2021-03-03, 22:21
Medlem
Vad betyder "grovhugget utseende"? Stöter på detta uttryck ibland. Synonymer.se ger definitionen "med grova, kraftiga drag". Jag är ändå inte helt säker på om jag förstår. Skulle någon kunna förklara närmare, kanske med en bild på en person som ni anser har ett "grovhugget utseende"?
Citera
2021-03-03, 22:26
Avslutad
Här har du en som ser ut att vara huggen ur sten https://twitter.com/YlvaJohansson/photo
Citera
2021-03-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsus
Här har du en som ser ut att vara huggen ur sten https://twitter.com/YlvaJohansson/photo

Haha, smickrande… uttryckets används alltså inte för att beskriva ett utseende i positiv bemärkelse? Min vilda gissning var ursprungligen att det motsvarade ett utmejslat/lite kantigt utseende, t.ex. höga kindben.
Citera
2021-03-03, 23:41
Medlem
belle.indifferences avatar
Jag får upp en bild i huvudet av Sylvester Stallone och liknande utseende. Lite kantiga ansiktsdrag.

Grovhugget bokstavligt talat, oslipade kanter liksom.
Citera
2021-03-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkydunaway
Haha, smickrande… uttryckets används alltså inte för att beskriva ett utseende i positiv bemärkelse? Min vilda gissning var ursprungligen att det motsvarade ett utmejslat/lite kantigt utseende, t.ex. höga kindben.

På en man som inte förväntas vara snarfager, är det snarast ett positivt omdöme.

Men på en kvinna? Så där. Om man säger så.
Citera
2021-03-04, 02:52
Medlem
Terrassens avatar
Dolph Lundgren osminkad, Börje Salming
Citera
2021-03-04, 07:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkydunaway

Om vi säger att "grovhugget" kontrasterar mot "finmejslat" eller "finskuret", underlättar det en smula? Eller om vi säger att ett grovhugget ansikte drar åt att vara lågupplöst eller pixelerat, för att använda lite modernare termer?
Citera
2021-03-04, 12:47
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ett manligt, icke insmickrande utseende.

Vår Folkvalde Landsfader, har ett manligt utseende till feja och falukropp.

Kontrastverkan: Österrikes Kansler, Herrn Sebastian K rz, har istället ett vad som av somliga skulle kunna ses som ett bildskönt utseende.

Vi är som hetero exuella män mindre talangfulla, på att bedöma andra mäns utseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in