Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Jaha, då kan du väl länka till någon av alla dessa studier? Hur definierar man förövrigt en "bra fru" och särskiljer kausalitet och korrelation? Är väl inte märkligt att man knullar runt mer i Sverige än Saudiarabien, är det bara äktenskapets längd som bedöms? Ska det vara någon subjektiv bedömning där västerländska människor ställer helt andra krav på ett bra äktenskap än ett indiskt arrangerat par (ja, de senare är säkert nöjdare, valmöjligheter är inte alltid det "bästa" för optimalt psykiskt välmående) Även socioekonomisk bakgrund, en wt-tjej ligger kanske runt mer man det är ju inte det enda bagaget som påverkar ett äktenskap, finns säkert ökad förekomst av missbruk, psykiska problem osv.
https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017...3485364454.jpg
Öppna en ny tråd eller hör dig för via PM så kan jag länka mer där om du inte hinner googla själv. Nu har moderator precis varit inne och rensat upp här, så jag vill inte åka på någon varning för off-topic men diskuterar det gärna vidare och delar med mig av min expertis.
Vad gäller hur mycket det knullas runt i Sverige kontra Saudiarabien så har jag aldrig gjort någon sådan jämförelse här, så förstår inte vad du syftar på? Det man dock vet utifrån statistik är att det är större risk för skilsmässa och olyckligt äktenskap med en kvinna som knullat runt. Studierna är i synnerhet från USA men ser inte varför det skulle vara annorlunda i Sverige.
Men för all del så är jag övertygad om att Julia och många andra svenska kvinnor hade varit lyckligare ifall vi hade arrangerade äktenskap här. Kvinnor är bevisligen usla på att döma män på bättre grunder, det visade den här säsongens Bachelorette och det visar sig även i de versioner som visats i USA och Australien, Bachelorettes tenderar att förbli barnlösa singlar.
Många kvinnor hade varit mycket bättre av med en vis fadersgestalt med mycket livserfarenhet som kunde ta ett beslut åt dem istället för att de själva fick tänka med fittan och deras känslor istället för att ta ett besult mer baserat på logik. Kvinnor som börjat sätta sig in i t. ex. aktier eller kryptoinvesteringar brukar ofta ta hjälp av en äldre visare man som får vägleda och ta besluten åt dem, så varför inte låta en äldre, rationell, klokare och mer vis man få ta hand om deras kärleksliv (som ju trots allt är betydligt viktigare än några tusenlappar här eller där)?
Jag vill hävda att hon hade varit lyckligare nu som 32-åring med en man och ett par ungar som älskar henne istället för att vara någon livscoach-bimbo som levt som sällskapsdam i LA. Likes och bekräftelse på nätet är trots allt en rätt tom tillvaro i slutändan. Ibland bör man rädda kvinnor från dem själva, för deras eget bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Men det passar väl inte dina enkla förklaringsmodeller där alla problem kan åläggas "feminismen" och inga människor är gjorda av kött och blod.. som ditt problem med att "simps" sätter kvinnor på s.k. "piedestal", ja det finns ju människor med känslor som faktiskt blir kära, svårt att slå undan den där "piedestalen" då, alla är inte känslokalla tuffingar som du iaf låtsas vara.
Pröva ta fram ditt intellektuella sinne för en stund och skaffa dig en djupare förståelse för ämnet, så förstår du vikten i det hela.
Grunden i det västerländska samhället och det som byggt upp det välstånd som vi avnjuter idag är just tack vare kärnfamiljen med naturliga könsroller där män har fokuserat på deras uppgifter med att vara en försörjare till familjen medan kvinnan fokuserat mer på sin mamma-roll med att ta hand om hem och ungar. Människor trivs bäst när män får vara män och kvinnor är kvinnor.
Varför vi idag dock ser kärnfamiljer som slits itu och varför det är större chans att ett äktenskap går itu än att man fortsätter leva ihop är till allra största del just på grund den feminism som kom på 60-talet och som har eskalerat i dekadens.
Folk på 30-talet hade ju också känslor och blev kära trots att det fanns naturliga könsroller och män kunde vara gentlemän men man betedde sig inte som simparna i Bachelorette och sätta bimbos på en piedestal.
Sen har du ju helt jävla fel även angående det där med att folk blev kära. De blev inte kära över huvud taget, vilket man tycker att sluttwisten på sista avsnittet även borde ha fått en normie som dig att inse. Julia var kär över öronen i Jesper, påstod hon. Sen väntar hon 6 veckor med att se sin s.k. kärlek när hon väl landade i Sverige. Simon var också kär i Julia men det verkar inte precis som han ger sken av att ha blivit hjärtekrossad här i tråden.
Men jag klandrar dem inte för det. Bachelorette är ett uselt koncept där kvinnan är i en onaturlig roll och ses som "priset". Kvinnor attraheras inte av simperi och får svårt att utveckla genuin attraktion och känslor för sådana män, precis som män får svårt att utveckla något mer med en kvinna som samtidigt hånglar runt och är fysisk med massa andra män.