2021-03-13, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Intressant! Har du mer precisa uppgifter?
Ett rykte vilket funnits inns inom krogbranschen, har själv större insyn i Sthlms krogvärld än Uppsala men får fördjupa mej lite, återkommer.

(Antar att det tar lite fart ju mer officiellt det blir att GL sitter häktad, dock fortfarande många som inte vet att det är GL som är toppjuristen.)
Citera
2021-03-13, 19:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är en värderingsfråga om vad som är blytungt och inte. Typen av fall är inte enkla och olika instanser bedömer inte alla fall på samma sätt. Beslag och stödbevisning samt en trovärdighet hos målsägande räcker iofs. Men att döma i förskott skulle jag absolut inte göra på det lilla man vet i dagsläget.

Värderingen ligger i utredningstiden som gått från anmälan till anhållan. Man behöver egentligen inte veta detaljer annat än att man på en typ av långdragen och gedigen grund plockar in detta stora namn på en sådan här rubricering.
Döma i förhand är vanskligt i många fall, men inte här. Göran kommer ryka hårt på detta, tro mig.
Citera
2021-03-13, 20:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack. Jag hittade denna länk, med bild på henne. Hon verkar ha "näsa" för juridik.

https://stoppapressarna.se/svenskt/unga-kvinnans-egna-ord-om-natten-med-goran-lambertz

Här framgår också något som så klart påverkat beslutet om häktning:
Citat:
Kammaråklagare Annika Bokefors, 53, säger att det finns stödbevisning som styrker kvinnans berättelse.
Det finns naturligtvis stödbevisning till de uppgifter som kvinnan har lämnat. Det är det som gör att jag och tingsrätten har funnit att det föreligger sannolika skäl. Sedan har den misstänkte och försvararen en annan uppfattning om hur man ska värdera den bevisning vi har, säger Annika Bokefors.

Som exempel nämner kammaråklagaren ”elektronisk kommunikation”, som främst skett efter det påstådda brottet och som enligt Annika Bokefors har betydelse i fallet – det är mest sannolikt att det handlar om olika sms eller mail som har skickats mellan Göran Lambertz och den unga kvinnan.

Innehållet i denna elektroniska kommunikation, klargör mellan raderna att en våldtäkt ägt rum.
Citera
2021-03-13, 20:15
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Nej.
Bara att man vill framstå som att skälet till att man umgås så ofta och mycket är på en paternal nivå utåt. Jag tror hela grejen handlar om ett ge och ta förhållande med inslag av sex och att kvinnan på något sätt blivit avfärdad av Lambertz efter sista träffen. Därför tog det också så lång tid för kvinnan att anmäla Lambertz.
Som framgår av tråden tog det inte lång tid mellan händelsen och anmälan. Det är utredningen som tagit viss tid.
Tror du att hennes framtida karriär gynnas av detta? Det tror inte jag.
Citera
2021-03-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Tragiskt att folk anser att han ska dömas även om han är oskyldig. Svårt att förlika mig med ett sådant resonemang.
Han hade i egenskap av JO chansen att ge en man upprättelse som var oskyldigt dömd för ett flertal mord men avfärdade den och hävdade att alla rättegångar var rätt utförda. När Sture Bergvall många år senare frias från alla mord fortsätter han att strö salt i såret och hävda att hans bedömning var korrekt! En sån fitta förtjänar att sitta inne även om han är oskyldig! Kalla det sent utfärdat tjänstemannaansvar om du vill.

Självklart ska alla ha rätt till en rättvis prövning men det var precis det han förvägrade Sture! Därför kan han gott sitta och ruttna i ett fängelse!
Citera
2021-03-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Schablonersättningen för kränkning vid våldtäkt mot vuxna uppgår till 100 000 kronor.

Är det den juridiska kunskapen som är bristfällig eller är det en fråga om grundläggande läsförståelse tro?

Är väl snarare du som uppenbarligen är icke universitetsutbildad inom juridik (Jur Kand Advokat, Åklagare eller Domare) som har noll koll. Utöver schablon kan ersättning för fysisk och psykisk sveda och värk, förlorad arbetsinkomst mm komma att yrkas. Försök inse sina begränsningar....
Citera
2021-03-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Herregud människa! Om du kommer hem till mig för att kolla på min trasiga spis och samtidigt har med dig pizza så kan jag inte neka dig sex?

Det beror på vad det är för Pizza. Sen ska ju även han vilja ha sex med dig. Precis som i fallet tråden gäller.
Man sätter inte på en kråkfångare.
Citera
2021-03-13, 20:40
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han uppger att han hjälpt en sådan kvinna efter att hon kontaktat honom:

https://ekuriren.se/nyheter/goran-lambertz-trivs-som-pensionar-sm5344104.aspx

det känner jag till, men varför är det BO?
Citera
2021-03-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Jag vill inte outa mig. Men det kommer väl visa sig när utredningen blir klar. Hon tog kontakt med GL för att han på sätt och vis stöttade Cissi Wallin avseende att få berätta om sin våldtäktsman. Hon har själv hängt ut en man tidigare som våldtäktsman. För detta har hon åtalats. Hon tog kontakt med GL för att få stöd och hjälp med bl a förtalsmålet. OBS! Ta det för vad det är. Självklart behöver ni inte lita på vad jag skriver. Allt kommer förr eller senare att komma fram. Men åter igen, det ligger inte en valp begraven här. Det ligger en hel kennel.
Japp, här har vi ett guld inlägg. Skulle man kunna få be om vilken bransch snackar vi här gällande förtalet?.
Citera
2021-03-13, 20:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Herregud människa! Om du kommer hem till mig för att kolla på min trasiga spis och samtidigt har med dig pizza så kan jag inte neka dig sex?

Med all säkerhet kommer jag neka dig sex hur mycket du än försöker men frågan är snarare vad denna tjej gjorde.
Citera
2021-03-13, 21:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det känner jag till, men varför är det BO?

Ja, det är vad jag förstår då en spekulation byggd på att denna kvinna likt BO kontaktat Lambertz och han hjälpt henne.
Citera
2021-03-13, 21:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Här framgår också något som så klart påverkat beslutet om häktning:

Innehållet i denna elektroniska kommunikation, klargör mellan raderna att en våldtäkt ägt rum.
Kanske. Om han har skickat SMS med "Förlåt" , "Det var inte meningen" osv. så ligger han givetvis pyrt till.
Men om hon har skickat diverse kärleksbetygelser & liknande så talar det mer för hans sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in