Citat:
Ursprungligen postat av K?RV
Tror du att min soctant, mamma och han som håller i pissproven tror på den förklaringen? För jag käkade nyligen såna mackor, minns det, för jag äter nästan aldrig mackor annars.
Be dem skicka in den för analys och verifiering så du får veta vad som försegår. Referera till:
"Kan man få olika svar på HL Scandinavias drogtester och på labb?
Ja. Analysens svar utgår alltid från metodens känslighet och gränsvärde. Vid positivt screeningsvar med snabbtest bör man begära en verifikation för att få ett 100% juridiskt giltigt svar."
Varför kan jag få ett positivt svar på HL Scandinavias drogtester som sedan visar sig vara negativt vid verifikation?
Vid alla screeninganalyser finns en risk för en s.k korsreaktion. Testet detekterar då något annat i urinen (exempelvis ett läkemedel) som sedan sorteras bort vid en verifikation. Av den anledningen bör man alltid skicka ett positivt analyssvar vidare för en verifikationsanalys om provlämnaren nekar till intag av drog eller om svaret skall leda till någon rättslig påföljd för provlämnaren.
Ska jag använda ett test till om jag är osäker på svaret?
Nej. Alla tester med samma tillverkningsnummer kommer att visa samma resultat. Om man får ett positivt svar där provlämnaren nekar till intag av drogen skall provet skickas till ett laboratorium för verifikation.
Kan jag få olika svar på HLs Multitest och HLs Singeltest?
Ja - om urinen innehåller narkotika nära gränsvärdet. Vid osäkerhet skall provet alltid skickas till laboratorium för en verifikationsanalys.
Kan intag av vallmofrön ge ett positivt svar på Opiat-testet?
Ja - men endast under en mycket kort tidsperiod."
http://www.hlscandinavia.se/pages/100198.html
-------------------------------
"Förekomst av morfin talar främst för intag av heroin eller morfin. Ett problem vid tolkning av opiatsvar är att kodein delvis metaboliseras till morfin. Efter ett stort intag av kodein finns det därför en avsevärd koncentration morfin i urin. Eftersom morfin elimineras långsammare än kodein kan det något dygn efter stort kodeinintag finnas huvudsakligen morfin i urinen. Detta kan leda till felaktig tolkning.
Gränsvärde för positiv opiatanalys är ofta 300 mg/L.
Felkällor och tolkningsproblem
Opiater finns även i vallmofrön vilket kan ge positivt utslag under några timmar efter intag. Etylmorfin ingår i vissa hostmediciner (Cocillana-etyfin och Lepheton). Etylmorfin, och dess metabolit morfin, ger därför positivt utslag. Tolkning av opiatanalyser kan vara svår och oklarheter kan uppstå. Av stor betydelse är att patienter som går under behandling av opiatberoende inte intar läkemedel med kodein eller etylmorfin."
"Analysen omfattar U-Kodein och Morfin. Prov med positivt resultat vidarebefordras för verifierande analys. Provlämningen bör övervakas. Provet kan förvaras 7 dygn i kyl. Minsta provvolym 1 mL urin. Önskas provet verifierat krävs det 10 mL urin."
http://www.labmedicin.org/DiaTolk/missbruk.asp#opiater
Helt säker på att du inte fått i dig någon medicin? Det finns flera som kan ge falskt utslag på opiattestet, t.ex. Zantac.
Du kan gärna kolla på
http://www.hlscandinavia.se/pages/100224.html efter Korsreaktioner.
Må väl