2021-03-05, 13:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Ponera att man har tillräckligt med kontanter för en hel bitcoin.
Man får tag i någon som är glad att sälja sin bitcoin för kontanter mot några procents förtjänst (vilket skulle vara ett mirakel i sig som den stiger).

Men vad gör man sedan?
Bitcoins är uppenbarligen spårbara då jag är permabannad från Safello för att ha gjort direktöverföring till flugsvamp en gång.

Kan jag sälja en privat överförd bitcoin, från grundwallet till grundwallet, för att sedan sälja den till en etablerad instans mot kontoöverföring och hävda att jag minat den själv och suttit på den sedan gymnasiet?
Citera
2021-03-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ponera att man har tillräckligt med kontanter för en hel bitcoin.
Man får tag i någon som är glad att sälja sin bitcoin för kontanter mot några procents förtjänst (vilket skulle vara ett mirakel i sig som den stiger).

Men vad gör man sedan?
Bitcoins är uppenbarligen spårbara då jag är permabannad från Safello för att ha gjort direktöverföring till flugsvamp en gång.

Kan jag sälja en privat överförd bitcoin, från grundwallet till grundwallet, för att sedan sälja den till en etablerad instans mot kontoöverföring och hävda att jag minat den själv och suttit på den sedan gymnasiet?

Nä, man ser historiken vart din bitcoin kommer ifrån.
Citera
2021-03-05, 14:29
Medlem
Det är generellt ingen bra idé att försöka tvätta pengar med bitcoin direkt, deras transaktioner är spårbara.

Vad du kan göra är att använda bitcoin för att växla pengar anonymt; Köpa bitcoin för svenska kronor och sedan sälja för exempelvis euro eller USD i ett annat land. Därefter finns det flera kända metoder för att tvätta dem i Dubai eller liknande.

Kräver uppenbarligen att det rör sig om större siffror.
Citera
2021-03-05, 14:52
Medlem
Monero ska vara ospårbart
Citera
2021-03-05, 15:16
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingkong
Monero ska vara ospårbart

Men det är inte det, se https://ciphertrace.com/ciphertrace-files-two-monero-cryptocurrency-tracing-patents/. Monero är också byggt på svaga grunder, tillskillnad från Zcash som är byggt av ett mycket starkare utvecklings team och också starkare forskningsstiftelser.
Citera
2021-03-05, 23:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Men det är inte det, se https://ciphertrace.com/ciphertrace-files-two-monero-cryptocurrency-tracing-patents/. Monero är också byggt på svaga grunder, tillskillnad från Zcash som är byggt av ett mycket starkare utvecklings team och också starkare forskningsstiftelser.

Tämligen felaktigt.

Det där handlar om hypotetiska metoder för att visa med viss sannolikhet att någon skickat en transaktion till någon. Och Moneros mycket aktiva utvecklare håller redan på med framtida förbättringar som ska göra det ännu svårare att spåra. https://www.monerooutreach.org/news/ciphertrace-monero.html

"ett mycket starkare utvecklings team och också starkare forskningsstiftelser" är ett totalt intetsägande uttalande.

Jag har inget emot Zcash men fakta är att med Zcash måste du som avsändare aktivt välja att skicka en "hemlig" transaktion. Med Monero kan du inte göra nåt annat. Lätt att göra rätt = bättre säkerhet.
Citera
2021-03-06, 02:31
Medlem
Det flesta penningtvätt gäller bara liten summor kom från bedrägeri, man-in-the-middle attack osv. Rörelse av stora mängden pengar kan sällan vara penningtvätt, det är någon typ av politiskt konflikt av intresse, bara hamnade i penningtvätt kategori

Det kommer blir mycket lättare om vi kunde få någon typ av zero-knowledge-proof att bevisa att det är faktiskt den person som bakom kommunikation betalar och pengarna är inte av kriminellt ursprung.

I dagens penningtvättslagen, måste man skaffa handlarens id handlingen samt ställa frågor för pengarnas ursprung, som är ganska irriterande och läcker privat information över nätet
Citera
2021-03-06, 05:15
Medlem
Vill du tvätta pengar är det nog bäst att göra det genom en bank

hör med Swedbank/SEB etc.

alla stora banker har väl åkt dit för pengatvätt?
Citera
2021-03-06, 12:49
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tämligen felaktigt.

Det där handlar om hypotetiska metoder för att visa med viss sannolikhet att någon skickat en transaktion till någon. Och Moneros mycket aktiva utvecklare håller redan på med framtida förbättringar som ska göra det ännu svårare att spåra. https://www.monerooutreach.org/news/ciphertrace-monero.html

"ett mycket starkare utvecklings team och också starkare forskningsstiftelser" är ett totalt intetsägande uttalande.

Jag har inget emot Zcash men fakta är att med Zcash måste du som avsändare aktivt välja att skicka en "hemlig" transaktion. Med Monero kan du inte göra nåt annat. Lätt att göra rätt = bättre säkerhet.

För att utveckla mitt argument: Det handlar inte bara om vad CipherTrace har utvecklat på senaste tid men att Monero står på svagare kryptografiska grunder än vad Zcash gör. Zcash leds av Zooko Wilcox, om du är bekant med kryptografi så vet du säkerligen vem det är. Varför betyder det något? Well, med ett starkt utvecklings team så är också fokuset på att forska om rätt metoder att använda för kryptovalutor. Monero använder "Ring Signatures" som i grund och botten anlitar sig på att det finns många i blockkedjan (annars fungerar inte decoys) och fortfarande behöver visa lite mera metadata än vad zk-SNARKS (som Zcash använder) behöver för att faktiskt fungera i practice. När man använder zk-SNARKS så är allt dolt och om teorin är något att lite på, kommer hålla sig säkert över än längre tid än "Ring Signatures". Tillsammans med zk-STARKS, så är Zcash på lång sikt också säkert post-quantum, vilket jag inte tror Monero är, men kan ha fel här.

Generellt sätt håller jag med om att "Lätt att göra rätt = bättre säkerhet", men det är inget argument för varför Monero är säkrare än Zcash i detta fallet. Monero håller sig till att försöka göra det säkert för att det finns massa transaktioner i nätverket, medans Zcash försöker göra protokollet och kryptografin säkrare.

Sen finns det säkert anledningar att gilla Monero mera för att det är mera populärt, men om du tittar på fundamentala för de kryptovalutorna så har Zcash en starkare grund för integritet, oavsett hur många som deltar i nätverket. Allt tillsammans gör att jag själv litar mera på Zcash än Monero.
Citera
2021-03-06, 20:15
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Nä, man ser historiken vart din bitcoin kommer ifrån.

Går ju att ta en tur på wasabi så blir det inte lätt spårat
Citera
2021-03-08, 20:35
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Ladda ner Tor och surfa i fem minuter på "Darknet" så kan du bedöma själv vad Bitcoin används till.
Citera
2021-03-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Ladda ner Tor och surfa i fem minuter på "Darknet" så kan du bedöma själv vad Bitcoin används till.

Som kontrast då mot vad fiat-valuta används till menar du?

Som att ett nyfött barn är djupt skuldsatt efter sitt första andetag, pga oturen att födas in i ett system som är styrt av bankirer?

Eller att 250 miljoner människor har dött i krig under 1900-talet. Krig, som utan centralbanker och fiat-valutor inte hade kunnat pågå särskilt länge och omfattande.

Det blir skrattretande när du försöker klistra kriminalitet på Bitcoin när fiat-systemet är själva definitionen av kriminellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in