Är det någon som har FUP om DU-ärendet?
Nu skriver jag från minnet, men hoppas det blir ungefär rätt.
Dom handlingar/"fakta" som vi har att falla tillbaka på om vad DU drabbades av finns i:
– FUP
– Tingsrättens dom.
– Hovrättens dom.
– David Massis video om hur DU troligen dömts även i hovrätten om inte sanningen om videon förtydligats.
Jag har tidigare flera gånger noterat att både tingsrätten och hovrätten behandlat EA väldigt "hovsamt" (med silkesvantar) i dom skrivna domarna.
Jag har tolkat dom hovsamma formuleringarna som att dom gjordes av hänsyn till EA. Därför att hon föreföll bräcklig och därför att hon var målsägande. Det gäller i hög grad beträffande vad EA gjorde med ljudinspelningen.
Detta är vad jag uppfattade att EA gjorde.
Innan EA skickade ljudinspelningen till polisen som ett bevis hade hon klippt ut ett avsnitt mitt i inspelningen som hon skickade. I den fullständiga inspelningen, strax innan det som skickades, kunde EA höras säga:
– Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är.
I klippet som EA skickade hörs hon bl.a. säga:
– Sluta knulla mig fast jag inte vill.
Varvid DU säger:
– Okey, om du inte vill så går jag.
I den fullständiga inspelningen, efter det som skickades, strax efter att DU gått, hörs EA bl.a. säga:
– Vi klarade det!
EA har uppgett att hon klippte i ljudfilen för att den inte skulle vara för stor när hon skickade den till polisen. Hon har också uppgett att orsaken till att hon rensade telefonen innan hon överlämnade den till polisen var att hon haft tekniska problem med den.
Att EA redigerat inspelningen innan den skickades till polisen är klart. Både tingsrätten och hovrätten uppfattar inte EAs redigering som att hon manipulerat bevis. Jag uppfattar det som att dom tror på hennes förklaringar att hon ville minska storleken på filen och att rensningen gjordes efter tekniska problem.
DUs advokat, David Massi, är betydligt mer rakt på sak än tingsrätt och hovrätt när han beskriver vad som hänt.
Eftersom TV4 valt att tolka domarna på för EA "vänligast tänkbara sätt" så finns där ett tolkningsalternativ. Den avviker i hög grad från David Massis beskrivning av vad som hänt.
David Massis beskrivning finns här.
https://www.youtube.com/watch?v=Fe7Gev0OCHA
Jag efterfrågar FUP i fallet med DU eftersom den kanske kan bringa lite klarhet i detta. Personligen bedömer jag EAs version som så osannolik att jag inte tror på den. Jag tror att hon medvetet tagit bort det som visade att hon anmält något som inte var en våldtäkt.
Det handlar om EAs trovärdighet. Det förfaller som, men finns det oemotsägliga bevis för att:
– EA deltagit i "sammansvärjningen" då tre damer anmälde PA för 8,5 timmars tortyr och våldtäkt?
– EA spelat in och redigerat en ljudfil för att kunna förvanska bevis som gjorde att hon kunde få DU dömd för våldtäkt?
– EA spelat in och sedan selektivt valt ut sådant som kunde tolkas som att GL haft sex med henne när hon var i hjälplöst tillstånd? Det som visade att hon inte var i hjälplöst tillstånd såg EA till att det var borttaget innan polisen fick telefonen.
Sammantaget är min bild att EA agerar för att förvandla en lögn till sanning. Det finns tre fall där det ser ut så. Tillsammans går det inte att bortförklara.
Om det är något som måste bevisas för att det ska bli sant så är det väl att GL har fel när kallar EA för en lögnerska och bedragerska?
–