Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Tänkte göra ett mellanting mellan porterstek och kalops (d.v.s skära 1 kg högrev i bitar (c.a 4 cm), fräsa dom i smör och sedan puttra med:
enbär
lagerblad
kryddpeppar
timjan
svartpeppar
koncentrerad svartvinbärssaft (1 -1,5 dl)
kinesisk soja (1/2 dl)
porter (1 flaska, ev. 2)
salt
lök
morötter
Tror ni det fungerar? Ska jag koka grytan dagen innan förtäring? Morötterna blir ju inte så kul då. Alternativet är att köra hela klabbet i en lergodsgryta i ugnen på låg värme några timmar. Kanske blir godare?
En god sås av spadet med vispgrädde är tänkt att serveras med klyftpotatis/vitlök/timjan + lingonsylt och lite sallad.
Kan äppelkaka med vaniljglass/grädde passa som efterrätt?
Tacksam för input.
Edit: Vill göra mycket sås och porterspadet är så himla gott.
Denna gryta kommer bli väldigt söt, är det verkligen det du är ute efter?
Varför dessa mängder svartvinbärssaft?
Det normala är ju att man tar några tsk/msk gelé i vanliga fall om man har svarta vinbär i sin gryta.
Och sen har du porter på detta som också innehåller en hel del restsocker.
Om du ska ha allt detta socker i, så msåte du balansera upp med någon syra, eller minska sockret, för jag har svårt och tro att någon gillar så mycket socker i middagsmat som detta.
Personligen älskar jag morötterna som är kokade nästan till att de trillar isär och den goda smak de har.
Annars ser det väl rätt bra ut som gryta, vitlök skulle säkerligen inte göra bort sig heller här.
Sen behöver du ingen grädde i en sådan gryta, den klarar sig med det fett som högreven har om nu inte den är klinisk ren ifrån fett.
Men även om den är, så är inte grädde nått som behövs här för göra det gott.
Och sen behöver du väl inte göra en sås, du har ju redan en bra gryta som endast behövs redas för att bli klar och så bra det kan bli.
Och vad det ska ge dig och fiska upp köttbitarna och servera dessa jämte förstår jag inte varför och vad man vill uppnå där.
De har ju redan puttrat i detta, så anser de bör vara kvar och sen dagen efter eller två så komemr köttet sugit åt sig mer smak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Behöver du verkligen högrev till en gryta?
Grädde/kokosmjölk
Viltfond
Rött vin
Soya
Lagerblad
Kryddpeppar
Vitpeppar
Gul lök
Vitlök
Morötter
Högrev är en utmärkt bit för en gryta och ger fantastiskt goda grytor.