• 1
  • 2
2006-05-24, 08:39
Medlem
Nåja, det kommer.. det kommer.

Avanza har på sin första sida en graf som i realtid visar index, stockholmsbörsen!

/r

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Ja ericsson kanske kan vara nått

Kurs +/- %
1 vecka 24,10 -3,32
1 månad 26,60 -12,41
3 månader 27,50 -15,27
12 månader 23,10 0,87

1:års högsta: 31,00 1:års lägsta: 21,60

Om man vill se hur en kurs gått senaste dagen, måste man beställa Realtid tjänsten a 25 spänn i månaden eller...
Citera
2006-05-24, 08:59
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
ett råd är att inte lyssna på alla hobbyekonomer som tror dom vet allt och är världsmästare i aktiehandel på diverse forum.. .

ett råd är att lära dig grundläggande teknisk analys, hur man tolkar en graf, olika formationer, räknar ut stödpunkter osv. detta hade iaf jag väldig nytta av i fredags när raset började. det finns även olika datorprogram som man kan ha till visst stöd.

ett annat tips är att kolla upp aktien i fråga noga, historik, framtida potential osv.. man bör helst ha en bra magkänsla och (viktigast) kunskap om en aktie innan man kastar in köpordern.

Tycker att det finns hyffsat mycket aktiekunskap på FB. Jag får i alla fall känslan av att ALLA är ekonomer, eller blivande.

Kul att du nämner teknisk analys, är det inte så att det är hobbyekonomer som använder teknisk analys, medan "riktiga" ekonomer använder fundamental analys?

Men håller med dig att man bör ju läsa på lite innan man ger sig in om man räknar med att vinna på aktierna.
Citera
2006-05-24, 09:05
Medlem
Man hör ju alltid folk prata om hur bra "oetiska" aktier/fonder går (tobak osv.), men vart köper man dessa aktier? Vilka finns det? Om man nu inte är så etisk av sig..
Citera
2006-05-24, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oxydon
Man hör ju alltid folk prata om hur bra "oetiska" aktier/fonder går (tobak osv.), men vart köper man dessa aktier? Vilka finns det? Om man nu inte är så etisk av sig..
Sök dig till NYSE där finns det det mesta som du kan tänkas behöva!
Citera
2006-05-25, 01:31
Medlem
DunderKs avatar
Finns det inte nån sida lr program där man kan prova på att leka med låtsas pengar?
Citera
2006-05-25, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Tycker att det finns hyffsat mycket aktiekunskap på FB. Jag får i alla fall känslan av att ALLA är ekonomer, eller blivande.

Kul att du nämner teknisk analys, är det inte så att det är hobbyekonomer som använder teknisk analys, medan "riktiga" ekonomer använder fundamental analys?

Men håller med dig att man bör ju läsa på lite innan man ger sig in om man räknar med att vinna på aktierna.

de mest framgångsrika aktiehandlarna använder båda.. då har man mycket stor chans att göra bra affärer. det är självklart att man ska kolla på fundamenta också.
Citera
2006-05-25, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Finns det inte nån sida lr program där man kan prova på att leka med låtsas pengar?

Du kan bli medlem på privataaffärer.se och sedan starta en egen portfölj där du kan leka med dina aktier.
Citera
2006-05-26, 16:27
Medlem
Lord Loves avatar
Om man vill ha en aktie som följer börsens generalindex exakt, så finns det en sådan som heter XACT. (om någon skulle vara intresserad, eller inte redan visste det)
Citera
2006-05-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
Om man vill ha en aktie som följer börsens generalindex exakt, så finns det en sådan som heter XACT. (om någon skulle vara intresserad, eller inte redan visste det)

XACT BEAR är väl en aktie som går i motsatt riktning än index. Den kan ju vara bra o ha nu när det går nedåt.

/r
Citera
2006-05-26, 18:27
Medlem
har iofs gått uppåt denna vecka
Citera
2006-05-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampis
har iofs gått uppåt denna vecka

Ja, okej, jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag menade under den här perioden då det har gått nedåt!

/r
Citera
2006-05-26, 21:35
Medlem
Lord Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av resq
XACT BEAR är väl en aktie som går i motsatt riktning än index. Den kan ju vara bra o ha nu när det går nedåt.

/r

XACT BULL är den som följer index (uppåt) XACT BEAR går omvänt (nedåt)
BEAR består visst av någon blandning av optioner och blanking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in