2021-03-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Börjar man tro enbart p.g.a. argument så är man irrationell, anser jag.

Självklart ska man gå på känsla för att vi alla vet att känslor är alltid rätt.
Citera
2021-03-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Självklart ska man gå på känsla för att vi alla vet att känslor är alltid rätt.
Det känns som att det inte stämmer.
Citera
2021-03-04, 13:16
Medlem
RedForces avatar
Att jämföra med att söka efter guld blir logiskt fel. Det finns de som visat att de funnit guld. Men det finns ingen som har visat att de funnit Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
+ Sök där det är känt att andra har hittat guld!

Det finns ingen sån plats där det är känt att någon funnit Gud.

Citat:
+ Sök kunskap om guld och guldförande bergarter!

Det gäller för guld och kan inte överföras på att söka efter Gud. Guld har studerats och därför finns pålitlig info om guld. Vem som helst kan också köpa en bit guld och själv studera det.

Ingen har funnit Gud och därför finns ingen pålitlig info om Gud.

Citat:
+ Ge inte upp!

Jag antar att du inte heller ger upp sökandet efter enhörningar, alver, tomtar, sjöodjur m.m?

Gudsapparaten är samhällsförstörande. Det är kapitalistiskt sövande trams för att styra folket.
Citera
2021-03-04, 13:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Är det verkligen så många? Hur många är det?
Vad menar du med intresserade av att förneka Gud? Är det detsamma som att förneka Gud? Eller bara ett intresse man har som man inte förverkligat?
Jag menar att det är vanligt att människor vill förneka närvaron av större makt än vad de redan är medvetna om.
Citera
2021-03-04, 13:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jag tror att för många att förneka Gud är samma sak som att förneka Satan... eller, Demoner och Spöken.

Det blir meningslöst och ointressant eftersom man inte tror på något av dom.

Lika lite som man tackar Spöken, Demoner eller Oden för något... man tänker helt enkelt inte i dom banorna som man gjorde för 100 eller 500 år sedan.
Satan skrämmer folk. Alla blir ständigt påminda om vissa människors oerhörda ondska och illvilja. Det är bara att följa med i nyhetsflödet. Varje möte med ondskan är skrämmande och vi önskar oss en idyllisk fasad omkring oss.
Citera
2021-03-04, 13:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det kan vara bra att ta reda på VAD Gud är innan det är nån idé att börja leta.

Jag vet vad guld är, jag vet vart det brukar hittas, vad det är värt och hur man säljer det.

Men det där med Gud, det är jag ganska lost på.
Vet inte om den där 2000 år gamla handboken, är något att ha.
Den är skriven av massor med olika människor med lika många idéer.
Men om du hittar en uppdaterad version med handfasta hacks för 2021 så shoot.
Det viktiga med evangelierna är att de försöker återberätta vad Jesus sa, för han sa bl.a. att han kom från den fullkomliga världen och därför hade förstahandsinformation.
Citera
2021-03-04, 13:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stollppe
Har ganska svårt att acceptera religion när den de facto förändras beroende på kultur och seder. Bara det faktum att män och kvinnor inom kristendomen ses numera som jämlika är hysteriskt roligt. Står ingenting om det i bibeln vill jag minnas. Sedan gör folk om religionen för att passa in på deras förutfattade meningar och livsstil och bygger en mur runt sig själva, sk skräddarsydd religion. Så istället för att ena folket kring religionen så splittras folket.
Jag är inte religiös. Som jag ser det är religion alltid världslig. Frågan om det existerar större makt än mänsklig är inte en religiös fråga.
Citera
2021-03-04, 13:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är lite inne på spåret att man inte behöver en gud för att förstå Kärlek eller ta avstånd från Satan. Och eftersom många gudstjänster är enbart till att kollektivt tacka guden för leveransen så blir det snabbt tråkigt i längden.

De flesta ateister uppför sig som folk , det måste ju betyda att en Gud är en överflödig mellanhand och att kärleken och ta avstånd från ondska är evig universell och inte uppfanns för 2000 år sedan .

Sedan så har de flesta religioner utövat en mycket trång åsiktskorridor under många hundra år där förföljelser (Fortfarande aktuell) omänskliga straff (Väldig hög grad aktuell) och ren och skär utnyttjande av godtrogna (Katolska kyrkans avlatsbrev och pedofilskandaler)

Dagens protestantiska kristendom är på dekis, när man ser hur Biskop Antje vill ta in hela universum i sitt hjärta så vet man att det bara är relativiserat snömos utan substans eller anknytning till vår tid, som behöver betydligt mer av diversifiering...Inte mindre !

Vår egen religion har vi nyss tämt att bli en kisse-miss religion som vet sin plats från att ha varit hantlangare åt totalitära makter och själv passat på att utöva förtryck
I religionen är Gud ett medel, men jag tror att Gud alltid har funnits och inte alls är beroende av människors support.
Citera
2021-03-04, 13:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Personligen är det ett till och från, förmodligen ett spirituellt hyckleri, kanske man "periodar" religion. Har märkt att när man är som mest i behov blir man öppen och när man löser alla problemen och sitter där med allt i ordning kan man luta sig tillbaka och tro på sig själv i sorts self-made läge.
Lukas 8:5-15
»En såningsman gick ut för att så sin säd. Och när han sådde, föll somt vid vägen och blev nedtrampat, och himmelens fåglar åto upp det. Och somt föll på stengrund, och när det hade vuxit upp, torkade det bort, eftersom det icke där hade någon fuktighet. Och somt föll bland törnen, och törnena växte upp tillsammans därmed och förkvävde det. Men somt föll i god jord, och när det hade vuxit upp, bar det hundrafaldig frukt.» Sedan han hade talat detta, sade han med hög röst: »Den som har öron till att höra, han höre.» Då frågade hans lärjungar honom vad denna liknelse betydde. Han sade: »Eder är givet att lära känna Guds rikes hemligheter, men åt de andra meddelas de i liknelser, för att de med seende ögon intet skola se och med hörande öron intet förstå'. Så är nu detta liknelsens mening: Säden är Guds ord. Och att den såddes vid vägen, det är sagt om dem som hava hört ordet, men sedan kommer djävulen och tager bort det ur deras hjärtan, för att de icke skola komma till tro och bliva frälsta. Och att den såddes på stengrunden det är sagt om dem, som när de få höra ordet, taga emot det med glädje, men icke hava någon rot; de tro allenast till en tid, och i frestelsens stund avfalla de. Och att den föll bland törnena, det är sagt om dem, som när de hava hört ordet, gå bort och låta sig förkvävas av rikedomens omsorger och njutandet av livets goda och så icke föra något fram till mognad. Men att den föll i den goda jorden, det är sagt om dem, som när de hava hört ordet, behålla det i rättsinniga och goda hjärtan och bära frukt i ståndaktighet.
Citera
2021-03-04, 13:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Satan skrämmer folk. Alla blir ständigt påminda om vissa människors oerhörda ondska och illvilja. Det är bara att följa med i nyhetsflödet. Varje möte med ondskan är skrämmande och vi önskar oss en idyllisk fasad omkring oss.

Man kan givetvis ge skulden för våldsbrottlingarnas gärningar till Satan, Demoner eller grannens hund om man är lite bakåtsträvare, och gillar det paranormala.

Men jag tror att det är enklare än så.

Du skyller väl inte på Satan när gorillor i djungeln misshandlar, slår ihjäl eller våldtar varandra?
Citera
2021-03-04, 13:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Folk är flockdjur och följer konsensus. Konsensus idag är att det är löjligt att tro på gud. Man ska inte ha nån tro alls, utan bara konsumera och belåna sig och på så vis bli mammons tjänare.

Du kan inte övertala den som inte tror med några argument. De tror inte ens att deras icke-tro är en tro i sig, ty de är fria från tro och kan fokusera på det som faktiskt spelar roll i livet, att tillfredsställa sina konsumtionsbegär.
Ja, det ligger förstås mycket i det. Man har en liten värld omkring sig, som ett andligt revir, som man håller sig till.
Citera
2021-03-04, 13:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror alla förnekar (någons) Gud. Det syns tydligt i ditt inlägg att du favoriserar en ”sorts” Gud.
Frågan är hur mycket du själv letat och sökt i så fall?
Jag tror att det är samma övermänskliga makter för alla folk. Relgionernas förvanskningar intresserar mig inte. Jag betraktar inte Jesus som religion utan mer som ett vittne från en för oss okänd värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in