• 1
  • 2
2021-03-07, 20:20
Kollade precis på Viaplays Premier League-studio. När studion stänger ner för kvällen säger programledaren Jenny något i stil med "ha en fortsatt trevlig kväll." Klockan är över 20:00 på en söndagskväll. Är detta verkligen ett okej beteende? Speciellt med tanke på hur många tusentals människor som kollar på sändningen och som snart ska lägga sig för att jobba imorgon.

När jag går och handlar i affärn en helgförmiddag så säger jag något i stil med "ha en fortsatt trevlig helg" till kassören om det är lördag. Är det däremot söndag så tycker jag redan tidig dag/sen morgon att det är för sent att använda trevlig helg-frasen.

Vad tycker ni om detta?
Skulle ni, oironiskt, kunna säga fortsatt trevlig helg till någon sent en söndagskväll?
Gäller trevlig helg från enbart fredagens arbetsslut eller när dras gränsen?
Citera
2021-03-07, 20:23
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kollade precis på Viaplays Premier League-studio. När studion stänger ner för kvällen säger programledaren Jenny något i stil med "ha en fortsatt trevlig kväll." Klockan är över 20:00 på en söndagskväll. Är detta verkligen ett okej beteende? Speciellt med tanke på hur många tusentals människor som kollar på sändningen och som snart ska lägga sig för att jobba imorgon.

När jag går och handlar i affärn en helgförmiddag så säger jag något i stil med "ha en fortsatt trevlig helg" till kassören om det är lördag. Är det däremot söndag så tycker jag redan tidig dag/sen morgon att det är för sent att använda trevlig helg-frasen.

Vad tycker ni om detta?
Skulle ni, oironiskt, kunna säga fortsatt trevlig helg till någon sent en söndagskväll?

Jag tror du menar helg* och inte kväll*.

Men som svar på din fråga så kan man säga "fortsatt trevlig helg" till klockan 23:59 på söndagskvällen.
Men förstår om du lider av detta, jag tänker på dig och hoppas du mår bättre imon.
Citera
2021-03-07, 20:25
Medlem
Bonnatorps avatar
Han kanske refererar till helgen som ett enhetligt koncept, varvid han önskar att Helgen är ett fortsatt gott fenomen i framtiden.

Låt säga att du är i en by och besöker en fiskare.
Ni umgås en stund på hans båt, och du är på väg hem.
Fastän du vet att även hans fisketur inte blir mer än kanske några minuter till så kan du önska ett fortsatt gott fiskafänge, som även sträcks till övriga fisketillfällen.

Men nu har vi traditionen att man underförstått menar nuvarande eller annalkande helg med "trevlig helg".
Eller jag tror iallafall det. Jag tror inte någon någonsin sagt det explicit, men just som du så gissar jag att seden hänvisar till påföljande helgmoment efter detta nu.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-03-07 kl. 20:28.
Citera
2021-03-07, 20:33
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Jag håller med, det är knäppt! "Trevlig helg" - fönstret har stängt sedan länge på söndagskvällen. Skulle säga att man inte bör säga det mer när lunch på lördagen är passerad. Till och med gränsfall att säga det på sen lördagsförmiddag.
Citera
2021-03-07, 21:17
Medlem
GeleZachas avatar
Skulle säga att det kan sägas fram till lördag kväll, möjligen tidig söndag morgon.
Citera
2021-03-07, 21:27
Medlem
carlpetersen73s avatar
Fram till söndag 23.59.59.
Citera
2021-03-07, 21:42
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det borde ändå vara ok att säga ”Fortsatt trevlig helg” även under söndagen, men när det närmar sig söndag eftermiddag och allt trevligt kan tänkas vara över så ska man hålla tyst. Jag drar gränsen vid söndag klockan två.
Citera
2021-03-07, 21:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Förstår att du var moderator en gång i tiden med sådana kvalitetsinlägg. Fortsatt trevlig helg!
Fast jag har ju rätt. De andra svaren baserar sig på ett tyckande, mitt var hämtat utifrån fakta.
Citera
2021-03-08, 01:49
Medlem
Det här är väl mer en språkfråga än en relationsfråga kan jag tycka men.
Citera
2021-03-08, 03:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Så länge som det är tid kvar på kvällen eller helgen kan man ju självklart önska att någon får en fortsatt trevlig sådan.

Alternativet är ju att man missunnar personen att resterande delen av kvällen eller helgen blir bra och det vill man ju inte, outtryckt eller ej.
Citera
2021-03-08, 06:35
Medlem
Jag tycker kanske fram tills 23:59 på Lördag. Efter det är "Jag önskar dig en fortsatt söndag utan ångest" mer passande. Nu syftar jag inte på bakfylleångest utan arbetsångest.
Citera
2021-03-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fast jag har ju rätt. De andra svaren baserar sig på ett tyckande, mitt var hämtat utifrån fakta.
Tyckande är fakta vad gäller sociala regler Mr svensk robot.

Jag tycker sen lördagkväll är ok.
På söndag gäller "fortsatt trevlig söndag" istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in