Tack för alla era svar, det uppskattas verkligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SJSInvest
Så ex-frugan undrar om du vill köpa loss bilen ifrån henne för 30k?
Hög hyra och medioker lön.. kan du ändra på det så borde du slå till. Allt är relativt, om hyran är 50% av lönen så kommer en bil på toppen av det göra din ekonomi alldeles för ansträngd.
Är hyran te.x 10% av lönen så kan du ha råd med bil ut på det.
Allt är relativt när man inte vet exakta siffror men om du var tvungen att skapa ett flashback inlägg och fråga om det skulle jag gissa på att det är ett nej i denna situationen.
Ja du har så rätt. Hyran är på nästan 50% av lönen efter skatt så jag är i princip redan där i ekonomisk knipa. Kan eventuellt byta till en billigare lgh om 5 år med fler dagar i bostadskön (denna är privat och nära kidsen i alla fall).
Grejen är att bil skulle hjälpa mig att komma iväg till hemtrakterna emellanåt, men vettefan om jag skulle må så bra av att ha dessa utgifter som bil innebär.
Så att föräldrarna erbjuder mig att låna deras ibland är ju jättesnällt. Senare skulle jag kunna kolla på en billigare bil annars kanske.
Svårt med livsval, jag är inte riktigt menad för livet i allmänhet haha. Bara gör saker svårare för mig själv hela tiden.