2021-03-05, 01:06
Medlem
Passepartouts avatar
Tänkte göra ett mellanting mellan porterstek och kalops (d.v.s skära 1 kg högrev i bitar (c.a 4 cm), fräsa dom i smör och sedan puttra med:

enbär
lagerblad
kryddpeppar
timjan
svartpeppar
koncentrerad svartvinbärssaft (1 -1,5 dl)
kinesisk soja (1/2 dl)
porter (1 flaska, ev. 2)
salt
lök
morötter

Tror ni det fungerar? Ska jag koka grytan dagen innan förtäring? Morötterna blir ju inte så kul då. Alternativet är att köra hela klabbet i en lergodsgryta i ugnen på låg värme några timmar. Kanske blir godare?

En god sås av spadet med vispgrädde är tänkt att serveras med klyftpotatis/vitlök/timjan + lingonsylt och lite sallad.

Kan äppelkaka med vaniljglass/grädde passa som efterrätt?

Tacksam för input.

Edit: Vill göra mycket sås och porterspadet är så himla gott.
Senast redigerad av Passepartout 2021-03-05 kl. 01:12.
Citera
2021-03-05, 01:22
Avstängd
XX-Ambars avatar
1 dl koncentrerad svart vinbärssaft och morötter? Har du gjort grytor med detta i förut? Det låter som att det blir jävligt sött.
Citera
2021-03-05, 08:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Behöver du verkligen högrev till en gryta?

Grädde/kokosmjölk
Viltfond
Rött vin
Soya
Lagerblad
Kryddpeppar
Vitpeppar
Gul lök
Vitlök
Morötter
Citera
2021-03-05, 08:06
Medlem
butofcourses avatar
Lät gott, inte så långt ifrån den klassiska portersteken. Påminner även om en högrevsgryta jag själv gör med jämna mellanrum.

Berätta hur det blev sen.
Citera
2021-03-05, 08:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tänkte göra ett mellanting mellan porterstek och kalops (d.v.s skära 1 kg högrev i bitar (c.a 4 cm), fräsa dom i smör och sedan puttra med:

enbär
lagerblad
kryddpeppar
timjan
svartpeppar
kinesisk soja (1/2 dl)
porter (1 flaska, ev. 2)
salt
lök
morötter

Tror ni det fungerar? Ska jag koka grytan dagen innan förtäring? Morötterna blir ju inte så kul då. Alternativet är att köra hela klabbet i en lergodsgryta i ugnen på låg värme några timmar. Kanske blir godare?

En god sås av spadet med vispgrädde är tänkt att serveras med klyftpotatis/vitlök/timjan + lingonsylt och lite sallad.

Tacksam för input.

Denna gryta kommer bli väldigt söt, är det verkligen det du är ute efter?
Varför dessa mängder svartvinbärssaft?
Det normala är ju att man tar några tsk/msk gelé i vanliga fall om man har svarta vinbär i sin gryta.
Och sen har du porter på detta som också innehåller en hel del restsocker.
Om du ska ha allt detta socker i, så msåte du balansera upp med någon syra, eller minska sockret, för jag har svårt och tro att någon gillar så mycket socker i middagsmat som detta.

Personligen älskar jag morötterna som är kokade nästan till att de trillar isär och den goda smak de har.

Annars ser det väl rätt bra ut som gryta, vitlök skulle säkerligen inte göra bort sig heller här.
Sen behöver du ingen grädde i en sådan gryta, den klarar sig med det fett som högreven har om nu inte den är klinisk ren ifrån fett.
Men även om den är, så är inte grädde nått som behövs här för göra det gott.
Och sen behöver du väl inte göra en sås, du har ju redan en bra gryta som endast behövs redas för att bli klar och så bra det kan bli.
Och vad det ska ge dig och fiska upp köttbitarna och servera dessa jämte förstår jag inte varför och vad man vill uppnå där.
De har ju redan puttrat i detta, så anser de bör vara kvar och sen dagen efter eller två så komemr köttet sugit åt sig mer smak.
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Behöver du verkligen högrev till en gryta?

Grädde/kokosmjölk
Viltfond
Rött vin
Soya
Lagerblad
Kryddpeppar
Vitpeppar
Gul lök
Vitlök
Morötter
Högrev är en utmärkt bit för en gryta och ger fantastiskt goda grytor.
Citera
2021-03-05, 08:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Denna gryta kommer bli väldigt söt, är det verkligen det du är ute efter?
Varför dessa mängder svartvinbärssaft?
Det normala är ju att man tar några tsk/msk gelé i vanliga fall om man har svarta vinbär i sin gryta.
Och sen har du porter på detta som också innehåller en hel del restsocker.
Om du ska ha allt detta socker i, så msåte du balansera upp med någon syra, eller minska sockret, för jag har svårt och tro att någon gillar så mycket socker i middagsmat som detta.

Personligen älskar jag morötterna som är kokade nästan till att de trillar isär och den goda smak de har.

Annars ser det väl rätt bra ut som gryta, vitlök skulle säkerligen inte göra bort sig heller här.
Sen behöver du ingen grädde i en sådan gryta, den klarar sig med det fett som högreven har om nu inte den är klinisk ren ifrån fett.
Men även om den är, så är inte grädde nått som behövs här för göra det gott.
Och sen behöver du väl inte göra en sås, du har ju redan en bra gryta som endast behövs redas för att bli klar och så bra det kan bli.
Och vad det ska ge dig och fiska upp köttbitarna och servera dessa jämte förstår jag inte varför och vad man vill uppnå där.
De har ju redan puttrat i detta, så anser de bör vara kvar och sen dagen efter eller två så komemr köttet sugit åt sig mer smak.

Högrev är en utmärkt bit för en gryta och ger fantastiskt goda grytor.
Klart högrev blir gott men just gryta så fungerar ju även billigare kött bra...
Citera
2021-03-05, 11:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Klart högrev blir gott men just gryta så fungerar ju även billigare kött bra...
Svårt och få billigare kött än högrev och på tex Willy´s och deras 60:-/kg kampanjer.
Vad kött som bland annat högrev och fransyska ger, det är en smak andra styckningsdetaljer är en bit ifrån att ge.

Men såklart står man framför en högrev som går en bra bit över hundringen kilot, då kan jag hålla med att man kanske ska börja spana efter annat kött den dagen.
Citera
2021-03-05, 11:43
Medlem
Passepartouts avatar
Tusen tack för svar!

Att sila av det mesta av skyn och reda den med grädde är för att såsen blir GUDOMLIG, men det var en bra synpunkt att bara låta allt vara och pudra med lite maizena över för att få fastare sky. Ska jag pudra när grytan är färdig? Köttbiten är på drygt 1kg och en hel del fett på. Fast gräddsåsen är i mina drömmar ..

Tillagar nästan aldrig kött, visst ska köttbiten sköljas i kallt vatten innan jag skär upp den i bitar? Sedan brynas i smör så det blir lite färg, eller behövs inte det i det här fallet?

Har tidigare, de få gånger jag tillagat porterstek, använt outspädd svartvinbärssaft (ekologisk) och någon uttalad sockersmak har absolut inte märkts av. Saften fyller väl sin plats så den vill jag inte ta bort, blir en snäll rund smak som gifter sig bra med övriga ingredienser.

Vitlök ... hmm, älskar vitlök, har bara fått för mig att det ger en doft som inte passar in i grytan.

Edit: Ska tillägga att köttet ser bra ut, svenskt Änglamark från Coop, så det borde inte vara något problem med kvalitén.
Senast redigerad av Passepartout 2021-03-05 kl. 12:06.
Citera
2021-03-05, 12:51
Medlem
WhoreassEngdahls avatar
Detta lät gott. Blir nog till att testa
Citera
2021-03-05, 14:43
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

enbär
lagerblad
kryddpeppar
timjan
svartpeppar
kinesisk soja (1/2 dl)
porter (1 flaska, ev. 2)
salt
lök
morötter

Tacksam för input.

Blir säkert gott.

Men om du gillar porterspadet så undrar jag varför du häller grädde i det? Grädde är visserligen gott men det gör ju endast att du mildrar smaken så att det smakar mindre av de goda ingredienserna.

Äppelkaka med glass/grädde blir tårta på tårta om du har grädde i såsen, och grädden gör också så att det smakar mindre äpple, och mer gräddfett. Jag skulle välja en fruktdessert utan en massa mejerismaker.
Citera
2021-03-11, 00:08
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Lät gott, inte så långt ifrån den klassiska portersteken. Påminner även om en högrevsgryta jag själv gör med jämna mellanrum.

Berätta hur det blev sen.

Blev riktigt lyckat, gjorde en redning av skyn med maizena och vispgrädde. Högreven i kalopsbitar. Det är något magiskt med den såsen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in