2021-03-08, 13:09
Medlem
Hej,

Jag äger riktiga kryptovalutor men med tanke på bullmarknaden senaste månaderna så skulle jag vilja sprida mitt innehav lite och köpa certifikat. Går Bitcoin upp 100 % och Ethereum 200 % inom 6 månader vore det nice att casha ut lite "skattefritt" via certifikaten.

Men vad är egentligen nackdelarna, förutom det uppenbara att jag ej kan sälja utanför börsens öppettider? Förstår att företaget kan gå i konken osv, men är det någon som känner till hur stor denna risk är för dessa bolag osv?

EDIT: Samt det viktigaste, ser att det finns olika certifikat, ca 4-5 för BTC och 2 för ETH. Vad är skillnaden på dessa?

Mvh,
Morgonsolen
Citera
2021-03-08, 13:16
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Om det är trackers eller liknande cert du tänkte köpa så finns det inga riktiga nackdelar, eventuellt att utföraren tar en andel.

Ska du köpa med hävstång så kolla upp innebörden av spread och alla andra "viktiga" termer!
Citera
2021-03-08, 13:21
Medlem
Du äger inte tillgången, och detta är en ny digital ekonomi där vi inte känner till framtiden och alltså inte vet hur viktigt det kommer att vara. Kända risker är att du kan gå måste om saker som forks och airdrops. Utöver detta har du massa okända risker, just eftersom vi inte vet hur marknaden kommer att utvecklas. Självklart går det inte att lista dessa risker, vi vet bara att de finns.
Citera
2021-03-08, 13:37
Medlem
SvenskHODLers avatar
Du kan inte ta dina bitcoin och fly landet.

Jag har personligen vittnat folk som råkat ut för Kronofogden som frusit och tagit tillgångarna på Avanza. Så ha Bitcoin-cert på en plattform så är man helt i händerna på en custodian och statens förtryck.

Bitcoin är i sin natur unconfiscatable. Du kan hålla BTC helt utanför systemet i din egen ägo.

När det skiter sig, om det skiter sig, så kan du alltid ta dina BTC och fly landet. Detta är kanske mer relevant i länder som Venezuela men ingen garanterar framtida trygghet om din äganderätt i Sverige heller. Du vet aldrig vad som kan hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
EDIT: Samt det viktigaste, ser att det finns olika certifikat, ca 4-5 för BTC och 2 för ETH. Vad är skillnaden på dessa?
Det finns ett par olika utgivare, och det finns SEK samt EURO-version av både XBT och Bitcoin Zero. Det finns BEAR och BULL som är futureskontrakt med 2x hävstång. TRACK BITCOIN VON är inte aktiv att köpa längre.

BITCOIN ZERO SEK är den du troligtvis vill köpa.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2021-03-08 kl. 13:40.
Citera
2021-03-08, 13:42
Avslutad
2015(?) så gick den första utfärdaren av certifikaten i konkurs. Då frös alla certifikat inne och det var oklart vad som skulle hända tills dess att nuvarande utfärdare gick in och tog över allt.

Då stod certifikaten i typ 14kr st btw.

För 3-4 år sedan gick det även rykten om att det inte fanns backning av certifikaten.

Men idag tror jag detta är minimala risker som inte är större än något annat papper du köper.

Vill du stödja Bitcoin nätverket gör du bättre i att köpa riktiga bitcoin och förvara dom på en egen wallet.
Senast redigerad av se_där... 2021-03-08 kl. 13:44.
Citera
2021-03-08, 13:48
Medlem
DigGaNs avatar
Den största nackdelen är du faktiskt inte äger något när du använder certifikat eller vårdnad plånbok.

Det finns tre nivåer du kan äga kryptovalutor på:

- Certifikat - Använder det existerande finanssystemet och du äger kryptovalutor via bolag. Du har ingen faktiskt access till dem och bolaget/myndigheterna kan när som helst avsluta och ta bort till certifikat utan att du kan stoppa dem. Bara för att du använder certifikat betyder det inte att bolaget bakom det faktiskt har några kryptovalutor alls. De använder troligen "Vårdnad Plånbok" själva. Största risken här är att flera människor försöker ta ut sina kryptovalutor via certifikat/SEK och bolaget bakom det kan inte längre betala ut för att de kommer vara över någon gräns på deras sida eller den vårdnad plånbok de använder. Om du använder Certifikat så måste du mest troligt behöva passa KYC/AML också, vilket kan bli knepigt beroende på din situation.

- Vårdnad Plånbok - Här är det ett annat bolag som håller dina privata nycklar men kryptovalutor faktiskt finns någonstans. Du kan ha full koll på vart de är, men du äger fortfarande inte dina kryptovalutor själv, bolaget/myndigheterna har fortfarande full kontroll över dina kryptovalutor som du har här. Största risken här är samma som med Certifikat. KYC/AML behövs här också.

- Egen Plånbok - Du har en plånbok själv som bara du vet om och som bara du har nycklarna till. Inget bolat/myndighet har kontroll och även vet inte vem som är bakom vad. Du har full kontroll över dina kryptovalutor. KYC/AML är ingenting att oroa sig över om du använder din egna plånbok. Nackdelen med detta är att om du förlorar dina nycklar, så förlorar du dina kryptovalutor. Största risken här är att du är en idiot och förlorar allt eller att du blir hackad. Om du har dina kryptovalutor i Ledger eller liknande med backup så är risken för problem väldigt liten.

Vilken är bäst beror på din situation. Vanligtvis så brukar de som bara är intresserade av att få snabba cash/exploatera situationen med kryptovalutor välja "Certifikat" eller "Vårdnad Plånbok" eftersom det är lätt att förstå och fungerar nära vårat nuvarande finanssystem. De som tror på kryptovalutor som en teknologi och inte vill sälja/köpa hela tiden utan köpa en gång sen hålla kvar det tills några år senare, har en egen plånbok, vanligtvis Ledger (eller liknande) när det handlar om större summor.
Citera
2021-03-08, 13:58
Medlem
Tack alla!

Jag visste däremot om alla skillnader mellan att köpa en riktig krypto och ett certifikat, ägt Bitcoin ganska länge, känner till detta med plånböcker. Skulle nog frågat var riskerna var hellre, men tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
BITCOIN ZERO SEK är den du troligtvis vill köpa.

Blev BITCOIN XBT.
Citera
2021-03-08, 14:00
Medlem
Jag är inte det minsta ambivalent i den här frågan. Kan inte förstå varför man sitter med cert, på krypto?? Varför?? Varför inte helt enkelt vara sin egen custodian, är det så jävla besvärligt?

I min värld är det bara överförsiktiga laggards (paradoxalt nog, då det i det närmaste verkar mer osäkert) och folk som inte fattat krypto - överhuvudtaget, som sitter på cert.

Och certen är väl inte tillgängliga för handel på helger?

Nej, jag tror knappt jag kan vara vän med ett kryptocertare.

Edit: Usch, menar inte att låta nedlåtande, men ja, krypto SKA vara så decentraliserat som möjligt, där går mina tankegångar. Ett aktivt deltagande gynnar strukturen om man sköter sina finanser självständigt. Men, puritan som man är så är det givetvis ETT perspektiv.
Senast redigerad av juniorobserver 2021-03-08 kl. 14:07.
Citera
2021-03-08, 14:01
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Tack alla!

Blev BITCOIN XBT.
XBT och BITCOIN ZERO är nästan identiskt förutom att den sistnämnda har 0% avgift och den förstnämnda har 2.5% avgift.
Citera
2021-03-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Jag är inte det minsta ambivalent i den här frågan. Kan inte förstå varför man sitter med cert, på krypto?? Varför?? Varför inte helt enkelt vara sin egen custodian, är det så jävla besvärligt?

I min värld är det bara överförsiktiga laggards och folk som inte fattat krypto - överhuvudtaget, som sitter på cert.

Och certen är väl inte tillgängliga för handel på helger?

Nej, jag tror knappt jag kan vara vän med ett kryptocertare.

För att man vill kunna ta hem vinst utan meckig skattedeklaration? Jag har ungefär 7-8% av mina kryptoinvesteringar i cert just nu. Resten faktiska krypto.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
XBT och BITCOIN ZERO är nästan identiskt förutom att den sistnämnda har 0% avgift och den förstnämnda har 2.5% avgift.

Jävla synd att jag inte såg detta innan. Försökte hitta info om det men var lite meckigt. Aja, man lär sig att inte vara ivrig
Citera
2021-03-08, 14:11
Medlem
Citat:
För att man vill kunna ta hem vinst utan meckig skattedeklaration? Jag har ungefär 7-8% av mina kryptoinvesteringar i cert just nu.

Ja, detta kan jag möjligen förstå, om man gör sig skatteskyldig, men det går ju även det att lösa - och särskilt med de vinster krypto kan ge - genom att skriva sig t ex Portugal sans skatt.

https://decrypt.co/43513/10-countries-that-dont-tax-bitcoin-gains
Citera
2021-03-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Ja, detta kan jag möjligen förstå, om man gör sig skatteskyldig, men det går ju även det att lösa - och särskilt med de vinster krypto kan ge - genom att skriva sig t ex Portugal sans skatt.

https://decrypt.co/43513/10-countries-that-dont-tax-bitcoin-gains

Tack för tipset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här