2021-03-11, 14:31
Medlem
Om det var självmord, kanske han ville att det skulle se ut som ett brott eller olycka. Dvs syftet var inte att *aldrig* hittas, av hänsyn till familj kanske.

Men har det förklarats hur polisen kan veta exakt vad han åt till middag på torsdagen? Är en teori att han hade sällskap, av samma person som hade sista telefonsamtalet med D. Och att dennes uppgifter inte kan avslöjas på något sätt pga känslig/hemlig relation? (läs pojkvän)
Senast redigerad av Gudsfruktan 2021-03-11 kl. 14:34.
Citera
2021-03-11, 14:33
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Jag tycker också att det är konstigt att lämna fulladdat kort hemma. Liksom mobilen och pengar.
Jag försöker hitta rimliga förklaringar att DA sprang hela vägen från Södermalm till Tyresta (Handen). Det är lite bökig eftersom finns inga trevliga löpningspår hela vägen. Man behöver korsa 73 bilvägen som är stor och trafik intensivt.
Jag bor 10 min från Tyresta, och har en gång (gör aldrig om det&#128514 gått från Skanstull och hem. Det går! Men nu tror ju inte jag att han sprang hela vägen utan jag tror han åkte kollektivt på en engångsbiljett
Citera
2021-03-11, 14:33
Medlem
Tycker en titt på de bilder som finns ger för handen att det är ganska uppenbart att killen har inte sprängt sig. Då skulle inte hans sko vara så intakt och det skulle ha funnits detonationsskador på skrevöppningen där hans sko hittats;
Dessutom är skrevan väldigt liten, han har nog inte direkt önskat krypa in där självmant utan antingen snubblat/halkat ner i branten ovan (men lite konstigt med pannlampa på att han inte skulle sett) eller blivit skadad/dött på annan närliggande plats i skogen och antingen släpats dit av större rovdjur eller i mindre delar. Något som kanske talar för detta är att pannlampan som också finns på bild inte ser ut att ha blod på sig? Om vi vet att det är hans? Däremot är den väldigt smutsig på flera ställen där man kan anta att den borde varit skyddad av ett huvud. Pannlampan är också helt intakt vilket också uteslutet sprängning. Givetvis kan man argumentera att han kan ha slitit av sig den. Men det tycker jag känns osannolikt. Snarare att den släpats/åkt av hans huvud?
Anledningen att det tog tid att fastställa identitet; ena bilden visar ju något som ser ut att vara en väldigt illa däran kvarleva med textilier på sig - men väldigt ”smält”. Dvs han var nog inte så värst intakt och lätt att känna igen.
Citera
2021-03-11, 14:35
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, tack för det! Det finns så otroligt många frågor här och jag hoppas verkligen att vi får veta sanningen - om det går.
Nu har jag läst hela artikeln. De hade rätt och började söka runt Hellasgården - det är en fin naturreservat och möjligaste väg mot Tyresta sedan. Om DA skulle stannat där i Hellasgården - skulle han levt idag...suck 😕
Citera
2021-03-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Rimlig förklaring är såklart att han visste att han inte skulle komma hem igen. Av egen handaverkan som det heter på byråkratspråk.
Platsen är väl vald för syftet, svårt att hitta om man inte kliver rakt på, vilket mejl-polacken råkade göra.
Kan bara hålla med, tydligt tecken på att inte vilja ha en tur-retur, han var fullständigt nöjd med tur-biljett, tyvärr.
Citera
2021-03-11, 14:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det var vilsespår. Uttran ligger lång borta från Tyresta där DA hittades till slut.

Jag undrar sa flundran.

Jag har kollat Sörmlandsleden nu någon timme med Lantmäteriet
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Den går ganska nära Uttran där en kvinna träffade en man som undrar om han fick går över hennes ägor p.g.a att hade gått vilse.

Tyvärr finns det ingen tidpunkt när detta hände.
Uttran ligger c:a 25 km fågelvägen där man gjorde fyndet. Det är en bra bit bort.
Solen gick ner strax efter 15 tiden den 14 november.

Så jag undrar om det var DA som gick vilse!

https://www.google.se/maps/place/Uttran/@59.176239,17.9342332,11.5z/data=!4m5!3m4!1s0x465f72155c846b8b:0xeaa836e148464 04d!8m2!3d59.19759!4d17.799489?hl=sv
Citera
2021-03-11, 14:40
Medlem
LatexJockes avatar
Man borde kanske kolla på sammanhanget vad det gäller sökningarna på Deniz dator de sista dagarna den användes. Om man vill fästa sig vid tanken att någon annan ligger bakom hans försvinnande och att flera personer verkar ha haft nyckel till lägenheten, så kan ju söken på datorn vara gärningsmannen som låtsas vara Deniz.

Det låter ju lite konstigt att Deniz haft ett fulltankat busskort men ändå gör sökningar för att hitta info om hur man laddar kortet (om dessa uppgifter är tillförlitliga). Mitt i allt söks det på hur man gör omelett och en massa annat. En kille som Deniz lär vara expert i att hålla fokus och inte fippla med 100 saker samtidigt. Kan ju vara värt att kolla tidpunkterna på söken i datorns historik för att få en bild av om det är någon som bara på måfå matat i sök som är tänkt att förvilla den som går igenom den sedan.

Finns ju inte många som exempelvis kollar upp joggingrutt, hur man tankar busskort och lagar omelett samtidigt.
Citera
2021-03-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Vet vi om D.A hade byxorna uppdragna när han hittades eller var dom neddragna, tänker om att han haft en homosexuell upplevelse och prövat nån sexställning i skrevan - men kanske blivit dödad av en bög?

Hur mår du?
Citera
2021-03-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke

Finns ju inte många som exempelvis kollar upp joggingrutt, hur man tankar busskort och lagar omelett samtidigt.

Jag kan göra sökningar på 20 olika saker inom loppet av några minuter. Det gör mig inte till slarvig ofokuserad alkoholist.
Citera
2021-03-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag undrar sa flundran.

Jag har kollat Sörmlandsleden nu någon timme med Lantmäteriet
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Den går ganska nära Uttran där en kvinna träffade en man som undrar om han fick går över hennes ägor p.g.a att hade gått vilse.

Tyvärr finns det ingen tidpunkt när detta hände.
Uttran ligger c:a 25 km fågelvägen där man gjorde fyndet. Det är en bra bit bort.
Solen gick ner strax efter 15 tiden den 14 november.

Så jag undrar om det var DA som gick vilse!

https://www.google.se/maps/place/Uttran/@59.176239,17.9342332,11.5z/data=!4m5!3m4!1s0x465f72155c846b8b:0xeaa836e148464 04d!8m2!3d59.19759!4d17.799489?hl=sv

Med de utbildningar han har så tvivlar jag på att man ens kan gå vilse.
Citera
2021-03-11, 14:46
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Jag kan göra sökningar på 20 olika saker inom loppet av några minuter. Det gör mig inte till slarvig ofokuserad alkoholist.
Visst är det så, men så kanske du är mer van vid att häcka framför datorn och slösöka. Bilden man får av honom är ju inte direkt en som sitter och gör en massa onödiga sök när han planerar sin joggingrutt.
Citera
2021-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Förstår inte din kommentar. Han HADE ju ett SL-kort hemma som dessutom var fullt laddat, så varför köpa pappersbiljett?

Jag tror att han var på hemlig uppdrag och därför behövde han vara absolut anonym. Inte ens anhöriga fick han berätta 'försvarshemligheter'. Hans arbestplats ligger ju 13 kilometer fågelvägen från fyndplatsen i Tyresta Naturreservat. Ravinen där man hittade hans kropp, har troligtvis varit jätte intressant ställe för utländska intressen (Ryssland, Kina). Här i Haninge har alla tider rört sig ryssar. I Nacka kom ryssar till Wallenbergs tomt. https://sverigesradio.se/avsnitt/440846

Vem vet vilka som var ute efter honom, folk från öststater som jobbar för Ryssland som spanare i Sverige. Ett par straka män kan ta hans försvarstelefon, slå den söder och kasta honom ner i ravinen. Resuterar säkert död.

På SL-kortet kanske stog hans namn, kanske även hans adress skriven. Han har ju trenats att vara anonym, lojal mot sin arbetsgivare, ett med sitt arbete och utan identitet på arbetstid och på uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in