2021-03-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Undrar om det ens skulle gå baserat på Lambertz presskonferens. Det är ju mediebolagen som får avgöra vad de sänder ut från den.

Precis, isf blir det de ansvariga utgivarna för sändningen som skall lastas, inte GL.
Citera
2021-03-23, 22:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, även om det är media som kablar ut intervjun så är det ju GL som uttalar sig, men visst, jag är osäker, för som du skriver står han ju inte själv för spridningen av intervjun.

Hur som helst så står det ju EA fritt att lämna in en anmälan om hon vill. Det är ju inte så att män har ensamrätt på förtalsanklagelser men om man nu, som Cissi, anser att någon gjort sig skyldig till det brottet så får man göra en anmälan.
De har ju utgivningsbevis och ansvarig utgivare. De är ansvariga för vad de sänder ut.

Hon får väl gå via JK så cirkeln sluts än mer.
Citera
2021-03-23, 22:29
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTJ8w7
Förstår att detta blir väldigt spekulativt men jag försöker verkligen förstå nyttan av att falskanmäla. Kan det bara handla om skadeståndet? Måste ju vara ngt annat som driver MÄ att dra igång flera processer? Borde vara extremt vara påfrestande att vara på förhör, bevisning som ska lämnas in, etc etc, 3-4 ggr på ca 4 år. Iofs kanske detta förklaras av hennes psykologiska tillstånd (mot bakgrund till LPT-domen mot henne).

I detta fall var det väl en väninna som gjorde själva anmälan?
Citera
2021-03-23, 22:30
Medlem
Men dra en gräns. Nu ska gubbslemmet grina ut i media. Ta ditt straff som det aset du är. Du äe ett vider som utnyttjar unga kvinnor i beroendeställning, ett praktas med andra ord. Finns inget att tycka synd om där inte.
Citera
2021-03-23, 22:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, även om det är media som kablar ut intervjun så är det ju GL som uttalar sig, men visst, jag är osäker, för som du skriver står han ju inte själv för spridningen av intervjun.

Hur som helst så står det ju EA fritt att lämna in en anmälan om hon vill. Det är ju inte så att män har ensamrätt på förtalsanklagelser men om man nu, som Cissi, anser att någon gjort sig skyldig till det brottet så får man göra en anmälan.

Att yttra det för ett gäng journalister i tjänst räcker kanske inte för att ha spridit det offentligt i tillräcklig omfattning. Det är medierna som gör den stora spridningen och då får de ta ansvar för att inte sända ut EAs personuppgifter.
Citera
2021-03-23, 22:31
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det har varit många rättsfall uppe nu som understryker att läget är åt helvete. Det finns ju ingen rättssäkerhet kvar!

PS. Snygg avatar!

Till en början var jag skeptisk till huruvida vårt samhälle faktiskt gått åt helvete och blivit så gynocentriskt, trots att jag såg flera nära vänner drabbas av liknande fabrikationer. Jag höll mig opartisk och tänkte att det jag upplevde var anektodiskt. Men, Göran-fallet bekräftar mina misstankar.

Tack!
Citera
2021-03-23, 22:32
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TritonX
Du äe ett vider som utnyttjar unga kvinnor i beroendeställning, ett praktas med andra ord.
Sluta omyndigförklara vuxna kvinnor, mansgris.
Citera
2021-03-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Cissi Wallin går förövrigt bananas över att Lambertz släppts och fått utrymme i media att berätta sin version. Hon låtsas också att hon inte förstår innebörden av förtal och att det ibland går att identifiera människor utan att de namnges.
"Om en kvinna berättar öppet vem som våldtagit henne (utan att ens nämna namn) får han som känner sig utpekad statens hjälp att stämma och åtala henne för (grovt) förtal.

Om en man sätter upp en egen presskonferens i sin trädgård där han inför hundratusentals ögon och öron namnger en kvinna som anmält honom för våldtäkt och fastslår att hon är en bindgalen typ sol och vårar-mytoman så får hon...

(ja jag ligger på sängen och fläker ut mig och funderar på alla galna kvinnor här i världen som vill ligga med (gärna 40 år äldre) män och sen falskanmäla för eftersnacket när det läggs ner är ren balsam för kvinnosjälen)"
https://www.instagram.com/p/CMxjLS3Hje5/

Cissi Wallin är själv dömd för grovt förtal av tingsrätten och utreds av Jutitiekanslern för trykfrihetsbrott, grovt förtal.

https://sverigesradio.se/artikel/7620640
Citera
2021-03-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/goran-lambertz-det-har-varit-en-speciell-upplevelse-for-mig/

Han har påbörjat en bok om häktningen och vi kan förvänta oss en diskussion i ämnet målsägande och misstänkt. Där alltså det inte är rättvist gällande den misstänkte och häktade kontra målsägande.
Nu kommer alltså häktningar och polisens samt åklagarens förundersökningar vara under lupp.
Någon bok om det här skulle jag aldrig orka läsa. Man är ju alldeles slut efter allt man har läst här och hela presskonferensen har jag sett också.
Citera
2021-03-23, 22:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Gjordes ingen bakgrundskoll på kvinnan eller? Jag menar, om man kännt till hennes "historik" så borde väl inte hennes ord varit direkt tillförlitliga.

Jo men åklagarfittan sket i det och ville få honom dömd ändå. Det sprack när Stoppa Pressarna grävde fram kvinnans bakgrund.
Citera
2021-03-23, 22:34
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TritonX
Men dra en gräns. Nu ska gubbslemmet grina ut i media. Ta ditt straff som det aset du är. Du äe ett vider som utnyttjar unga kvinnor i beroendeställning, ett praktas med andra ord. Finns inget att tycka synd om där inte.

Ursäkta, beroendeställning? Kärringen försökte ju klättra uppåt genom att suga gubbkuk, men hon insåg såklart att hon inte skulle kunna dra några fördelar av sitt moraliskt fördärvade beteende och bestämde sig för att hämnas det klassiska sättet: via en fabricerad våldtäktsanklagelse.

Att Göran, vars fru dog alldeles nyligen, betett sig på det här viset är än mer talande om den mannens integritet. Han har aldrig varit en man att lita på.
Citera
2021-03-23, 22:35
Medlem
dialektikers avatar
Som sagt. Jag har inte velat uttala mig tidigare, förrän idag då "dom fallit"/ åklagaren släppt honom, eftersom processer inte ska drivas i sociala medier.

Men allt det som grävts fram i denna tråd, det är ju uppgifter som rättsväsendet varit medvetna om, eller hur?

I svt säger åklagaren https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-slapps-ur-haktet:

Citat:
Bevisningen räcker inte”
– Vi har hållit flera förhör med vittnen, tittat på olika beslag och olika meddelanden som finns. Sedan har vi gjort en samlad bedömning av det här. Frågan nu är ju om man kan förvänta sig en fällande dom eller inte. Då har jag kommit fram till att jag inte har anledning att tro att han skulle bli dömd och då har jag inte heller möjlighet att väcka åtal, säger åklagaren Annika Bokefors.

Vad har förändrats?

– Jag kan inte gå in på de enskilda utredningsåtgärderna. Det jag kan säga, med anledning av det som har skrivits i media, är att det inte är uppgifter i andra utredningar som har haft någon avgörande betydelse för det här beslutet, säger åklagaren.

Så med andra ord säger åklagaren att det inte är beroende på kvinnans tidigare falska anmälningar som är grund till att åklagaren lägger ner,
utan det är annat som avgjort saken som förhör, att de tittat på beslag och olika meddelanden?

Lambertz sitter och säger i pressintervjun "att han ganska tidigt fick höra av journalister att de kände till den här kvinnan och de berättade om fallen hon varit inblandad i (med andra ord falskanmälningarna av våldtäkt) och då blev han alldeles lugn ingen domstol kommer att väga in hennes trovärdighet. Han säger att han trodde att han skulle bli släppt, när han berättat sin berättelse, men så blev han ju inte släppt ändå"

Så summa av kardemumma. Flashbackarna tror ju att kvinnan släppts på grund av att hon gjort falskanmälningar innan.
Men så är det väl inte, eller?

Göran Lambertz säger att han släpps för att hans berättelse var mest trovärdig.
Men åklagaren säger att han släpps för att de hållit förhör med vittnen, tittat på beslag och olika meddelanden
(fast hon kanske räknar med förhör med Lambertz själv då hon allmänt säger förhör?).

Ni som är insatta, vad har ni att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in