Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Tämligen felaktigt.
Det där handlar om hypotetiska metoder för att visa med viss sannolikhet att någon skickat en transaktion till någon. Och Moneros mycket aktiva utvecklare håller redan på med framtida förbättringar som ska göra det ännu svårare att spåra.
https://www.monerooutreach.org/news/ciphertrace-monero.html
"ett mycket starkare utvecklings team och också starkare forskningsstiftelser" är ett totalt intetsägande uttalande.
Jag har inget emot Zcash men fakta är att med Zcash måste du som avsändare aktivt välja att skicka en "hemlig" transaktion. Med Monero kan du inte göra nåt annat. Lätt att göra rätt = bättre säkerhet.
För att utveckla mitt argument: Det handlar inte bara om vad CipherTrace har utvecklat på senaste tid men att Monero står på svagare kryptografiska grunder än vad Zcash gör. Zcash leds av Zooko Wilcox, om du är bekant med kryptografi så vet du säkerligen vem det är. Varför betyder det något? Well, med ett starkt utvecklings team så är också fokuset på att forska om rätt metoder att använda för kryptovalutor. Monero använder "Ring Signatures" som i grund och botten anlitar sig på att det finns många i blockkedjan (annars fungerar inte decoys) och fortfarande behöver visa lite mera metadata än vad zk-SNARKS (som Zcash använder) behöver för att faktiskt fungera i practice. När man använder zk-SNARKS så är allt dolt och om teorin är något att lite på, kommer hålla sig säkert över än längre tid än "Ring Signatures". Tillsammans med zk-STARKS, så är Zcash på lång sikt också säkert post-quantum, vilket jag inte tror Monero är, men kan ha fel här.
Generellt sätt håller jag med om att "Lätt att göra rätt = bättre säkerhet", men det är inget argument för varför Monero är säkrare än Zcash i detta fallet. Monero håller sig till att försöka göra det säkert för att det finns massa transaktioner i nätverket, medans Zcash försöker göra protokollet och kryptografin säkrare.
Sen finns det säkert anledningar att gilla Monero mera för att det är mera populärt, men om du tittar på fundamentala för de kryptovalutorna så har Zcash en starkare grund för integritet, oavsett hur många som deltar i nätverket. Allt tillsammans gör att jag själv litar mera på Zcash än Monero.