2021-07-03, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej det är ju klart att det är moraliskt fel att hänga ut pedofiler för att lagen säger att det är brottsligt
Men jag förstår att du ser världen med en autist ögon där paragrafer och lagar är naturlagar.
Jag tycker framför allt att det är fel att försöka göra ekonomisk vinning mot motparten Esbjörn genom att utsätta hans ombud för grovt förtal.

Hade hon grovt förtalat Binninge med andra incitament än att själv tjäna det och istället gjort det för att belysa felet med lagen, hade i alla fall den omoraliska aspekten varit mindre.

Apropå förmågan att se på den här historien på ett lite mer nyanserat sätt än öga för öga, tand för tand.
2021-07-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du är medveten att hon inte fick böter utan även villkorligt fängelse?

Klart att det finns grövre brott men också väldigt många lindrigare. Ringa misshandel har tex "bara" sex månader i straffskalan medan misshandel har samma straffskala som grovt förtal.
Exempel på misshandel:
- Föreståndare för sjukhusavdelning för psykiskt sjuka som förövat våld mot där intagna patienter.
- Man som upprepade gånger misshandlat sin hustru.
Huruvida man uppfattar det som grov brottslighet eller inte är till syvende och sist en personlig fråga.
Jag är medveten om det också.

Min poäng är att ordet mindre är en juridisk term och att böter enbart ges vid mindre brott, inte grövre.

Jag tycker det är mycket i skalan som är skevt, men vi får väl acceptera den som samhällets syn på vilka brott som är värre än andra. Hur gör vi annars? Vem ska bedöma om ett brott är mindre, grovt eller vad?
2021-07-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ebba framstår som en bimbo eller en narcissist. Hon gjorde sitt inlägg enkom för att få sympatier i sin marktvist. Inte för att skydda barn mot pedofiler. Antingen förstod hon inte att det var förtal eller så struntade hon i det och tänkte att hennes utseende och hennes belägenhet som en ensamstående mor till "två hemlösa barn" skulle rädda henne.

Narcissist är ordet.

Jag tror att hon ville anta offerrollen, precis som hon gör med det här inlägget.

Framställer sig själv som någon frihetskämpe som kämpar för det fria ordet och har varit villig att ofra sig själv för det

Svenskar är så jävla lättmanipulerade alltså.

Titta bara i instagramkommentarerna.

Människor jämför det här med barn som avslöjar att de blir våldtagna av sina föräldrar på nätet..
Ok på den.

"asså så jävla sjukt att du blir dömd för att du säger sanningen"

Man undrar hur insatta folk är ens i det här fallet.
2021-07-03, 16:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
I det ena fallet så skriver en dement gubbe på säljspapper, men ändrar sig sedan i själ och hjärta!

Men här är det viktigt att lagen följs säger Ebba!

I det andra fallet blir Ebba dömd för grovt förtal till dryyyga böter.

Men här är hon oskyldig, i själ och hjärta!

Du gör dig skyldig till förtal nu. Den gubbe som du avser har inte någon demensdiagnos. Det är inte ok att gå runt att påstå att folk är dementa. Bättre värdegrund tack.
Medlem
trumpetsvamps avatar
Hoppas att hon avgår nu. Personer med dubbla medborgarskap ska inte sitta i riksdagen och ännu mindre i regeringen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är inte det ett förtalsbrott är.
Jo det är det. Eller vad menar du? Att det alltid skulle vara oförsvarligt att nämna tidigare brottslighet? Eller misstanke om det?
2021-07-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag är medveten om det också.

Min poäng är att ordet mindre är en juridisk term och att böter enbart ges vid mindre brott, inte grövre.

Jag tycker det är mycket i skalan som är skevt, men vi får väl acceptera den som samhällets syn på vilka brott som är värre än andra. Hur gör vi annars? Vem ska bedöma om ett brott är mindre, grovt eller vad?

Det stämmer inte heller, har du jobb och är förstagångsdömd ska du i regel få böter eller samhällstjänst.

Vem ska bedöma?
Vad skönt att vi inte behöver göra det för att Ebba har ju redan erkänt.
2021-07-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Jo det är det. Eller vad menar du? Att det alltid skulle vara oförsvarligt att nämna tidigare brottslighet? Eller misstanke om det?

Förtal handlar om skapandet av förakt och konsekvenser för den utsatte.
Inte om något är sant eller inte.
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Hon skrev ett långt inlägg på facebook där hon smutskastade honom att sedan reducera ner det till "spade som spade" är bara pinsamt av en politiker.

Jag bryr mig inte ens om Binninge eller att han vann slaget.

Det här handlar helt om hur Ebba förespråkare hårdare straff och lagar, blir själv dömd för grovt brott och ska då undanta sig från lagen.

Nej, du har fattat det helt fel, Binninge började med att förtala Ebba i pressen, han planerade det tom på Facebook så alla kunde läsa det, sen hjälpte hans medbrottsling Brännström honom med att skriva lögnerna i tidningen.

Detta pågick ett halvår, tills Ebba fick nog och talade om vilken typ av person/brottsling Binninge var och fortfarande är. Allt Binninge framförde var lögner allt Ebba framförde var sanning.

Men nu är ju tyvärr rättssystemet i Sverige helt korrupt och Ebba var väl den som började att samtala med SD, så hon är därmed djupt hatad av etablissemanget och dess nickedockor, varav du är en ...
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Poängen är att migrationen i Sverige inte varit en höger- eller vänsterfråga utan bägge har varit för en generös invandringspolitik på lite olika grunder. Lövfen är trots allt den statsminister som lyckats genomföra flest restriktioner på området i modern tid.

Men nu är vi utanför topic varför jag sätter punkt för vidare diskussion om det.

Fakta är att inte under någon historisk tid har migrationen varit så hög till Sverige som under Löfven-regimen.

Traditionellt sett tidigare har socialdemokratin och moderaterna men även centern bromsat upp lite i migrationen, om vi blickar tillbaka några årtionden.
2021-07-03, 16:57
Medlem
Citat:
Kan inget annat än anta att KD kommer att göra ett katastrofval just på grund av EB.

Det hade nästan varit bättre om hon valt rättegången istället med tanke på hur backlashen blev nu.

Hade hon inte velat att vara kontroversiell och bara gått vidare så hade folket glömt snabbt.
Ebba har en narcissistisk personlighet som saknar klangbotten, reflektion och ömjukhet vilket ersatts av förgrämd stålvilja och oförsonlighet. Det finns ingen värme i dessa ögon. Brrrr.

Som någon i KD,s inre krets uttryckte det. "Ebba har aldrig förlorat och kommer aldrig göra det

Källor: KD har vädjat till Busch att släppa huset
Flera högt uppsatta personer inom Kristdemokraterna har avrått partiets ledare, Ebba Bush, från att gå till domstol i hustvisten med Esbjörn, 81. Det uppger källor till Dagens Nyheter.

Det handlar enligt tidningen om personer i partiet och i Ebba Buschs närmsta krets som under hösten gjort flera försök att få henne att släppa huset. Men försöken har inte burit frukt.

– Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.

Bush själv hävdar däremot att hon inte har gjort något fel.

– Varför skulle jag backa när vi har varit överens och jag har gjort allting rätt? säger KD-ledaren till tidningen.

https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/

Det initierade uttalandet att: "Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora" visar väl hennes uttalanden om brottet grovt förtal med all önskvärd tydlighet.

Nu har Thomas Olson (verkligheten) övertalat mej (den ofelbara)att erkänna ett brott när det är lagen det är fel på.
Senast redigerad av 90510 2021-07-03 kl. 17:08.
2021-07-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nej, du har fattat det helt fel, Binninge började med att förtala Ebba i pressen, han planerade det tom på Facebook så alla kunde läsa det, sen hjälpte hans medbrottsling Brännström honom med att skriva lögnerna i tidningen.

Detta pågick ett halvår, tills Ebba fick nog och talade om vilken typ av person/brottsling Binninge var och fortfarande är. Allt Binninge framförde var lögner allt Ebba framförde var sanning.

Men nu är ju tyvärr rättssystemet i Sverige helt korrupt och Ebba var väl den som började att samtala med SD, så hon är därmed djupt hatad av etablissemanget och dess nickedockor, varav du är en ...

Jahaaa!!

Så nu var det binnige som "förtalade" ebba men inte blev dömd för förtal.
Ebba har inte gjort något. Nej nej.

Han var

Ja nu är hon en själv vilket kommer att påpekas i hela hennes liv framöver.

Hon står inte över rättsystemet och som en folkvald representant så förväntas mer.
Det är även därför de tjänar 200K i månaden och binnige 40K.

"I uppförandekoden står det att riksdagsledamöter för att kunna “upprätthålla legitimiteten för principen att den offentliga makten utövas under lagar är det lika självklart som viktigt att ledamöterna följer de lagar de stiftar”."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in