2021-03-05, 06:43
  #1069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det är väl någon som fallit nerför klippan och landat nere i klippskrevan och dött.
Man belastar inte nödnumret 112 om man hittar ett gammalt lik i en skog. Det har legat där länge, det är inte så akut.
Man belastar inte 112 i onödan genom att ringa dem vid fynd av döda personer, det kan vara ett brott som begåtts varför det är viktigt att polisen får göra ett snabbt ingripande och undersökning av den eventuella brottsplatsen innan ytterligare spår förstörs.
Citera
2021-03-05, 06:59
  #1070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Därför att tråden är, precis som facebookgruppen, till bredden fylld av knäppskallar. Samma människor som inte kan slita sig från paradise hotel, som blor överrygade av mediala förmågor, som engagersr sig i miljörörelsen osv.

Bara att läsa i tråden, vissa skriver hundratals inlägg där de spekulerar i hur nån de aldrig träffat eller ens har något gemensamt med tänker å tycker.
Knäppskallarna består väl främst av folk som fantiserar fritt om dödsorsaken, är fullständigt oförstående till att man bör ringa 112 vid fynd av döda personer och potentiella brottsplatser eller tycker att det minsann inte spelar någon roll att en brottsplatsundersökning inte kan göras omgående så fort ett dylikt fynd görs. Man börjar ju undra om de som är så oförstående till allt detta ens får på sig kläderna på morgonen.

Att man väntar onödigt länge med undersökning av en möjlig brottsplats så att det finns en möjlighet att spår förstörs ytterligare är väl relevant om något för tråden och utredningens vidare utveckling. Detta jämfört med exempelvis trådens många fria fantasier om dödsorsaker och annat. Alla kan göra fel men att försvara felaktigt beteende är desto värre. Nästa gång kanske sådant försvar leder till att någon drar sig från att ringa 112 i ett ännu mer trängande fall.
__________________
Senast redigerad av pf10 2021-03-05 kl. 07:03.
Citera
2021-03-05, 07:10
  #1071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Ett par månader räcker inte för att Deniz skulle behöva DNA-testas för att säkerställa identifiering. Att person utan koppling till Deniz också skulle försvinna och sen hittas död i samma område vore helt sjukt.

Något har garanterat hänt i just det området.

/C

Turist, svampplockare, äldre ensam person som ramlat och kolat, allmänt ensamma personer som ingen saknar innan de missat x antal inbokade läkarbesök.

Det är ju inget litet område, klart fler kan ha försvunnit där.

Men eftersom han saknas och kan ha befunnit sig just där så lutar det ju åt att det är han. Gissningvis sprungit, missat klippkanten, fallit och dött av fallet eller skador.
Citera
2021-03-05, 07:13
  #1072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man belastar inte 112 i onödan genom att ringa dem vid fynd av döda personer, det kan vara ett brott som begåtts varför det är viktigt att polisen får göra ett snabbt ingripande och undersökning av den eventuella brottsplatsen innan ytterligare spår förstörs.

Vad är det ens att diskutera när det gäller en person som inte är ifrån Sverige och gissningsvis inte har full koll på hur han ska nå polisen vid olika orsaker. Han larmade, de hittade liket. Räcker så.
Citera
2021-03-05, 07:28
  #1073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Ett par månader räcker inte för att Deniz skulle behöva DNA-testas för att säkerställa identifiering. Att person utan koppling till Deniz också skulle försvinna och sen hittas död i samma område vore helt sjukt.

Något har garanterat hänt i just det området.

/C

Hur tänker du där? Att hans kläder och eventuella tillhörigheter skulle garantera att det är han? Efter två månader är exempelvis ansiktet (som det såg ut när personen levde) "borta" om kroppen legat öppet i en skreva även i de temperaturer som varit. Det blir färgförändringar och ansiktsdragen påverkas av att kroppen ligger med ansiktet neråt samt av förruttnelse. Fallet i sig kan ofta påverka. Blod ansamlas i den del av kroppen som ligger neråt vilket leder till svullnad samt att huden tillslut svartnar. Det går heller inte att ta fingeravtryck.
Citera
2021-03-05, 08:03
  #1074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hur tänker du där? Att hans kläder och eventuella tillhörigheter skulle garantera att det är han? Efter två månader är exempelvis ansiktet (som det såg ut när personen levde) "borta" om kroppen legat öppet i en skreva även i de temperaturer som varit. Det blir färgförändringar och ansiktsdragen påverkas av att kroppen ligger med ansiktet neråt samt av förruttnelse. Fallet i sig kan ofta påverka. Blod ansamlas i den del av kroppen som ligger neråt vilket leder till svullnad samt att huden tillslut svartnar. Det går heller inte att ta fingeravtryck.

Hur är det med att identifiera tänderna? Snabbt? Omöjligt? Tar längre tid än DNA? Ba' undrar om du eller nån annan vet.
Citera
2021-03-05, 08:06
  #1075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vad är det ens att diskutera när det gäller en person som inte är ifrån Sverige och gissningsvis inte har full koll på hur han ska nå polisen vid olika orsaker. Han larmade, de hittade liket. Räcker så.

Jag tycker också att vissa hakar upp sig på helt fel saker. Spela roll hur han larmade, tack och lov att han gjorde något, bilder tog han också så att polisen lättare ska hitta. Måste vara en jäkla chock att hitta det han hittade på en vandring. Jag vet inte heller hur man larmar sånt eller vad jag hade gjort först. Förmodligen ringt en nära och kära precis som polacken ska ha ringt sin fru. hehe Och rådfrågat.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-03-05 kl. 08:11.
Citera
2021-03-05, 08:32
  #1076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag tycker också att vissa hakar upp sig på helt fel saker. Spela roll hur han larmade, tack och lov att han gjorde något, bilder tog han också så att polisen lättare ska hitta. Måste vara en jäkla chock att hitta det han hittade på en vandring. Jag vet inte heller hur man larmar sånt eller vad jag hade gjort först. Förmodligen ringt en nära och kära precis som polacken ska ha ringt sin fru. hehe Och rådfrågat.
Själv hade jag ringt 112. Omgående. I ren chock. De är vana vid det mesta där och dirigerat om samtalet om det så skall göras, eller bett mig ringa annat nr, såsom 114 14. Det viktiga är att man larmar. Inte HUR.
Citera
2021-03-05, 08:33
  #1077
Medlem
blackadder1s avatar
Förmodligen så behärskar inte Orij det svenska språket så bra då han inte varit här så länge.
Att då ringa 112 kan kännas lite skrämmande. Bättre då att gå in på stationen med någon kompis som kan tolka. Hur som helst är det väl helt ointressant varför han inte ringde 112. Huvudsaken är väl att han tog kontakt med polisen.
Citera
2021-03-05, 08:36
  #1078
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag har jävligt svårt att tro att det bara finns skelett kvar efter Deniz Arda, och träningskläder har förmultnat på fyra månader. För min del är det Arda som funnits. Jag kan ha fel, men det går ihop i min mening.

Kläder förmultnar på fyra månader?
Knappast. Speciellt inte träningskläder som förmodligen består av en hel del syntetmaterial.
Citera
2021-03-05, 08:39
  #1079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Själv hade jag ringt 112. Omgående. I ren chock. De är vana vid det mesta där och dirigerat om samtalet om det så skall göras, eller bett mig ringa annat nr, såsom 114 14. Det viktiga är att man larmar. Inte HUR.

Ja kanske bara tråkigt att det dröjde 2 dagar från att han kontaktade polisen via mejl till att polisen sen var ute på platsen på måndagen. Eller så spelade det ingen större roll med tanke på att det kanske inte hände så mycket med platsen på 2 dagar...
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-03-05 kl. 08:42.
Citera
2021-03-05, 08:52
  #1080
Medlem
https://www.facebook.com/messenger_media/?thread_id=1534071866&attachment_id=18118030356654 10&message_id=mid.%24cAAAAAFtwFDp-MptQcF4AVYGsHDiw


Skorna.
nu är vi nära hörni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in