2021-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja just det. Åsså ringer fogden Ebba och säger - Ebba din snälla lilla hund, nu måste du betala in Binninges skadestånd.

Åsså svarar Ebba - Jomen kära lilla jag-har-ingen-koll-fogden, jag har ju redan gjort det.

Varpå fogden svarar. Jaha, vad fint, och nu ser jag att du har gjort det på ett alldeles utomordentligt sätt. Utmärkt. Då skickar vi pengarna vidare till brottsofferfonden, och så skriver vi av din skuld till Binninge, då den ju redan är betald.

Pucko!

haha - är detta finess?

Binninge skickar domslutet, papper på deras överenskommelse, visar kontoutdrag - visar på att ingen betalning skett och fogden lyder direkt.

Det finns INGET annat fogden kan göra, finns inget "bestrider" när det finns ett domslut.
Vägrar Ebba, får hon en betalningsanmärkning.

Vad tror du ska ske? Att Fogden ska göra en utredning, på vad/hur/när betalning ska ske, sätta sig ned och räkna enkronor? När Binninge enligt domslut krävt pengarna på ett konto som är tomt....
Jojo. Visst sörru.
Senast redigerad av Garre74 2021-06-08 kl. 21:47.
2021-06-08, 21:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ebba kan inte själv sitta och bestämma vart hon ska betala in skadeståndet, det fattar du väl, lilla gubben

Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag ska ju inte bevisa att du har fel - det är ju du som ska bevisa att du har rätt (vilket du naturligtvis inte kan eftersom ditt påstående bara är hittepå)

Läs gärna även Garre74`s inlägg 548

Du påstår att Ebba inte kan bestämma själv var hon skall betala in skadeståndet, i betydelsen att hon inte kan betala det till fogden. Det är ditt påstående. Vilka belägg har du för det?

Ni är ena jävligt märkliga troll, som först påstår att Ebba inte kan betala till kronofogden, och om hon ändå gör det så påstår ni att fogden kommer att jaga henne för att hon inte betalat. Hur korkade kan ni bli egentligen.
2021-06-08, 21:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men du har svårt att förstå. Så fort det blir lite komplicerat så hittar du bara på nonsens.

Det är snarare så att hur enkelt det än är, så fattar inte du, och när du inte fattar, så tror du att det är nonsens, eftersom du inte fattar. Du är ju själva definitionen på Dunning-Krueger.

Citat:
Vi alla förstår att du KAN betala in till Fogden.
Ring imorgon, fråga efter Binninges skuldkonto och begär ett kontonummer.
Du verkar sugen att betala in extra?

Ett ypperligt exempel på hur du bara tramsar, som det korkade troll du är.

Citat:
Men om Ebba gör det med sitt kommande skadeståndskrav har hon INTE uppfyllt det som Binninge ställt som betalningsvillkor. Det är HAN som sätter dessa villkor. Inte Ebba som kan göra lite som hon vill.

Jaså, sätter Binninge villkoren? Sedan när då? Vilka belägg har du för detta hittepå? Var i lagen står det att Ebba måste göra exakt så som Binninge säger, och inget annat? Det är ditt påstående, upp till bevis!

Pucko!

Citat:
När du har vunnit en process så kan du återkomma, jag har och jag fick sätta villkoren.
Var inget snack om att förlorande part kunde göra på något annat eget komponerat sätt. Löjligt.

Så allting som det inte snackats om i din närhet, kan aldrig hända? Du är så puckad ...
Nej, du satte inga villkor, du förmedlade betalningsinformation, ett kontonummer skulle jag tro. Men det betyder inte att din motpart inte kunde gjort annorlunda. Pucko.
Senast redigerad av trngw 2021-06-08 kl. 22:13.
2021-06-08, 21:50
Medlem
Strossels avatar
Är ju superenkelt, bara för EB att inte betala något, efter ett slag går det till fogden, kostar några kronor mer för EB men då går betalningen till fogden och då kan han utmäta det.
2021-06-08, 22:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
haha - är detta finess?

Låt oss bara konstatera, att du inte skulle känna igen det, om du fick se det...

Citat:
Binninge skickar domslutet, papper på deras överenskommelse, visar kontoutdrag - visar på att ingen betalning skett och fogden lyder direkt.

Det är tragiskt att se hur okunnig du är. Du kan verkligen ingenting om hur Kronofogden arbetar och hur man ansöker om verkställighet. "skickar in domslutet" Du visste säkert inte ens att det är så man gör, att det är så det heter, att man ansöker om verkställighet.

Vilken överenskommelse?
Vilket kontoutdrag?

Nej, fogden "lyder" ingen. Fogden kontrollerar själv om betalning skett, och hur. Det är ju inte alls säkert att betalning skett så som den ansökande påstår borde ha skett. Visar det sig då att betalning har skett, så behöver Fogden inte driva in några pengar. Alldeles särskilt inte om betalning redan skett till fogden själv. Ditt pucko. Det är fortfarande upp till dig att bevisa ditt påstående att Ebba MÅSTE betala EXAKT enligt Binniges anvisningar, om hon skulle bli dömd att betala skadestånd. Men det kan du inte, det är därför du håller på med ditt trollande med alla dina ogrundade påståenden.

Citat:
Det finns INGET annat fogden kan göra, finns inget "bestrider" när det finns ett domslut.
Vägrar Ebba, får hon en betalningsanmärkning.

Som sagt, du förstår ingenting.
Det är tvärtom så, att det finns, i det fallet, INGENTING som fogden KAN göra, eftersom fogden redan fått pengarna. Det enda de gör sedan, är att skicka dem vidare till skattemyndigheten, och om pengarna räcker, till brottsofferfonden.

Citat:
Vad tror du ska ske? Att Fogden ska göra en utredning, på vad/hur/när betalning ska ske, sätta sig ned och räkna enkronor? När Binninge enligt domslut krävt pengarna på ett konto som är tomt....
Jojo. Visst sörru.

Bara trams och tjafs.

Jag VET vad fogden gör. Du har ingen aning. Det vet vi redan båda två. Pucko!
2021-06-08, 22:30
Medlem
Citat:
Låt oss bara konstatera, att du inte skulle känna igen det, om du fick se det...

Det är tragiskt att se hur okunnig du är. Du kan verkligen ingenting om hur Kronofogden arbetar och hur man ansöker om verkställighet. "skickar in domslutet" Du visste säkert inte ens att det är så man gör, att det är så det heter, att man ansöker om verkställighet.

Vilken överenskommelse?
Vilket kontoutdrag?

Nej, fogden "lyder" ingen. Fogden kontrollerar själv om betalning skett, och hur. Det är ju inte alls säkert att betalning skett så som den ansökande påstår borde ha skett. Visar det sig då att betalning har skett, så behöver Fogden inte driva in några pengar. Alldeles särskilt inte om betalning redan skett till fogden själv. Ditt pucko. Det är fortfarande upp till dig att bevisa ditt påstående att Ebba MÅSTE betala EXAKT enligt Binniges anvisningar, om hon skulle bli dömd att betala skadestånd. Men det kan du inte, det är därför du håller på med ditt trollande med alla dina ogrundade påståenden.

Som sagt, du förstår ingenting.
Det är tvärtom så, att det finns, i det fallet, INGENTING som fogden KAN göra, eftersom fogden redan fått pengarna. Det enda de gör sedan, är att skicka dem vidare till skattemyndigheten, och om pengarna räcker, till brottsofferfonden.

Bara trams och tjafs.

Jag VET vad fogden gör. Du har ingen aning. Det vet vi redan båda två. Pucko!

https://www.kronofogden.se/Skadestand.html

Du har alltså blandat in nedsättning och säkerhet med att Ebba får göra som hon vill?
Något man tillfälligt kan göra när en dom kan överklagas.
Det finns INTE något om att Fogden får ta pengarna till att betala av ett offers skulder.

Det är ju inte direkt att Ebba får göra hon som vill.

Säger det igen, en brottsling som ska betala ett skadestånd från personskada, sjukhuskvitton etc men som överklagar målet och betalar in pengarna i säkerhet.
Du menar att pengarna INTE kommer till offret om personen har skulder? Tror jag inte ett dugg på.
Där har du nåt att bevisa!

Pengarna är inte att anses vara utbetalda via denna process, de kommer efter domen vunnit laga kraft föras över till det konto som finns i domslutet.

Som sagt.
"Har du blivit dömd att betala ett skadestånd i ett brottmål, är du skyldig att göra det omgående, även om domen överklagas. Du får ingen ”räkning” eller inbetalningskort, utan måste själv ta reda på hur och till vem du ska betala."

"Om ingen överklagar domen om skadestånd inom tre veckor, skickar domstolen över domen till oss. Vi frågar den som har rätt till skadeståndet om hen vill ha hjälp att driva in skulden. "
..man söker alltså inte om verkställighet....

Det var ju trevligt att de får över domslutet automatiskt.
Jag hade inga problem att få in mina pengar. Gav konto, och sedan kom pengarna snabbt.
Senast redigerad av Garre74 2021-06-08 kl. 22:40.
2021-06-08, 23:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
https://www.kronofogden.se/Skadestand.html

Du har alltså blandat in nedsättning och säkerhet med att Ebba får göra som hon vill?
Något man tillfälligt kan göra när en dom kan överklagas.
Det finns INTE något om att Fogden får ta pengarna till att betala av ett offers skulder.

Nämen oj, du har hittat till google och fogden.
Nej, just det, det finns inte något om att fogden INTE får ta pengarna till att betala av ett offers skulder. Har du sett. Tänka sig.

Citat:
Det är ju inte direkt att Ebba får göra hon som vill.

Den enda som tramsar om att "Ebba inte får göra som hon vill". Är du. Det är som vanligt. Först påstår du en sak. Sedan när du har helt fel. Så hävdar du något helt annat och försöker få det till samma sak.

Sa jag att "Ebba får göra som hon vill"? Var det så jag skrev. Du är en idiot.

Citat:
Säger det igen, en brottsling som ska betala ett skadestånd från personskada, sjukhuskvitton etc men som överklagar målet och betalar in pengarna i säkerhet.
Du menar att pengarna INTE kommer till offret om personen har skulder? Tror jag inte ett dugg på.
Där har du nåt att bevisa!

Jaja, så nu har det gått ifrån att det absolut inte går, till att "tror jag inte ett dugg på". Nej, du kan TRO vad fan du vill, eller vad du inte vill. Du tror, jag vet.

Citat:
Pengarna är inte att anses vara utbetalda via denna process,

Så kommer då ännu ett sådant här påstående greppat rakt ut ur det blå. Och frågan är om du, korkad som du är, förstår ens vad du själv säger här.

Om pengarna inte anses vara utbetalda, vad tror du fogden kan göra med dem då? Din jävla idiot. Alltså, jag undrar igen, HUR HUR HUR kan man vara så korkad som du är?

Citat:
Som sagt.
"Har du blivit dömd att betala ett skadestånd i ett brottmål, är du skyldig att göra det omgående, även om domen överklagas. Du får ingen ”räkning” eller inbetalningskort, utan måste själv ta reda på hur och till vem du ska betala."

Jaha? Alltid? Ovan tog du upp nedsättning, är du så korkad så du nu försöker låtsas som att möjligheten till nedsättning inte längre finns?

Citat:
"Om ingen överklagar domen om skadestånd inom tre veckor, skickar domstolen över domen till oss. Vi frågar den som har rätt till skadeståndet om hen vill ha hjälp att driva in skulden. "
..man söker alltså inte om verkställighet....

Gud vad du är korkad. Hur vore det om du läste på ordentligt INNAN du hittar på en massa idioti och skriver här, utan att ha en aning om vad du skriver.
JO, MAN ANSÖKER OM VERKSTÄLLIGHET din jubelidiot! Och man ansöker bara om verkställighet i det fall den dömde inte betalar frivilligt. Hur kan du bli så korkad att du inte fattar dessa enkla alldeles självklara saker. Till och med en treåring skulle ju fatta detta. Hur kan du inte fatta?

Du påstår att du vunnit ett skadeståndsmål i domstol. Om det hade varit sant, då hade du vetat allt detta, för då hade det hänt dig. Men du har ingen aning om hur detta går till. Så det var också en lögn från din sida. Du har aldrig vunnit något skadeståndsmål i domstol. Jag ger mig fan på att det är tvärtom, du har förlorat och tvingats betala. Åsså har du inte fattat att du kunde ha betalat via fogden i förväg, så hade ditt offer inte fått pengarna om denne hade skulder hos fogden. Det är säkert därför du är fullständigt rabiat.
Senast redigerad av trngw 2021-06-08 kl. 23:20.
2021-06-08, 23:17
Medlem
trngws avatar
Ja då kan vi alltså till sist konstatera att jubelidioten Garre74 till sist alldeles på egen hand lyckats bevisa att jag hade rätt, och hen hade fel.

Det är absolut inget problem att betala in ett skadestånd till fogden, i förväg. Detta hävdade jubelidioten inte var möjligt. Trots att det står i klartext på fogdens hemsida.

Har jubelidioten minsta lilla vett i huvudet, så erkänner hen sitt misstag, och om hen dessutom har minsta lilla etikett i huvudet, så ber hen om ursäkt också. Men, vi vet redan, det finns varken vett eller etikett. Frågan är om det ens finns ett huvud.

Därtill har jag då omnämnt att om denna inbetalning görs enligt "viss formalia" så kan den då gå till att ersätta den tilldömdes borgenärer om sådana finns. Detta "tror" jubelidioten "inte ett dugg på".

Må så vara, var och en får tro vad den vill.
Jubelidioter också.

Men så är det. Om Ebba förlorar förtalsmålet och döms att betala skadestånd till pedofilen. Då kan Ebba göra en nedsättning hos fogden, innan domen vunnit laga kraft. Sker detta, så kan, i det fall domen vinner laga kraft, dessa pengar, av fogden, användas till att ersätta skatteverket och brottsofferfonden för de skulder pedofilen har dit.

Och det bästa av allt. Det är att då kan Ebba, när hon kliver ut från banken efter att ha gjort betalningen, möta pressen med ett leende och säga

- Idag är en bra dag. Idag får ett offer för skadegörelse, misshandel, tortyr och våldtäktsförsök till sist upprättelse. Och det var pengarna jag betalade, som gick till den upprättelsen. Vi ska aldrig vika ner oss för kriminella, psykopater, misshandlare eller pedofiler. Ingen nämnd. Ingen glömd.

Men hela Sverige tänker - Binninge, den jävla pedofilen.

Grattis, Binninge! Vilken seger!

DÄR, kära Ebba-hatare, era troll, DÄR kan vi tala om en äkta pyrrhusseger!
Binninge behöver inte en sådan seger till för att bli förlorad, han är redan förlorad.

FINE
Senast redigerad av trngw 2021-06-08 kl. 23:26.
2021-06-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ja då kan vi alltså till sist konstatera att jubelidioten Garre74 till sist alldeles på egen hand lyckats bevisa att jag hade rätt, och hen hade fel.

Det är absolut inget problem att betala in ett skadestånd till fogden, i förväg. Detta hävdade jubelidioten inte var möjligt. Trots att det står i klartext på fogdens hemsida.

Har jubelidioten minsta lilla vett i huvudet, så erkänner hen sitt misstag, och om hen dessutom har minsta lilla etikett i huvudet, så ber hen om ursäkt också. Men, vi vet redan, det finns varken vett eller etikett. Frågan är om det ens finns ett huvud.

Därtill har jag då omnämnt att om denna inbetalning görs enligt "viss formalia" så kan den då gå till att ersätta den tilldömdes borgenärer om sådana finns. Detta "tror" jubelidioten "inte ett dugg på".

Må så vara, var och en får tro vad den vill.
Jubelidioter också.

Men så är det. Om Ebba förlorar förtalsmålet och döms att betala skadestånd till pedofilen. Då kan Ebba göra en nedsättning hos fogden, innan domen vunnit laga kraft. Sker detta, så kan, i det fall domen vinner laga kraft, dessa pengar, av fogden, användas till att ersätta skatteverket och brottsofferfonden för de skulder pedofilen har dit.

Och det bästa av allt. Det är att då kan Ebba, när hon kliver ut från banken efter att ha gjort betalningen, möta pressen med ett leende och säga

- Idag är en bra dag. Idag får ett offer för skadegörelse, misshandel, tortyr och våldtäktsförsök till sist upprättelse. Och det var pengarna jag betalade, som gick till den upprättelsen. Vi ska aldrig vika ner oss för kriminella, psykopater, misshandlare eller pedofiler. Ingen nämnd. Ingen glömd.

Men hela Sverige tänker - Binninge, den jävla pedofilen.

Grattis, Binninge! Vilken seger!

DÄR, kära Ebba-hatare, era troll, DÄR kan vi tala om en äkta pyrrhusseger!
Binninge behöver inte en sådan seger till för att bli förlorad, han är redan förlorad.

FINE

Detta är felaktigt.
"Då kan Ebba göra en nedsättning hos fogden, innan domen vunnit laga kraft. Sker detta, så kan, i det fall domen vinner laga kraft, dessa pengar, av fogden, användas till att ersätta skatteverket och brottsofferfonden för de skulder pedofilen har dit."

Nej. Domen verkställs när domen vinner laga kraft och eftersom det i en dom benämns som ett skadestånd till en person innebär det självklart att pengarna då förs över till offret.
Detta står i lagen 3kap §7 utsökningsbalken.

För att ytterligare visa på hur fogden/lagen ser på skadestånd kan vi kan läsa oss till att bla Skadestånd utmäts inte om pengarna skiljs från ens vanliga konto. (utsökningsbalken 5kap §7).

När pengarna är hos fogden är de verkligen INTE ihop med Binninges vanliga pengar
och kan alltså INTE utmätas av fogden.

Vi fortsätter, utsökningsbalken ger ju att de kan ta pengar som
"Sedan skadeståndet har betalats ut, får vad som hålls avskilt ej utmätas"
Så ja, när skadeståndet betalats ut kan fogden röra pengarna.
Men han har några dagar på sig att flytta pengar till annat konto. Eller ta ut dem.

Vi har som stöd till det tex https://lagen.nu/dom/rh/2009:57
Hovrätten dömde MOT kronofogden som utmätt ett skadestånd 10 dagar efter utbetalning till konto.

Hovrätten skriver om just detta.
"Rätten till ersättning på grund av bl.a. brott mot person har nämligen ansetts ha en så starkt personlig prägel
att den bör vara fredad från utmätning"

"Hinder mot utmätning har därför förelegat och utmätningsbeslutet ska hävas."

Men du tror att Kronofogden skulle kunna ta pengar som
INTE ens betalats ut till Binninge
utan sitter på ett konto hos fogden
INNAN domen är verkställd? (verkställa domen är ju självklart att Binninge ska få pengarna)

När de INTE ens kunde utmäta ett skadestånd TIO dagar efter en utbetalning till faktiskt personkonto?

Visa nu gärna vilken "formalia" du hänvisar till.
Senast redigerad av Garre74 2021-06-10 kl. 11:45.
2021-06-10, 13:54
Medlem
Det förefaller rätt meningslöst att diskutera ett fiktivt skadestånd som med allra största sannolikhet aldrig ens kommer att existera. Om det mot all förmodan skulle inträffa så kommer det ändå bara att handla om en symbolisk summa. Binninge kommer inte att bli rik på kuppen. Det blir möjligen en ny mer välsittande kostym från Dressman.
2021-06-10, 15:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förefaller rätt meningslöst att diskutera ett fiktivt skadestånd som med allra största sannolikhet aldrig ens kommer att existera. Om det mot all förmodan skulle inträffa så kommer det ändå bara att handla om en symbolisk summa. Binninge kommer inte att bli rik på kuppen. Det blir möjligen en ny mer välsittande kostym från Dressman.

Av flera skäl:

Den fullständiga regeln avseende den här typen av (tänkart) skadestånd ser ut så här:

7 § Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får ej utmätas medan skadeståndet innestår hos den som skall utge det. Har skadeståndet bestämts att utgå som livränta, gäller vad som har sagts nu rätten till livräntan.

Sedan skadeståndet har betalats ut, får vad som hålls avskilt ej utmätas, om skadeståndet skall tillgodose försörjningsbehov som alltjämt kvarstår eller, i annat fall, om mindre än två år har förflutit från det att medlen betalades ut.

Det här innebär att fogden inte kan ta pengarna innan de betalats ut. Sedan finns en gräns för utmätning som bygger på att man inte får ta "livets nödtorft" från den skyldige, och en ytterligare spärr (OM medlen hålls åtskilt) på två år. Det här är bara en fördröjningsmekanism, inget skydd mot framtida utmätning.

Men fogden kan alltså inte ta pengarna direkt från Ebba, om nu någon (mot all förmodan) trodde det.
2021-06-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Av flera skäl:

Den fullständiga regeln avseende den här typen av (tänkart) skadestånd ser ut så här:

7 § Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får ej utmätas medan skadeståndet innestår hos den som skall utge det. Har skadeståndet bestämts att utgå som livränta, gäller vad som har sagts nu rätten till livräntan.

Sedan skadeståndet har betalats ut, får vad som hålls avskilt ej utmätas, om skadeståndet skall tillgodose försörjningsbehov som alltjämt kvarstår eller, i annat fall, om mindre än två år har förflutit från det att medlen betalades ut.

Det här innebär att fogden inte kan ta pengarna innan de betalats ut. Sedan finns en gräns för utmätning som bygger på att man inte får ta "livets nödtorft" från den skyldige, och en ytterligare spärr (OM medlen hålls åtskilt) på två år. Det här är bara en fördröjningsmekanism, inget skydd mot framtida utmätning.

Men fogden kan alltså inte ta pengarna direkt från Ebba, om nu någon (mot all förmodan) trodde det.
Vilket skadestånd tänker du på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in