Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-18, 05:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
'

Vad jidrar du om.
Det är inget Volvoföretag längre.
Det borde du se om du läser din egen länk.

"Zhejiang Aurobay Powertrain Co., Ltd (Aurobay), som tidigare ägdes av Volvo Cars, blir en del av ett nytt globalt företag ägt av Renault och Geelysom utvecklar och tillverkar hybriddrivlinor och drivlinor med låga utsläpp."

Eller anser du att Renault är ett "Geely företag".

Jag har dessutom försökt i tråden förklara för dig att Volvo Cars ska sluta med förbränningsmotorer.

Du kanske inte fattar engelska så du får en ny länk.

Slut på diesel i är och resten senast 2030.

Som dessutom förklarar det du svamlat om "Denna milstolpe följer vårt tidigare beslut att avsluta utvecklingen av nya förbränningsmotorer. I november 2022 sålde vi vår andel i Aurobay, det gemensamma företaget som innehöll alla våra kvarvarande tillgångar inom förbränningsmotorer.Vi spenderar inte längre en enda krona av vår forsknings- och utvecklingsbudget på att utveckla nya förbränningsmotorer."

https://www.volvocars.com/se/news/sustainability/we-declare-the-end-of-diesel-at-climate-week-nyc-our-last-diesel-car-will-be-built-in-early-2024/

Det betyder att de förbränningsmotorer de ska sälja fram till 2030 måste tillverkas av något företag.
Att de då väljer företaget som de sålt av, jaha?

Volvo Cars AB har dessutom bestämt sig för att mer eller mindre överge Polestar.

"Det handlar om 62,7 procent av Volvos 49-procentiga innehav som delas ut till aktieägarna"
https://carup.se/klart-sa-delar-volvo-ut-polestar-aktier-for-10-miljarder/

Vart vill du komma med ditt svamlande i tråden?

Volvo överger målet för elektrifieringen. Fortsätter med avgaser till 2040:

Citat:
Med fem helt eldrivna bilar som redan finns på marknaden och ytterligare fem modeller under utveckling är full elektrifiering fortfarande en viktig pelare i Volvo Cars produktstrategi. Det långsiktiga målet är fortfarande att bli ett helt eldrivet bilföretag, och man siktar också på att nå nettonollutsläpp av växthusgaser 2040.
Volvo Cars kommer att behålla sin ledande position i bilindustrin inom elektrifiering, men har nu beslutat att justera sina elektrifieringsambitioner till följd av förändrade marknadsförhållanden och kundefterfrågan.
Framöver siktar Volvo Cars på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, vilket innebär en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider, det vill säga alla bilar som kan laddas med sladd.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/333212/volvo-cars-justerar-ambitionerna-for-elektrifiering-men-satsar-fortsatt-pa-en-helt-eldriven-framtid
Senast redigerad av PeterNoster 2024-09-18 kl. 05:15.
Citera
2024-11-11, 23:52
Medlem
Tratten52s avatar
Vad drar en polestar 2 per mil vid motorvägskörning i 110-120 utan last vid den här tiden på året, ärlig förbrukning från någon med erfarenhet? . Jag har kört flera andra märken och modeller, förbrukningen ligger oftast långt över vad som skrivs i specen. 2-3 kWh eller mer. Det gör det jävligt dyrt att äga om man måste snabbladda ute hela tiden.
Citera
2024-11-12, 00:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vad drar en polestar 2 per mil vid motorvägskörning i 110-120 utan last vid den här tiden på året, ärlig förbrukning från någon med erfarenhet? . Jag har kört flera andra märken och modeller, förbrukningen ligger oftast långt över vad som skrivs i specen. 2-3 kWh eller mer. Det gör det jävligt dyrt att äga om man måste snabbladda ute hela tiden.

Kolla tebellen här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?pli=1&gid=735351678#gid=735351678

Tester gjorda i Norge. Finns med olika temperaturer.

Exempel:
Polestar 2 SR SM, -1 C, 242 Wh/km vid 120 km/h
Polestar 2 LR DM, 18 C, 229 Wh/km vid 120 km/h
Citera
2024-11-18, 17:23
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Volvo överger målet för elektrifieringen. Fortsätter med avgaser till 2040:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/333212/volvo-cars-justerar-ambitionerna-for-elektrifiering-men-satsar-fortsatt-pa-en-helt-eldriven-framtid

Sweetie Darling.
Topic är Polestar, men det vet du såklart då du inte är efterbliven.
I det företaget så äger Volvo 49.5 %.

Vad det gäller Volvo Personvagnar AB så är det så att de inte tillverkar några som helst fosilmotorer.
Däremot gör ett företag som dom sålder 2022 det. Aurobay i Skövde det ägs av Geely och Renault.

Gör det ont när du försöker tänka?
Citera
2025-08-13, 05:42
Medlem
electricstars avatar
Polestars märkliga LCD-backspegel, vad anser ni om den?

Jag provkörde en Polestar 4, för en tid sedan, den motorstarka fyrhjulsdrivna. Bilen hade några få procent kvar på batteriet, så jag kunde inte testa den starka accelerationen. I övrigt en trevlig bil, bra på det mesta.

Jag hade svårt att fokusera om ögonen då jag tittade i backspegeln, som är en lcd-skärm kopplad till en kamera på baksidan. Problemet är att en backspegel i vindrutans ovankant, sitter för nära ögonen. Men dom måste kunna göra det här bättre?

1. Varför har dom inte en lins över skärmen som riktar ljuset rakt, då får man fokusera på "oändligheten" istället?
2. Använd HUD display teknik och visa bilden projicerad på vindrutan.
3. Ett annat alternativ är att ha "lcd-backspegeln" på mittkonsolen, så man får den lite längre bort.

Vad jag förstår kommer deras kommande vrålåk (om man nu kan kalla en elbil för vrålåk) Polestar 5 ha denna teknik också. Hoppas dom förbättrar tekniken.
Citera
2025-08-13, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

Topic är Polestar, men det vet du såklart då du inte är efterbliven.
I det företaget så äger Volvo 49.5 %.

Nope, man äger runt 18% i Polestar numera.

/Dick
Citera
2025-08-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar

Jag provkörde en Polestar 4, för en tid sedan, den motorstarka fyrhjulsdrivna. Bilen hade några få procent kvar på batteriet, så jag kunde inte testa den starka accelerationen. I övrigt en trevlig bil, bra på det mesta.

Jag hade svårt att fokusera om ögonen då jag tittade i backspegeln, som är en lcd-skärm kopplad till en kamera på baksidan. Problemet är att en backspegel i vindrutans ovankant, sitter för nära ögonen. Men dom måste kunna göra det här bättre?

1. Varför har dom inte en lins över skärmen som riktar ljuset rakt, då får man fokusera på "oändligheten" istället?
3. Ett annat alternativ är att ha "lcd-backspegeln" på mittkonsolen, så man får den lite längre bort.

Vad jag förstår kommer deras kommande vrålåk (om man nu kan kalla en elbil för vrålåk) Polestar 5 ha denna teknik också. Hoppas dom förbättrar tekniken.

Ja det där kan jag tänka mig kan vara ett problem för folk som behöver läsglasögon på kort avstånd. Jag har själv börjat behöva det. T.ex. använder jag mobilen så får jag inte hålla den för nära för då ser jag suddigt. Måste hålla den en armlängds avstånd från kroppen för att kunna läsa.

Med en traditionell backspegel är det ju inga problem, för den speglar ju bara vad man ser åt andra hållet, vilket är långt bort, men en skärm blir ju en helt annan sak, det blir ju som att kolla i en mobil eller datorskärm på för kort avstånd.

Det måste dom helt klart lösa eller gå tillbaka till traditionell backspegel om det inte går att lösa.
Citera
2025-08-13, 10:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det där kan jag tänka mig kan vara ett problem för folk som behöver läsglasögon på kort avstånd. Jag har själv börjat behöva det. T.ex. använder jag mobilen så får jag inte hålla den för nära för då ser jag suddigt. Måste hålla den en armlängds avstånd från kroppen för att kunna läsa.

Med en traditionell backspegel är det ju inga problem, för den speglar ju bara vad man ser åt andra hållet, vilket är långt bort, men en skärm blir ju en helt annan sak, det blir ju som att kolla i en mobil eller datorskärm på för kort avstånd.

Det måste dom helt klart lösa eller gå tillbaka till traditionell backspegel om det inte går att lösa.
Själv är jag närsynt och har med ålderns rätt progressiva glasögon där som kanske bekant övre delen av glasen är för fjärrsyn och nederst för läsning. Mellan dem lite lagom för syn på 1-2 meter. Med en konventionell spegel tittar jag helt naturligt genom övre delen. Är det en LCD får jag böja huvudet bakåt för att se. Det är min direkta kritik mot den här skiten.

En annan aspekt är attman inte har något djupseende i en LCD och därmed ingen avståndsbedömning.
Citera
2025-08-13, 18:24
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Själv är jag närsynt och har med ålderns rätt progressiva glasögon där som kanske bekant övre delen av glasen är för fjärrsyn och nederst för läsning. Mellan dem lite lagom för syn på 1-2 meter. Med en konventionell spegel tittar jag helt naturligt genom övre delen. Är det en LCD får jag böja huvudet bakåt för att se. Det är min direkta kritik mot den här skiten.

En annan aspekt är attman inte har något djupseende i en LCD och därmed ingen avståndsbedömning.

3D effekten genom att vi har två ögon försvinner efter ca 6 meter, så det gör inte så stor skillnad att skärmen saknar det. Problemet är mest att kunna fokusera på något som är placerat för nära.

Googlar lite
- Ögonmusklernas viloläge är ca 1 meter. (tonisk ackommodation).
- Avstånd där ögonen upplevs som avslappnade: Från cirka 2 meter och längre bort. Vid det avståndet är muskelansträngningen minimal (ciliarmuskeln.)

Om man kan få fokus där 1-2 meter... Ett förstoringsglas, utformat för just detta som samlar strålarna skulle kunna funka. Letade lite på dom kinesiska prylställerna, om det redan fanns, men hittade inget.
Senast redigerad av electricstar 2025-08-13 kl. 18:30.
Citera
2025-08-26, 19:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar

Jag har kört en kollegas medan min EV9 varit på verkstad och jag störde mig på skärmspegeln första 3-4 resorna, sen vänjer man sig. Problemet att fokusera försvann iaf för min del rätt fort.
Finns säkert utrymme för förbättring, men det är inget man tänker på efter ett tag.

I övrigt, vilken väldigt trevlig bil det är. Man ser rätt många också för att vara en bil som är så pass dyr, betydligt fler än Polestar 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in