2021-03-24, 22:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Har vi namn på kvinnan?

Gav upp efter 50 inlägg av käbbel

(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Citera
2021-03-24, 22:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Har vi namn på kvinnan?

Gav upp efter 50 inlägg av käbbel

Det får vi inte skriva här tydligen.

Kvinnan har lyckats med bedriften av att vara en av de mest eftersökta på Mr. Koll.

Sa jag att initialerna var EA?
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Facebook är ju också ett medium. Men Faceboook kan knappast hållas ansvariga för allt som användarna skriver där ur förtalssynpunkt.

Däremot tror jag att GL kommer anmäla GW för förtal efter vad GW nu sagt i TV4.

Facebook och en del andra liknande företag lyder under ett speciellt undantag i den amerikanska lagboken, minns inte vad det kallas för nu.
Citera
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men alla andra som blivit felaktigt frihetsberövade har inte fått något skadestånd, snikot Lambertz har nekat på väldigt tvivelaktiga grunder med motiveringar som vore han senil redan då. Så han kan gott vara snål med skattekronorna nu också.
T Q satt väl rätt länge innan det började misstänkas att han kanske drogats och manipulerats till att erkänna i stort sett allt som kvällstidningarna skrivits om. Den som framhärdade i att han var skyldig var GL.
Citera
2021-03-24, 22:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Facebook är ju också ett medium. Men Faceboook kan knappast hållas ansvariga för allt som användarna skriver där ur förtalssynpunkt.

Däremot tror jag att GL kommer anmäla GW för förtal efter vad GW nu sagt i TV4.

Eftersom pressen har förmedlat hans ord är det juridiskt sett deras ansvariga utgivare som sitter illa till. Nu tror jag inte FDMÄ orkar anmäla dem, men det vore annars ett intressant fall. Men både GL och pressen borde egentligen kunna få sig en släng av sleven.
Citera
2021-03-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vem är oskyldig då? Har du våldtagit henne? Enligt dig är det bara en fråga om avsaknad av bevis. Det kan vara du. Frågan blir helt absurd. Antingen kan vi bevisa något. Eller så kan vi inte.

Dessutom är hon en fullständig galning i detta fallet. Men det har inte med saken att göra.

Att bevisningsfrågan är ett stort problem vid den här typen av brott är välkänt. Och det är inte konstigt att fler frias än fälls, även i fall där en våldtäkt har begåtts eftersom ord oftast står mot ord. Så jag tycker det är helt sjukt att man i tråden hänger ut den här stackars kvinnan på det sätt man gör, när ingen av oss har nån aning om vad som faktiskt har hänt. Det är allt jag säger. Frågan är inte mindre absurd än påståendet att kvinnan är en fullständig galning.
Citera
2021-03-24, 22:55
Medlem
Elegwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Facebook och en del andra liknande företag lyder under ett speciellt undantag i den amerikanska lagboken, minns inte vad det kallas för nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Section_230
Citera
2021-03-24, 22:55
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det får vi inte skriva här tydligen.

Kvinnan har lyckats med bedriften av att vara en av de mest eftersökta på Mr. Koll.

Sa jag att initialerna var EA?
Men Expressen erkänner att de råkade publicera kvinnans namn i samband med att GL sade det rakt ut på PK.
Citera
2021-03-24, 22:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegwyn
https://en.wikipedia.org/wiki/Section_230

Tackar, det stämmer!
Citera
2021-03-24, 22:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det hör inte hit vad du tycker utan lagstiftningen är tydlig när det gäller den som frihetsberövats felaktigt. Skadestånd skall betalas ut vare sig du tycker det eller inte. Man kan inte låsa in och isolera människor hur som haver misstänkta för brott utan att det kostar.

Lambertz tycker själv att man kan det i vissa fall. Du kanske inte var född när efterspelet av styckmordsrättegången pågick?

En första förutsättning för skadestånd är väl att personen lidit skada. Lambertz är pensionär, pensionen stoppas inte för att han suttit häktad ett tag. Han har alltså inte lidit ekonomisk skada. Ideella skadestånd, för att man känner sig kränkt är löjligt låga i Sverige enligt praxis som Lambertz själv varit högst delaktig i att skapa. Enligt praxis får den som som umgås med kriminella får inte lika högt skadestånd för att exempelvis blivit misshandlad jämfört med den som oprovocerat blir påhoppad av random galning.

Det jag "tyckte" om skadestånd skulle nog kunna motiveras rättsligt. Och som sagt, han grinar som en övertänd gammal pundare på presskonferensen. Han har inte lidit någon skada.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-24 kl. 23:07.
Citera
2021-03-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Samtyckeslagen är ett juridiskt missfoster. Låt vuxna människor vara ansvariga för sina egna handlingar. Fungerar överallt utom i feminist-Sverige.

Det fungerade inte ens här med en fd justitiekansler och en student i juridik pga alkoholen.
Citera
2021-03-24, 22:59
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hon har fått skyddat boende ....

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/live/13329630
Bekvämt att socialtjänsten pröjsar barre om man behöver nånstans att kvarta efter att ha fajtats med hyresvärden om uteblivna hyror. EA ser verkligen till att i alla lägen fixa det för sig på andras bekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in