2021-03-07, 16:47
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Jag tror lagom är nyckeln. Att vara helt ren är trist, men det är också trist att skada sig och få krampanfall.

Håller med helt där. När man väl kommit till insikt att släppa kampen mellan sin lilla djävul på axeln och den andra lilla ängeln på andra axeln som bråkar konstant om man ska bruka eller inte och lyckats hålla det på en bra och fungerande nivå bara så tyckte jag jag nådde sinnesfrid, letar ej rus längre utan vill bara fungera i vardagen. Blev så mycket enklare då.
Citera
2021-03-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Man ska också komma ihåg att det är väldigt vanligt att man skapar sig en felaktig romantiserande bild av hur man mådde när man knarkade, när man varit nykter ett tag. Jag är lika dan själv. Får ofta nostalgiska känslor över min tid som missbrukare trots att jag egentligen vet att det nästan uteslutande bestod av ett jävla lidande.

Så jävla sant.

TS spela upp hela filmen i huvudet vad som händer när du använder droger. Inte bara dom "bra" delarna.

Jag själv kan inte fortsätta med droger på grund utan konsekvenserna. Jag älskar knark. Men konsekvenserna blir alldeles för stora för att jag ska kunna använda.
Citera
2021-03-08, 07:53
Medlem
BettyBamBams avatar
Du skriver "har inte använt en olaglig drog på ett halvår".

Din hjärna och ditt mående gör ingen skillnad på drogers legala status. Om du har fortsatt dricka (alkohol är en kraftfull drog när det gäller att frisätta dopamin) men bara lagt det olagliga knarket på hyllan så är det klart att du inte märker någon skillnad i ditt mående.

För att din hjärnas belöningssystem ska få en välbehövlig paus så att ditt sinne kan börja fungera som det ska igen behöver du hålla dig helt nykter, även från alkohol.
Citera
2021-03-08, 11:08
Medlem
theshades avatar
Vad har du ägnat ditt drogfria halvår till då?
Klart det är roligare att knarka än att sitta och rulla tummarna men varken det ena eller andra leder ju nån vart.

Edit: Eller jaha du har inte varit drogfri. Har du fortsatt supa så förstår jag att livet suger.
Citera
2021-03-08, 23:06
Medlem
fattigakrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
Du skriver "har inte använt en olaglig drog på ett halvår".

Din hjärna och ditt mående gör ingen skillnad på drogers legala status. Om du har fortsatt dricka (alkohol är en kraftfull drog när det gäller att frisätta dopamin) men bara lagt det olagliga knarket på hyllan så är det klart att du inte märker någon skillnad i ditt mående.

För att din hjärnas belöningssystem ska få en välbehövlig paus så att ditt sinne kan börja fungera som det ska igen behöver du hålla dig helt nykter, även från alkohol.
Har druckit max 5 gånger under detta halvår. Har aldrig gillat det ens förutom till kokain.

Däremot har jag tagit utskriven stesolid 2-4 gånger i veckan men jag har ju mina anledningar till det och njuter knappast efter att ha testat tram, oxy, sub etc. Opiater är den riktiga ångestdämpande medicinen och benzo är bara fjuttigt i jämförelse om jag inte kör galna doser.

Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Vad har du ägnat ditt drogfria halvår till då?
Klart det är roligare att knarka än att sitta och rulla tummarna men varken det ena eller andra leder ju nån vart.

Edit: Eller jaha du har inte varit drogfri. Har du fortsatt supa så förstår jag att livet suger.
Jag har inte suttit och supit! Se ovan.
Citera
2021-03-09, 02:14
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattigakraken
Har druckit max 5 gånger under detta halvår. Har aldrig gillat det ens förutom till kokain.

Däremot har jag tagit utskriven stesolid 2-4 gånger i veckan men jag har ju mina anledningar till det och njuter knappast efter att ha testat tram, oxy, sub etc. Opiater är den riktiga ångestdämpande medicinen och benzo är bara fjuttigt i jämförelse om jag inte kör galna doser.

Jag har inte suttit och supit! Se ovan.

Vad har du gjort då, om du inte knarkat?
Citera
2021-03-09, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Kan bara hålla med. Livet blir för jävla tråkigt och jag blir grinigare och grinigare ju längre jag är nykter.

Kan bara konstatera att vara helt nykter inte är min grej. Men jag kan säga att jag skurit ner på konsumtionen, rejält.
Det du beskriver är inte nykterhet utan torrläggning. Att uppnå nykterhet är en hela annan grej än att sluta knarka, men det senare kommer på köpet sas.
Citera
2021-03-09, 19:06
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Det du beskriver är inte nykterhet utan torrläggning. Att uppnå nykterhet är en hela annan grej än att sluta knarka, men det senare kommer på köpet sas.

Bra sagt, även om man kan diskutera ordvalen. Men att leva ett meningsfullt liv med mål och drömmar om framtiden är så klart något annat än att sitta nykter "på vita knogar" där man bara tagit bort konsumtionen av droger men i övrigt sitter i samma sits. Jag skrev ovan om att vara drogfri och "rulla tummarna".

Livet blir ju faktiskt inte plötsligt glatt och fantastiskt av sig själv bara för att man slutar knarka/supa. Men man måste sluta knarka/supa för att ens kunna börja bygga på något annat.
Citera
2021-03-09, 20:10
Medlem
Livet är tråkigt utan droger. JOBBA i veckorna så du inte kan ta och ta på helgen.
Citera
2021-03-10, 22:07
Medlem
Många kloka inlägg i den här tråden!

Förut så hade jag hållit med TS och sagt att droger är livets krydda. Utan dem blir tillvaron smaklös. Men jag har med åren (ibland motvilligt) lärt mig att att uppskatta de enkla tingen i tillvaron. Inte bara sånt som frisätter lyckokemikalier i enorma mängder. Klart som fan vanliga saker bleknar i jämförelse med den intensitet som droger kan ge, men drogbruk har konsekvenser, som till slut gör att man mår allt sämre, tills man en dag är tvungen att hitta ett annat sätt att leva på.

Låt hjärnan läka och bygg upp en meningsfull tillvaro så kommer du märka att du kan både må bra och ha roligt på naturlig väg. Det är dock ett helt annat sorts välmående än att vara dundertjackad tex.
Citera
2021-03-12, 18:19
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Fy fan, en annan tänker på hur man orkar ens leva så himla länge med det tankesättet när droger tagit livet över en. Som många säger så kanske det är bäst att hitta en hobby? Gym efter jobbet och sedan spela data spel? Sport? I mina tankar så låter detta som att du är fast i en ond cirkel som känns att den aldrig bryts fast kanske gör ändå? Bästa är att du är nykter så länge du går, hittar någon mening i livet som gör dig glad & positiv så kanske livet faktiskt blir meningsfullt.
Citera
2021-03-14, 08:11
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattigakraken
Ja vad säger man?
Har inte använt en olaglig drog på ett halvår nu och inte fan har mitt mående förbättrats av det utan snarare tvärtom. Jag saknar vilda fester på stimulanter, att softa med min gås och att trippa på LSD. Slutsatsen blir därav att jag borde gå tillbaka till mitt tidigare liv som pågick kontinuerligt i 7 års tid från 15 till 22 utan vidare problem. Visst man skadade sig ibland och tuppade av, fick krampanfall en grov AT eller liknande men det hör till. Annars har det bara varit roligt att leva med knarket så jag ser inte meningen med att fortsätta som en nykter nolla med tristess och ågren.

Sänker väl moralen här genom att skriva detta men livet är meningslöst och knarket är tricket så varför ska man kämpa emot överhuvudtaget? Jag har exponerats för för mycket glädje och kan inte vända detta.

Kom gärna med invändningar om ni har några.

du skriver lagliga droger .....

då är det för mig ganska tydligt att du dricker alkohol och inte nöjjer du dig med 2-3 öl på lördagen heller? inte sant?

om nåt är kasst för självkänslan, självförtroendet och psyket så är det alkohol .... du blir helt förstörd av skiten ..... lömskt nog så går det väldigt gradvis och långsamt. men så är det...värsta skiten som finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in