• 2
  • 3
2021-03-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du skrev att det är fullt möjligt med koppling till Swish via Lunar så att andra kan Swisha dit eller missförstod jag dig?

Ja, stämmer inte det eller? Står ju på deras hemsida att andra kan swisha till en.
Citera
2021-03-11, 12:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Ja, stämmer inte det eller? Står ju på deras hemsida att andra kan swisha till en.
Ursäkta jag testade att göra en insättning med Swish och fylla i mobilnr. till en vän som då fick upp betalning till Lunar i Swish och fick in pengarna så det fungerar nu men kanske lite sådär att inte betalningen kommer upp automatiskt så man får be den som gör insättning att starta Swish vid tillfället ...Kan vara bra för de som inte vill lämna ut sitt nr. också då det bara står Lunar Bank A/S i Swish.
Citera
2021-03-11, 12:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaf19
Jag har funderat nu på att skaffa lunar som är en gratis bank. Jag har försörjningsstöd och vill kunna ta emot Swish utan att soc ska gnälla och dra bort pengar som jag fått in. Tror ni det går att ha lunar i smyg för soc eller kan dom på något sätt få reda på att man har skaffat en andra bank ? Jag själv tror att det ska gå så länge jag inte för över pengar mellan dom 2 bankkonton. Är det någon annan som har prövat som vet ?

Soc hämtar in dina uppgifter och ser vilka banker du har. Även ex. Paypal Payex och andra.
Så det går kanske att undanhålla ett litet tag men sedan lär du bli återbetalnings skyldig för det du fått i bidrag som du inte skulle haft.
Citera
2021-03-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Soc hämtar in dina uppgifter och ser vilka banker du har. Även ex. Paypal Payex och andra.
Så det går kanske att undanhålla ett litet tag men sedan lär du bli återbetalnings skyldig för det du fått i bidrag som du inte skulle haft.

Du menar att det finns ett register över alla svenskar och deras bankengagemang? Vem är det som upprätthåller detta register menar du?
Citera
2021-03-28, 05:12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
PayPal är bundet till e-postadresser, så det blir tämligen omöjligt för soc att få reda på. De två år jag hade soc och krängde skit på andrahandsmarknaden använde jag bara PayPal. 6 år sedan "utskrivning" har jag fortfarande inte hört av dem
Citera
2021-03-28, 08:46
Medlem
Är inte det allra säkraste att be en nära anhörig eller vän agera målvakt och öppna kontot åt dig och sedan koppla Swish till ett kontantkort i din mobil?

Såvida du inte behöver använda Mobilt bankid för att ta emot Swish-betalningar så behöver du inte vara beroende av målvakten för att sköta dina affärer. Har du bara bankkortet och pinkoden så kan du ju förbruka pengarna på bankkortet och ta ut kontanter i bankomater utan några bekymmer.

Så länge det inte är ett kreditkort så kan du inte heller orsaka målvakten några större bekymmer, så det torde inte vara omöjligt att övertyga t.ex. ett annars laglydigt syskon att hjälpa dig. Det blir också betydligt knivigare att utreda i efterhand att det var du som egentligen tog emot pengarna för du kan ju säga att du bara agerade ombud åt din målvakt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in