• 1
  • 2
2021-03-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Som det ser ut just nu så kommer jag att söka in till KTH till hösten (basår). Är väldigt orolig över att det endast är alla "übermensch" som går där? Speciellt på I, som jag är väldigt sugen på efter basåret.
Liksom vad ska jag, en kille från en liten by kunna komma med? Känns som de flesta går runt i kostym, är överdrivet smarta och allmänt bra på alla vis, ser på dom lite som man ser på kändisar. Nästan som at dom inte är riktiga människor?
Man får ju en sådan bild när man läser om programmet, men även när man kollar videos om hur en "dag på KTH" är.
Stämmer mina fördomar?
Är väldigt ambitiös när det kommer till studier, så den biten är jag inte orolig för, utan det är just människorna. Blir man en outsider direkt bara för man är från en mindre ort? Hur funkar det där? Är tacksam för alla svar jag får.
Må bäst.

Du får glädja dig åt att majoriteten som går på KTH är fula. Jag pluggade på SU och på tuben gick det alltid att lista ut vilka som skulle hoppa av på KTH eller åka vidare till det snyggare SU. Att skolan är bättre är irrelevant i sammanhanget.
Citera
2021-03-06, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Som det ser ut just nu så kommer jag att söka in till KTH till hösten (basår). Är väldigt orolig över att det endast är alla "übermensch" som går där? Speciellt på I, som jag är väldigt sugen på efter basåret.
Liksom vad ska jag, en kille från en liten by kunna komma med? Känns som de flesta går runt i kostym, är överdrivet smarta och allmänt bra på alla vis, ser på dom lite som man ser på kändisar. Nästan som at dom inte är riktiga människor?
Man får ju en sådan bild när man läser om programmet, men även när man kollar videos om hur en "dag på KTH" är.
Stämmer mina fördomar?
Är väldigt ambitiös när det kommer till studier, så den biten är jag inte orolig för, utan det är just människorna. Blir man en outsider direkt bara för man är från en mindre ort? Hur funkar det där? Är tacksam för alla svar jag får.
Må bäst.

Basår är tungt så förbered dig redan nu mentalt.
Det är normalt blandat folk som går där, inget speciellt.
Såg inte någon i kostym när jag gick där.
Haha nej, du blir ingen outsider.

Däremot måste jag säga att många är socialt efterblivna på universitet, det är verkligen tillbaka till lågstadiet där många är osäkra och "följer" efter andra.
Pinsamt beteende från unga vuxna.
Citera
2021-03-08, 17:55
Medlem
datalogs avatar
Det är inga problem. Är själv civilingenjör från KTH, tog mig också in via basåret. Det finns alla typer av människor på KTH så du kommer säkert hitta en grupp du är bekväm med.

Basåret håller samma takt som de första tre åren på den riktiga utbildningen, så klarar du basåret kommer du troligen klara resten av utbildningen med. Mastern (de sista två åren) tyckte jag var mer chill.

Tänk på att ställa dig i SSSBs kö redan nu. Jag vill minnas att du kan samla på dig ködagar för ett halvår utan att vara med i kåren, då får du 180 dagar i bonus. Om du nu inte planerar att köpa en bostad, vilket jag skulle rekommendera om du har råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in