2021-03-16, 08:53
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Mycket bra formulerat!

Har själv hört av män som arbetar på gymnasium och på högskola att som lärare är de mycket försiktiga i kontakter med unga kvinnor. De försöker alltid se till att ha kollegor i närheten och göra allt öppet med vittnen.

Tyvärr är en del unga kvinnor mycket förslagna och utnyttjar givetvis de tillgångar de har för uppnå det de vill ha, vare sig det gäller hjälp eller betyg.

Att bjuda hem en ung ensam studentska till sitt hem är en ”big no-no”. Det krävs inte mycket fantasi för att förstå vad det kan landa i.

Att GL inte gjort dessa överväganden eller förstått dessa försiktighetsåtgärder som alla i dessa positioner känner till förvånar oerhört.

Umgicks han också ensam privat i sitt hem med de åtalade när han var domare?
Sin aspighet till trots tror jag Göran alltid varit lite av en risktagare. Här tog han risken. Ja tror att både hon och han hade mysiga stunder när de planerade sin gemensamma julafton: jag kan riktigt se framför mig hur han, som ett barn på julafton, struttade runt bland hyllorna i jakt på julskinka, grisfötter och must. Om man bortser från sexet (och de påstådda stora mängderna alkohol) låter det hela ganska mysigt - två ensamma människor som bestämmer sig för att inte vara det just den speciella dagen...
Citera
2021-03-16, 08:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Fast det där med väninnan som lägger sej i e smart juridiskt. Enligt Nyström-doktrinen räcker det med ord mot ord samt att den påstått utsatta berättat för en person om övergreppet för att man ska kunna fälla någon.

Det är intressant att fundera på varför väninnan anmälde också. Är det sannolikt att hon gjorde hon detta utan att ha kommit överens med BO om att hon skulle göra det eller skedde detta i samförstånd mellan dem? Om det skedde i samförstånd, varför valde de då den varianten istället för att BO gjorde det själv?
Citera
2021-03-16, 09:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Jag tror deras bevis e sms från henne till honom där hon e ledsen och hon konfronterar honom, och han därpå svarar med massa «förlåt jag var full» eller «jag va full jag trodde du ville» eller «förlåt jag menade inget illa». och när hon äntligen fått dessa «bevis» som hon gillrat kunde hon anmäla med stöd efter så lång tid. Så detta kanske e bevisen som kan sätta dit han för att han ber om ursäkt, fast han endå e ganska oskyldig.... Nu vet vi ibgenting men vad jag vet e han inte en våldtäkts typ.. Då borde massa kvinnor trätt fram nu och förklarat vilket creep han e dagligen. Han e faktist inget sexuellt creep. Detta e en yngre kvinna i 30 plus åldern som gett en gammal populär pensionär massa uppmärksamhet som sen drar hem till han på en helgdag och super sig full... Klart som fan han tror hon vill ha honom. Vad tror kvinnor?!? Att man kn sitta full på en mans knä och samtidigt tro man «bara e vänner» .... Tröttnpå denna jämställdhets skit... Lamberts må vara en konstig jävel men inte fan e han en våldtäktsman om man jämför med andra allvarliga fall

Att förvänta sig att kunna åka hem till sin mentor och någon du ser upp till på julafton, dricka stora mängder alkohol - kan såklart kallas naivt och lite dumt - men därtill att utgå från att hon nästan väljer att ha sex med honom och sen falskeligen anklaga honom för våldtäkt? Det känns som ett långt hopp.

Om vi tittar till fakta så var det inte kvinnan som polisanmälde utan en väninna till henne. Jag tänker mig att det ändå hittats någon form av bevis för att det är en våldtäkt eftersom de väljer att gå vidare med det. Vad det bevismaterialet är får väl framtiden utvisa.

Många kvinnor väljer att inte anmäla våldtäkter eftersom de skuldbelägger sig själv, och eftersom processen ofta är stigmatiserande och offret granskas långt mer än förövaren. Vilket denna tråd i sig bevisar.

Vet någon om han figurerat i liknande omständigheter innan alternativt frekventerat prostituerade? Något som kanske gör att polisen är mer benägna att "få fast honom"?
Citera
2021-03-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Sunita M uppges ha två (2) VM-guld i karate. Men hon klarade inte att freda sig mot en mager åldring...
Det var väl därför hon drog till med att hon var nockad när han nuppade henne. Hur skulle det se ut, om hon inte karatade ner benranglet när han började äckla sig?

Märkligt om han blir dömd på otillräckliga beviskrav han är känd för att opponera sig mot.
Citera
2021-03-16, 09:03
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så långt är din beskrivning av förloppet klar och rimligt (med reservation för att vi inte vet exakt datum när väninnan anmäler).

Det jag undrar är när GL blir varse att han är anmäld och under utredning. Det har framförts teorin att detta sker först vid anhållan och därpå följande häktning. Det skulle innebära att man väntar över 2 månader med att plocka in en zostraffad man, tillika hög jurist, utan att ens hålla ett förhör innan. I någon mån förstår jag att detta kan vara praktiskt, men samtidigt låter man minnen blekna och försämrar utredningsläget. GL skulle t.ex. kunna vilja anföra grannar som (alibi-)vittnen vars minnesbilder nu är 2 månader gamla. Mycket tveksam metod i så fall.

Samtidigt har vi GLs blogginlägg som jag länkade till igår och som tyder på antingen djävulsk slughet eller närmast personlighetsklyvning om det är så att han vet om anmälan för våldtäkt.

Vad jag förstår är det en mycket vanlig förundersökningspraxis, de samlar information, förhör vittnen och väntar på tekniska utlåtanden.

När de tycker de har tillräckligt mycket för en häktning slår de till, men som häktad får du sitta och mjukna. De gör bara ett inledande förhör där de frågor om du vill ha advokat och berättar vad du är misstänkt för och om du erkänner.

Sedan hoppas de att du snart börjar klättra på cellväggen och erkänner allt. Men de förhör dig inte förrän resten av förhören är klara. Då presenterar de sin historia vad som hänt och försöker få dig att försäga dig eller ge dem information de inte har. Men detta sker sist i utredningen, strax innan de väcker åtal.

Men allt det här känner säkert GL till.
Senast redigerad av BorgeH 2021-03-16 kl. 09:06.
Citera
2021-03-16, 09:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är intressant att fundera på varför väninnan anmälde också. Är det sannolikt att hon gjorde hon detta utan att ha kommit överens med BO om att hon skulle göra det eller skedde detta i samförstånd mellan dem? Om det skedde i samförstånd, varför valde de då den varianten istället för att BO gjorde det själv?

Jag tänker att just det faktum att det handlar om en känd man kanske bidrog till att väninnan tyckte att han inte skulle komma undan med det? Hon tänker säkert att hon hjälper BO. Att hjälpa BO hade nog snarare varit att lyssna, stötta och eventuellt stötta BO om BO väljer att gå vidare med polisanmälan. Jag hoppas att hon gjort det i samförstånd med BO. Men tänker att det nog inte var så.
Citera
2021-03-16, 09:07
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Varför skriver du så nedsättande?
Det finns högst troligt bevisning och inte bara ord mot ord.
Det hoppas jag och då ska han straffas.
Citera
2021-03-16, 09:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tänker att just det faktum att det handlar om en känd man kanske bidrog till att väninnan tyckte att han inte skulle komma undan med det? Hon tänker säkert att hon hjälper BO. Att hjälpa BO hade nog snarare varit att lyssna, stötta och eventuellt stötta BO om BO väljer att gå vidare med polisanmälan. Jag hoppas att hon gjort det i samförstånd med BO. Men tänker att det nog inte var så.

Men en intressant frågeställning är om väninnan och BO tillsammans bestämde sig för att väninnan skulle anmäla eller om BO var helt ovetande om att hon gjorde det.

Om de lade upp denna strategi tillsammans är frågan varför de valde det istället för att BO själv anmälde.
Citera
2021-03-16, 09:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men en intressant frågeställning är om väninnan och BO tillsammans bestämde sig för att väninnan skulle anmäla eller om BO var helt ovetande om att hon gjorde det.

Om de lade upp denna strategi tillsammans är frågan varför de valde det istället för att BO själv anmälde.

Ja det är en mycket intressant frågeställning. Kan det finnas några juridiska fördelar med det förfarningssättet? En tanke är att det förekommit andra saker mellan BO och misstänkt gärningsman som väninnan hört om och att detta blev "droppen". Typ nu räcker det - nu anmäler jag detta nu får det vara nog...? Ska bli intressant att läsa FUP när den kommer.
Citera
2021-03-16, 09:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ajfan, så du tror att anmälningsbenägenheten skulle öka till 50% om skadestånd aldrig skulle utgå? Hur kommer du fram till det?

Idag anmäls i storleksordningen 10-20% av alla våldtäkter.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

https://www.lu.se/lup/publication/1968804

50% har säkert skadeståndet i tanke vid anmälan. Ta bort den möjlighet till ersättning och vi kommer se att hälften inte anmäler.
Kärringar är maktgalna och pengakåta.

Hade det varit som i usa med nivån på skadestånd hade det varit etter värre.
Senast redigerad av Mullret 2021-03-16 kl. 09:28.
Citera
2021-03-16, 09:59
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Det var väl därför hon drog till med att hon var nockad när han nuppade henne. Hur skulle det se ut, om hon inte karatade ner benranglet när han började äckla sig?

Märkligt om han blir dömd på otillräckliga beviskrav han är känd för att opponera sig mot.
Jag trodde vi var överens om att det INTE var Sunita som var BO?

Kan du förklara begreppet otillräckliga bevisKRAV?
Min hjärna klarar inte att reda ut det.
Citera
2021-03-16, 10:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Jag trodde vi var överens om att det INTE var Sunita som var BO?

Kan du förklara begreppet otillräckliga bevisKRAV?
Min hjärna klarar inte att reda ut det.

Finns det någon som är mer sannolik än Sunita?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in