• 1
  • 2
2021-03-06, 22:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Varför så många olika istället för bara ett eller två
Inte alla ägg i samma påse, lärde mig en sak när jag höll på att få fryst konto pga. många stora transaktioner, fick sitta och ringa runt för att få kontobesked från olika andra bankinstitut och digitala gilldes inte, det skulle vara pappersformat. Blev givetvis tokförbannad, men lärde mig samtidigt något.. 200 k på 10 olika banker flyger under radarn istället för pytsa in 1 000k hos samma. Nej jag är inte terrorist eller knarksmugglare, när jag pensionerade mig så flyttade jag runt en del, sålde en del aktier för att inte bli för sårbar vid en krasch.. Det jag sålde ligger på värdelös ränta, men höjer ett annat kreditinstitut räntan med 0,10% när något lossnat hos mig så flyttar jag.
Citera
2021-03-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Visst är det hos AMF det sparas automatiskt om man inte gör något för att ändra det själv?

Nej, jag valde AMF , för min tjänstepension.

När det gäller den allmänna pensionen ppm - så hamnar det i AP7 ( sjunde AP-fonden) per automatik om man inte gör något val.
Citera
2021-03-07, 02:31
Medlem
Bor utomlands just nu. Kommer pensionen (det jag tjänat i Sverige hittills) ändras pga att jag bor utomlands nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in