2021-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...snappade upp detta från Stoppapressarna, som jag hamnade på när jag nyss googlade Lambertz, att Göran Lambertz hjälpte en HD-kollega som 2005 åkte fast för ett sexköp av en då gymnasieelev. Gymnasieelev 2005 motsvarar ungefär 30-årsåldern idag. Kan det finnas ett samband?

Lambertz såg då till (enligt texten) att ge justitierådet ett strafföreläggande istället för dom och straff. det brukar vad jag vet innebära att den anklagade erkänner brottet, accepterar en lindrigare påföljd men slipper även få sitt namn publicerat osv. Några år senare (enligt samma text) så är de båda nu kollegor i HD...

Hämndmotiv från någon i den soppan?

https://stoppapressarna.se/svenskt/goran-lambertz-i-skandal-med-sexdomd-76-aring

Strafföreläggande får nästan alla torskar, inget märkligt öht.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du hänvisar inte till lagstiftningen utan till 1177.
Ja, men 1177 hänvisar ju i sin tur till lagen längre ned på sidan.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
...snappade upp detta från Stoppapressarna, som jag hamnade på när jag nyss googlade Lambertz, att Göran Lambertz hjälpte en HD-kollega som 2005 åkte fast för ett sexköp av en då gymnasieelev. Gymnasieelev 2005 motsvarar ungefär 30-årsåldern idag. Kan det finnas ett samband?

Lambertz såg då till (enligt texten) att ge justitierådet ett strafföreläggande istället för dom och straff. det brukar vad jag vet innebära att den anklagade erkänner brottet, accepterar en lindrigare påföljd men slipper även få sitt namn publicerat osv. Några år senare (enligt samma text) så är de båda nu kollegor i HD...

https://stoppapressarna.se/svenskt/goran-lambertz-i-skandal-med-sexdomd-76-aring
Rätt osannolikt. Men om det skulle stämma så vore det det extremt kul.
Citera
2021-03-15, 16:06
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
https://www.expressen.se/nyheter/hogt-uppsatt-domare-stottar-toppjuristen/
Citera
2021-03-15, 16:09
Medlem
Citat:

Det var en man som Thorsson köpte sex av vill jag minnas.
Citera
2021-03-15, 16:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det du citerar är ju Region Kronobergs tolkning av lagen, eller hur?

För att veta vad som står I lagen måste man när det gäller gå till brottsbalkens 6:e kapitel. Som framgår av det fetade kan frivilligheten komma till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. Det stämmer alltså inte att det står i lagen att man måste säga ja för att det inte ska vara ett nej. Det finns inget sådant krav i lagen.
Ja? "Frivilligheten komma till uttryck genom ord eller handling". Det är lite svävande uttryckt, en handling kan tolkas olika, domstolen kommer aldrig acceptera ett försvar som bygger på att "jag trodde att hon var med på det/jag tolkade det som att det var frivilligt". Det är därför nuvarande lag kommit till, för att det inte ska råda någon tvekan. Ett "ja" är ett "ja", allt annat är ett "nej".
Citera
2021-03-15, 16:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Våld eller tvång är inte ett krav längre för att det ska klassas som våldtäkt. Men jag gissar att du har problem med det också
Visst är det svårt att förstå att våldtäkt inte behöver innefatta våld? Vad betyder ordet våld?
Det finns ju redan lagar om sexuellt ofredande och liknande, så varför krångla till det?
Citera
2021-03-15, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rätt osannolikt. Men om det skulle stämma så vore det det extremt kul.

...det är ju mycket i denna soppa som nog väntar på att exponeras, lite som med S-Danielsson (MSB) och Kanariejulen... det började med en liten notis om att han firade jul utomlands och slutade med läder- och bögorgier sedan årtionden. OCH vi vet inte vad som finns kvar där ens, då det effektivt nu tystats ned. Mona Sahlin åker på kampsportgalor i USA med livvakten hon urkundsförfalskat för, Geijeraffären och alla rykten om Palme liksom den "okände man" ingen vågar vid nämna vid Björn Rosengrens porrklubbsbesök. The list goes on och jag tror att det kanske är toppen på ett S-isberg vi ser med makt- och dess berusning. Men varför flockas de inom S (och kanske även C)?
Citera
2021-03-15, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det var en man som Thorsson köpte sex av vill jag minnas.

Har ingen aning, men kön verkar ju vara egalt inom S. Offret här kanske identifierar sig som kvinna vad vet jag....
Citera
2021-03-15, 16:19
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:

Nä. Det var åklagaren i målet som utfärdade strafföreläggande som Thorsson accepterade. Som JK beslutade Lambertz om att inte väcka talan om att Thorsson skulle få sparken från HD. Ett rimligt beslut enligt min mening. Det ska vara svårt att sparka domare, särskilt justitieråd, och det borde inte räcka med ett bagatellartat brott som det var fråga om här.

Lambertz beslut som JK finns att läsa här: https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2005/05/2495-05-22/
Citera
2021-03-15, 16:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja men är extremt olika hur de gör. Soran skrev ingen om, sedan Kronér skrev de om. Här är han ju faktiskt häktad så det blir ju inte tal om förtal. Man skriver enbart att han just är häktad misstänkt för ett brott.

Det kan vara förtal även om det som sägs bevisligen är sant.
Citera
2021-03-15, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Nä. Det var åklagaren i målet som utfärdade strafföreläggande som Thorsson accepterade. Som JK beslutade Lambertz om att inte väcka talan om att Thorsson skulle få sparken från HD. Ett rimligt beslut enligt min mening. Det ska vara svårt att sparka domare, särskilt justitieråd, och det borde inte räcka med ett bagatellartat brott som det var fråga om här.

Lambertz beslut som JK finns att läsa här: https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2005/05/2495-05-22/

...möjligt men årtalen, karaktärsdragen, det skråkollegiala, gör ändå att en lite liten klocka forfarande ringer upp i högra hörnet. Den kanske tystnar, men den kanske även får matning. Lex Danielsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in