• 1
  • 2
2021-03-06, 17:46
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Vilket nummer kan jag som ägare av en hemsida ringa för att få fram "väm" var ägaren av en viss IP bor? Genuint nyfiken.
Hm är det inte samma nummer som polisen använder när de vill veta? Så dom borde veta vilket nummer man ska ringa, dom kanske delar med sig.
Citera
2021-03-06, 20:44
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Hm är det inte samma nummer som polisen använder när de vill veta? Så dom borde veta vilket nummer man ska ringa, dom kanske delar med sig.
Och vilket nummer är detta menar du?
Citera
2021-03-06, 21:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
OK, tack för svaret. Så det räcker med att man besöker en webbsida för att innehavaren ska kunna se ens IP-nummer?
Ja, ungefär. Grejen med kommunikation på internet är ungefär att du skickar meddelandet "hej, min IP-adress är X, vänligen skicka mig följande data..." och sedan får, förhoppningsvis, den data du efterfrågade. Sedan kan man ungefär vidarebefordra data med lösningar som VPN eller Tor. Och en del aktörer längs vägen sparar av olika anledningar info om vem som använder en viss adress.
Citera
2021-03-07, 06:42
Medlem
zixls avatar
Citat:
Och vilket nummer är detta menar du?
Jag var ironisk.
Citera
2021-03-07, 09:27
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag var ironisk.
Ah, jag beklagar. Trodde du var "valkin" och således var seriös.

Egentligen fattar jag inte varför TS inte bara kunde testa sånt här skit själv med typ Google Maps, DNS Leak Test och någon valfri sida för browser fingerprinting.
Citera
2021-03-07, 10:01
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ah, jag beklagar. Trodde du var "valkin" och således var seriös.

Egentligen fattar jag inte varför TS inte bara kunde testa sånt här skit själv med typ Google Maps, DNS Leak Test och någon valfri sida för browser fingerprinting.
Troligen för att TS är en vanlig människa, jag sitter i 3d line med ca 9000 användare och de tänker inte alltid som jag.
Citera
2021-03-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Från en besökares IP-adress kan du i regel få ut vilken stad denne befinner sig i.
Du kan kolla på t.ex. https://ipinfo.io/ om du vill se vilken information som visas om din IP-adress.

Tack! Den stad som nämns när jag går in på din länk ligger flera mil från den plats där jag befinner mig. Det känns bra tycker jag.
Citera
2021-03-07, 10:29
Medlem
Citat:

Hej! Tack för ditt svar! Google Maps är jag bekant med, men DNS och fingerprinting är okända begrepp för mig.

När jag går in på Google Maps så ser jag min position väldigt exakt (25 m fel på ett ungefär). Kan en hemsidesägare verkligen se min position så exakt om jag bara är inne och läser på hemsidan? Det låter oroväckande tycker jag.
Citera
2021-03-07, 11:43
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Tack! Den stad som nämns när jag går in på din länk ligger flera mil från den plats där jag befinner mig. Det känns bra tycker jag.
Citat:
Hej! Tack för ditt svar! Google Maps är jag bekant med, men DNS och fingerprinting är okända begrepp för mig.

När jag går in på Google Maps så ser jag min position väldigt exakt (25 m fel på ett ungefär). Kan en hemsidesägare verkligen se min position så exakt om jag bara är inne och läser på hemsidan? Det låter oroväckande tycker jag.

Om du gett en viss app eller hemsida tillgång till GPS-data så kan de spåra dig väldigt exakt.

För någon som inte har tillgång till GPS-data så är stad (eller enhetens anslutningspunkt som mikaels nämnde) nog det mest exakta man kan se.

Jag har dock sett att Google har kunnat göra kanska exakta uppskattningar av position utan GPS-data, och ska jag va helt ärlig så vet jag faktiskt inte hur de gör detta, men gissningsvis har de väll tillgång till väldigt många datapunkter som de kan jämföra och på något vis uppskatta en position.
Citera
2021-03-07, 12:01
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Om du gett en viss app eller hemsida tillgång till GPS-data så kan de spåra dig väldigt exakt.

För någon som inte har tillgång till GPS-data så är stad (eller enhetens anslutningspunkt som mikaels nämnde) nog det mest exakta man kan se.

Jag har dock sett att Google har kunnat göra kanska exakta uppskattningar av position utan GPS-data, och ska jag va helt ärlig så vet jag faktiskt inte hur de gör detta, men gissningsvis har de väll tillgång till väldigt många datapunkter som de kan jämföra och på något vis uppskatta en position.
Hur de gör är att de jämför alla WiFi-nätverk nära dig med en lista på nätverk de skannat in med sina bilar de kör runt med. De vet då till stor sannolikhet precis var du är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in