2021-03-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Tack för tipset!

Inte riktigt så lätta att undkomma skatt genom att flytta som juniorobserver vill ge sken av.
Extra intressant för dig är 2 st i 3 kap. 7 § Inkomstskattelag (1999:1229) som säger att du anses ha väsentlig anknytning till Sverige (och vara skattskyldig här) under fem år från den dagen då du reste från Sverige - om inte du visar att du saknar sådan anknytning. Det gäller dock enbart om du är svensk medborgare, bott här i minst tio år eller stadigvarande vistats här. Syftet med reglerna är att du inte ska kunna lämna landet av skatteskäl när du gjort en stor vinst.
https://lawline.se/answers/obegransad-skattskyldighet-och-bitcoins
Citera
2021-03-09, 09:25
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
XBT och BITCOIN ZERO är nästan identiskt förutom att den sistnämnda har 0% avgift och den förstnämnda har 2.5% avgift.

Bitcoin Zero ägs av Valour. Ingen aning om deras finanser, verkar vara ett väldigt litet företag. Coinshares som äger XBT har väldigt bra finanser och är en av dom största inom detta.

Jag killgissar att Bitcoin zero är betydligt högre risk att äga pga denna anledning och inget jag skulle stoppa in stora pengar i.
Citera
2021-03-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Inte riktigt så lätta att undkomma skatt genom att flytta som juniorobserver vill ge sken av.
Extra intressant för dig är 2 st i 3 kap. 7 § Inkomstskattelag (1999:1229) som säger att du anses ha väsentlig anknytning till Sverige (och vara skattskyldig här) under fem år från den dagen då du reste från Sverige - om inte du visar att du saknar sådan anknytning. Det gäller dock enbart om du är svensk medborgare, bott här i minst tio år eller stadigvarande vistats här. Syftet med reglerna är att du inte ska kunna lämna landet av skatteskäl när du gjort en stor vinst.
https://lawline.se/answers/obegransad-skattskyldighet-och-bitcoins

Jag misstänkte faktiskt att det var så, men orkade varken undersöka det närmare eller gå in i diskussion så jag tackade för tipset som jag tror var välmenat
Citera
2021-03-09, 13:19
Medlem
RolexDatejusts avatar
Jag kan helt ärligt inte komma på någon riktig nackdel med certifikaten, så länge man har riktiga mynt också. Nackdelen är att förlitar man sig på certifikat enbart, så får man inte lära sig om tekniken och etablera sig i det. Certifikat däremot som komplement till sina fysiska mynt? Jag anser att det inte finns någon nackdel där.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Jävla synd att jag inte såg detta innan. Försökte hitta info om det men var lite meckigt. Aja, man lär sig att inte vara ivrig

Du kan ju alltid byta nu i efterhand. Avgiften är inte så stor egentligen, det är mer när man har certifikatet i många år som avgiften börjar bli en börda. Många glömmer att när de köper Bitcoin fysiskt också (även om de inte säljer den) så är det avgifter på många procent bara vid köpet, sedan är det diverse avgifter för att skicka runt dem också.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Bitcoin Zero ägs av Valour. Ingen aning om deras finanser, verkar vara ett väldigt litet företag. Coinshares som äger XBT har väldigt bra finanser och är en av dom största inom detta.

Jag killgissar att Bitcoin zero är betydligt högre risk att äga pga denna anledning och inget jag skulle stoppa in stora pengar i.

Ja det hade varit min killgissning också, vore intressant om någon som är insatt i dessa bolag kunde skina lite ljus på vad som gör att Bitcoin Zero kan ha noll i avgift och vad de tjänar på det. Skummade igenom faktabladet och det verkar som att de faktiskt köper den underliggande tillgången, vilket är positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Jag är inte det minsta ambivalent i den här frågan. Kan inte förstå varför man sitter med cert, på krypto?? Varför?? Varför inte helt enkelt vara sin egen custodian, är det så jävla besvärligt?

I min värld är det bara överförsiktiga laggards (paradoxalt nog, då det i det närmaste verkar mer osäkert) och folk som inte fattat krypto - överhuvudtaget, som sitter på cert.

Varför kan du inte förstå det dock, när argumenten finns där? Då låter det mer som att du inte förstår för att du inte är öppen för att förstå det. Jag tycker det har förklarats många gånger varför somliga vill lägga en del i certifikat också. Det ena utesluter inte det andra liksom.

Citat:
Och certen är väl inte tillgängliga för handel på helger?

Spelar ingen roll om man inte tradar. Dessutom betyder inte faktum att man har certifikat, att man inte har fysiska mynt också.

Citat:
Nej, jag tror knappt jag kan vara vän med ett kryptocertare.

Edit: Usch, menar inte att låta nedlåtande, men ja, krypto SKA vara så decentraliserat som möjligt, där går mina tankegångar. Ett aktivt deltagande gynnar strukturen om man sköter sina finanser självständigt. Men, puritan som man är så är det givetvis ETT perspektiv.

Du är nedlåtande dock, oavsett vad du menar. Somliga av oss är ute efter pengar och bryr oss mindre om politiken bakom. Jag har stora summor fysiska kryptovalutor också, fast certifikaten är för att kunna få loss vanliga pengar också. Det jag lägger i "fysisk" kryptovaluta är sånt som jag aldrig kommer att sälja.
Citera
2021-03-09, 17:10
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
Ja det hade varit min killgissning också, vore intressant om någon som är insatt i dessa bolag kunde skina lite ljus på vad som gör att Bitcoin Zero kan ha noll i avgift och vad de tjänar på det. Skummade igenom faktabladet och det verkar som att de faktiskt köper den underliggande tillgången, vilket är positivt.

Det gör coinshares (XBT) också btw.
Citera
2022-01-24, 09:20
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta ambivalent i den här frågan. Kan inte förstå varför man sitter med cert, på krypto?? Varför?? Varför inte helt enkelt vara sin egen custodian, är det så jävla besvärligt?

I min värld är det bara överförsiktiga laggards (paradoxalt nog, då det i det närmaste verkar mer osäkert) och folk som inte fattat krypto - överhuvudtaget, som sitter på cert.

Och certen är väl inte tillgängliga för handel på helger?

Nej, jag tror knappt jag kan vara vän med ett kryptocertare.

Edit: Usch, menar inte att låta nedlåtande, men ja, krypto SKA vara så decentraliserat som möjligt, där går mina tankegångar. Ett aktivt deltagande gynnar strukturen om man sköter sina finanser självständigt. Men, puritan som man är så är det givetvis ETT perspektiv.

Håller med men det är lätt att köpa krypto men inte tvärs om utan en massa frågor ifrån staten. Därmed är certificaten i ISK ett säkert sätt. Men hälften i var är kanske en bra avvägning
Citera
2022-01-24, 09:29
Medlem
pumse1337s avatar
Visst kan du endast köpa / sälja cert medans vanliga aktiemarknaden är öppen? Eller kan du sälja även på helger?
Citera
2022-01-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumse1337
Visst kan du endast köpa / sälja cert medans vanliga aktiemarknaden är öppen? Eller kan du sälja även på helger?
Nope, bara öppettider. För traders (alla som inte alltid håller åtminstone några månader) är detta såklart en massiv nackdel.
Citera
2022-01-24, 15:16
Medlem
Nackdelarna med certifikat:
1. Certifikaten har en avgift på ca 2% varje år, alltså väldigt dåligt om du ska investera långsiktigt
2. Du måste anpassa din trading till öppettiderna av börsen
3. Du äger inga riktiga coins så du kan bara titta på vad priset ligger på, inte göra något mer, känns ganska meningslöst
4. Du tar en tredjepartsrisk när du tillåter utfärdaren av certifikaten hela tiden ansvara för privata nycklarna och du tvingas ha förtroende för att dina coins faktiskt existerar hos utfärdaren
5. Du kan inte delta i airdrops
6. Utbudet av kryptovalutor som certifikat är extremt begränsat
7. Dina pengar ligger på en centraliserad börs där banken/staten kan beslagta dina pengar när dom vill om de har anledning
8. Du kan inte delta i staking av coins eller placera dina coins på kryptobörser som erbjuder tjänster för att tjäna hög ränta på sin krypto
9. Möjligheten till att sälja din krypto på annan plats än Sverige försvinner helt, anledningen till att man vill kunna göra detta är för att undvika skatt helt vid försäljning
10. Försvinner utfärdaren av certifikatet från marknaden så försvinner dina certifikat och dina pengar, det finns ingen myndighet som försäkrar dina pengar

Fördelarna med certifikat:
1. Du slipper betala 30% vinstskatt vid varje trade (dock ej lönsamt om du är långsiktig investerare, avgiften på 2% kommer bli mer än 30% efter en viss tid)
2. Det är enkelt för nybörjare som är lata
3. Du har möjlighet till svensk support från Nordnet/Avanza

Enkelt att se att det är helt meningslöst med certifikat i de flesta fall. Sluta lata er och lär er handla krypto på riktigt!
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-24 kl. 15:25.
Citera
2022-01-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Fördelarna med certifikat:
1. Du slipper betala 30% vinstskatt vid varje trade (dock ej lönsamt om du är långsiktig investerare, avgiften på 2% kommer bli mer än 30% efter en viss tid)
2. Det är enkelt för nybörjare som är lata
3. Du har möjlighet till svensk support från Nordnet/Avanza
4. Du kan överföra vinster till ditt bankkonto när som helst utan att bli misstänkt för terrorism.
Citera
2022-01-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nackdelarna med certifikat:
1. Certifikaten har en avgift på ca 2% varje år, alltså väldigt dåligt om du ska investera långsiktigt

Bitcoin Zero och Ethereum Zero finns med 0% avgift.
Citera
2022-01-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Bitcoin Zero och Ethereum Zero finns med 0% avgift.
Tack för att du korrigerade mitt felaktiga påstående. Du har helt rätt, de andra har ingen avgift som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in