Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Hur många poäng i Investering och Finansiering hade du läst sa du?
OnT:
Många har problem med IFAn på SU och jag skulle inte säga att den är lätt bara för att man kan matte. Mattekunskaperna som krävs är fortfarande ganska minimala, det är förståelse för hur räntor, diskonteringsräntor osv fungerar som är det som kan anses svårt. Har man lätt för matte så hjälper det nog att fatta sånt, men man har ju hört om hur många det är som kuggar mattetentorna på KTH och kämpar med omtentor för 3or. De har nog inte så mkt hjälp av sina 60p matte när de nött in kunskap (tentauppgifter) som de egentligen inte har hjärna att lära sig.
(För att slippa flammor: Jag säger inte att jag har lätt för matte på KTH, däremot har jag förstånd nog att läsa mer av sånt jag är bra på.)
Matten är inte svår på IFA:n, men det gäller att man inte går in med inställningen att det är svårt med matten bara för att det finns bokstäver i mattematiken. Det är något som förekommer i relativt hög utsträckning på Feken.
Allt står i formelsamlingen, fattar man vad formlerna säger blir det mycket lättare, det är mycket lättare om man är van att "jobba" med formler. Är man det tycket inte jag att den kursen kräver någon jättestor insats.
Hur många läser 60 poäng matte på KTH? Blanda inte ihop KTH:s tillämpade matte kurser på 4-6 poäng styck med universitetets kurser som mer handlar mer om härledningar som går under betydligt längre tid. Med det inte sagt att det ena är bättre än det andra, bara olika.