva sina krav på annat sätt. Det är ju ett rätt rimligt krav på tex en controller el dyl?

När man däremot skriver det i annonser där man söker städare eller telefonister så är det ju fina, betydelselösa ord..
Citera
2006-05-24, 23:26
  #12
Avstängd
Ironikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Jodå, det finns det. Beroende på vilken nivå det handlar om så finns det ett flertal metoder att mäta individen i detta avseende. Alltifrån personlighetstester till mer omfattande genomlysning via Assesment-center, där man prövas i verkliga situationer.
Menar du att en person som frågar "Vad menar arbetsgivaren med att man ska ha analytisk förmåga?" är en person som kommer utsättas för liknande test
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback