• 1
  • 2
2021-03-08, 13:58
Medlem
Låter ju inte som att det är något som du behöver för jobb osv. En bil är dyr att äga med försäkringar, skatter, parkering och ev. reparationer. De få gånger du behöver en kanske det vore billigare att hyra en?
Citera
2021-03-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Hejsan jag kan inte bestämma mig.

Har ca 40k sparat och två barn, samt behov av att kunna köra bil emellanåt, dock ej till vardags.

Hittills har vi kunnat använda svärfars bil (han har skänkt den till mig och barnens mamma), men efter separation får jag inte det längre. Kommer fortsätta bo nära barnen men mina hemtrakter där jag trivs ligger 20 mil bort.

Mina föräldrar har varit snälla och sagt att jag kan få låna deras bil ca 50/50.

Då är frågan: köper jag loss svärfars bil för 30k, eller släpper jag den?

Visst affektionsvärde finns för både mig och barnen eftersom det är den vi alltid använt.

Kan tillägga att min ekonomi kommer vara rätt tight då jag har hög hyra och en medioker lön.

Tacksam för tankar

Så ex-frugan undrar om du vill köpa loss bilen ifrån henne för 30k?

Hög hyra och medioker lön.. kan du ändra på det så borde du slå till. Allt är relativt, om hyran är 50% av lönen så kommer en bil på toppen av det göra din ekonomi alldeles för ansträngd.

Är hyran te.x 10% av lönen så kan du ha råd med bil ut på det.

Allt är relativt när man inte vet exakta siffror men om du var tvungen att skapa ett flashback inlägg och fråga om det skulle jag gissa på att det är ett nej i denna situationen.
Citera
2021-03-08, 17:11
Medlem
split-sevens avatar
Kolla upp först vad bilen är värd i t.ex inbytespris.
Citera
2021-03-08, 21:02
Medlem
mr.Floppys avatar
Om du har så taskig ekonomi att du endast har 40k i sparpengar när du har barn och du klarar dig utan bil så ska du absolut inte skaffa bil och därigenom dra på dig högre utgifter. Ett big NO NO i ditt fall!

Du bör istället dra ner på utgifter och spara mer, ett minimum av tre månadsutgifter på ett sparkonto bör alla vuxna ha, utöver långsiktiga besparingar i fonder/aktier.
Och kom ihåg att det inte handlar om inkomsterna utan det är utgifterna som gör allt. Du har för höga utgifter helt enkelt!
Ett tips till dig, styr upp din ekonomi så att sparandet dras direkt när lönen kommer, helst till annan bank, till exempel Avanza eller Nordnet, och så får du klara dig på det som är över. Då sparpengarna finns på annan bank blir det ett steg till att få tag i pengarna och onödiga spontanköp kan ofta undvikas.

Mvh en låginkomsttagare med stora besparingar
Citera
2021-03-08, 23:08
Medlem
Misstänker att bilpol eller hyrbil passar dig bättre om du bara har behov av bil 1-2 gånger i månaden. Vet inte hur du bor men bara parkeringsplats kostar en halv hyra. Du slipper kostnader för däck och däckbyte, biltvätt och reparationer. I ditt fall så berömmer jag att du har mer behov av en ekonomisk buffert än en bil. Har du bil så ökar risken att du kommer att köra betydligt mer och då börjar hundralapparna snabbt att rulla...
Citera
2021-03-10, 13:16
Medlem
Tack för alla era svar, det uppskattas verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av SJSInvest
Så ex-frugan undrar om du vill köpa loss bilen ifrån henne för 30k?

Hög hyra och medioker lön.. kan du ändra på det så borde du slå till. Allt är relativt, om hyran är 50% av lönen så kommer en bil på toppen av det göra din ekonomi alldeles för ansträngd.

Är hyran te.x 10% av lönen så kan du ha råd med bil ut på det.

Allt är relativt när man inte vet exakta siffror men om du var tvungen att skapa ett flashback inlägg och fråga om det skulle jag gissa på att det är ett nej i denna situationen.

Ja du har så rätt. Hyran är på nästan 50% av lönen efter skatt så jag är i princip redan där i ekonomisk knipa. Kan eventuellt byta till en billigare lgh om 5 år med fler dagar i bostadskön (denna är privat och nära kidsen i alla fall).

Grejen är att bil skulle hjälpa mig att komma iväg till hemtrakterna emellanåt, men vettefan om jag skulle må så bra av att ha dessa utgifter som bil innebär.

Så att föräldrarna erbjuder mig att låna deras ibland är ju jättesnällt. Senare skulle jag kunna kolla på en billigare bil annars kanske.

Svårt med livsval, jag är inte riktigt menad för livet i allmänhet haha. Bara gör saker svårare för mig själv hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in