2021-03-02, 19:46
Medlem
Jag har brjat intressera mig fr SDs historia. Problemet r bara att typ alla historieskrivningar r av Expo eller Expo-kopplade. Det kan vl vara gedigen journalistik nd men det r ganska uttalat anti-SD alltihop s det knns inte helt plitligt. Bsta jag lst hittills r "In klampar Jimmie" men den r trots allt ganska ytlig. Den behandlar heller inte tiden innan riksdagsintrdet vilket jag tycker r det mest intressanta. Typ hur "hgerextremt" partiet var, hur relationen till de sknska missnjespartierna sg ut, vilka de tidiga nyckelpersonerna var etc.

Tacksam fr tips!
Citera
2021-03-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delders
Jag har brjat intressera mig fr SDs historia. Problemet r bara att typ alla historieskrivningar r av Expo eller Expo-kopplade. Det kan vl vara gedigen journalistik nd men det r ganska uttalat anti-SD alltihop s det knns inte helt plitligt. Bsta jag lst hittills r "In klampar Jimmie" men den r trots allt ganska ytlig. Den behandlar heller inte tiden innan riksdagsintrdet vilket jag tycker r det mest intressanta. Typ hur "hgerextremt" partiet var, hur relationen till de sknska missnjespartierna sg ut, vilka de tidiga nyckelpersonerna var etc.

Tacksam fr tips!
Du kanske fr vnta tills SD lgger fram en egen vitbok om sin historia. Ser fram emot den. Fram till dess lr de f leva med sin nazianstrykning.
Citera
2021-03-02, 20:07
Medlem
snoamers avatar
Det finns tv saker som skulle garanterat SD som 100 % frsta parti.

1, Jimmie skulle ha startat ett helt nytt parti istllet fr att utveckla Sverigedemokraterna.
D hade man kunna sagt att Jimmy faktiskt lmnade SD och den gamla ideologin. Det hade varit ett lttare argument fr alla som vill stta rasiststmpeln p honom.

2, Nolltolerans mot politiska vildar samt folk som begr misstag som Ekeroth gjorde.
Begr man sdana misstag inom politiken s ker man alltid ut. Man fr en chans bara. Jag frstr inte riktigt varfr Ekeroth fortfarande r kvar, det ser bara dligt ut
Citera
2021-03-02, 20:12
Medlem
Jofs avatar
Ett gng akademiker i Lund. Brja dr!
Citera
2021-03-02, 20:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Tacksam fr tips!

Det finns inte ngt verblickande och objektivt. Du fr pussla - den hr boken kanske ger ngr skrvor:

Prima Victoria : Sverigedemokraterna 1988-1995

av Anders Klarstrm

https://www.bokus.com/bok/9789163985...stomer-reviews

Tyvrr slutsld, men boken finns p ngr bibliotek

https://libris.kb.se/bib/4db5r9hn2n70xht4#more_info
Citera
2021-03-02, 22:09
Medlem
Citat:

Tacksam fr tips!
Jimmy Windeskogs bok r rtt bra den beskriver SD:s tidiga historia p ett relativt korrekt stt, frn hans intrde i partiet fram tills dess han blev utesluten efter att J blev partiledare.

Anders Klarstrms bok dvs SD:s frste partiledare har jag inte lst n.

Ingen av dessa bcker lr du dock finna i en vanlig bokhandel men Logik Frlag har dem garanterat.
Citera
2021-03-03, 10:01
Medlem
SwebbTV har ett bra avsnitt med Klarstrm och Mikael Jansson.
Varfr tjata om ngot som aldrig fanns. Redan Hitlers propagandaminister upptckte att en lgn som upprepas tillrckligt ofta och tillrckligt mycket till slut blir sanning fr en del personer.
EXPO fyller denna funktion i Sverige idag.
Var en sdan person som utgr frn verkligheten och inte frn fantasier och lgner.
Socialdemokraterna och Centerpartiet har dremot vldokumenterat nazistiskt frflutet. Brja dr.

Eller varfr inte brja rota i vilka krafter som idag driver Miljpartiets sverigefrstrande och rasistiska agenda. D verkar du i nutid mot dagens "nazister" som medvetet vill bidra till att utrota en hel folkgrupp och en hel nation.
Citera
2021-03-03, 11:41
Medlem
Amors avatar
Av etablissemangsjournalisterna tycker jag Pontus Matsson r den som r mest neutral nr han beskriver SD.

Annars tycker jag Mattias Karlssons tal om SD:s historia ger en nyansering https://www.youtube.com/watch?v=bWpN...gedemokraterna

Jag tycker i huvudtaget att SD varit dlig p att kommunicera om detta. Det r en hysterisk verdriven skildring av historien som expo och etablissemangsmedia lyfter fram. Den s kallade nazikopplingen r en kassr i en lokalavdelningen. Frvrigt r inte heller SD en direkt fortsttning p BSS, i stora drag r SD en sammanslagning av ett antal sknska missnjespartier.
Citera
2021-03-03, 16:00
Medlem
Tack fr svar, alla!

r Jimmy Windeskogs bok "Non, je ne regrette rien : ett decennium i Sverigedemokraternas ledning"? Antar det men bara s att man r p det skra.

Jag kan ocks tycka att det r mrkligt att SD lagt s lite energi p att skriva sin egen historia. Hade ju inte varit alltfr svrt att bemta Expo-narrativet kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in