2021-03-01, 21:09
Avslutad
För 20 år sedan, när man sålde bostad, så var det i princip bara att städa och göra allt prydligt.
Men säljer du idag så säger mäklarnas inredare i stora städer. Ut med det mesta. Bokhyllor o kläder från klädkammare, tavlor, nästan allt från diskbänk osv. Det ska med andra ord vara väldigt sterilt. Vilket även syns i bostadsannonsernas fotografier på hemnet. I vissa bostäder tror man de redan flyttat men de har bara burit bort ”överflödig” inredning.
Varför är det så? Man får ju nästan hyra ett extra förråd för bilder och visningar.

Enda jag tänker är: Spekulanter ska kunna visualisera sina egna möbler där samt ev skavanker syns tydligare.

Samtidigt tycker jag det finns ett problem när du går på visning i dessa sterila miljöer..Får vår bokhylla plats? Hur skulle det se ut med en stor vas eller golvlampa i det hörnet?(som tagits bort) osv.

Sista visning jag var på så hade en med sig tumstock för att mäta.

Är det ändå inte lite knäppt med urblåsta objekt?
Citera
2021-03-01, 21:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Spekulanter ska kunna visualisera // Får vår bokhylla plats? // så hade en med sig tumstock
Ditt resonemang är lite bakvänt och bygger på att det skulle vara lättare att visualisera sin egen bokhylla för att det redan står en flygel där. Ja kompass och tumstock är bra att ha med. Det som snarare är lustigt är när de inflyttade sen tror att man inte skall ha gardiner. För diskussionens skull kanske du kan screenshot'a ett par exempel på belamrad bostad som jämförelse.
Citera
2021-03-01, 21:31
Medlem
Citat:
För 20 år sedan, när man sålde bostad, så var det i princip bara att städa och göra allt prydligt.
Men säljer du idag så säger mäklarnas inredare i stora städer. Ut med det mesta. Bokhyllor o kläder från klädkammare, tavlor, nästan allt från diskbänk osv. Det ska med andra ord vara väldigt sterilt. Vilket även syns i bostadsannonsernas fotografier på hemnet. I vissa bostäder tror man de redan flyttat men de har bara burit bort ”överflödig” inredning.
Varför är det så? Man får ju nästan hyra ett extra förråd för bilder och visningar.

Enda jag tänker är: Spekulanter ska kunna visualisera sina egna möbler där samt ev skavanker syns tydligare.

Samtidigt tycker jag det finns ett problem när du går på visning i dessa sterila miljöer..Får vår bokhylla plats? Hur skulle det se ut med en stor vas eller golvlampa i det hörnet?(som tagits bort) osv.

Jo, hela bomarknaden är skev. Komma med en tumstock är galet. Vilja se en tom lägenhet är galet. Allt är galet.
Citera
2021-03-01, 21:35
Medlem
Thunderaces avatar
Ju fler grejjer du ser som du stör dig på ju mer addas up som övervägande negativt inför ett ev köp.
Citera
2021-03-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Ju fler grejjer du ser som du stör dig på ju mer addas up som övervägande negativt inför ett ev köp.

Detta.
Citera
2021-03-01, 22:04
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Mäklaren vill bara jävlas med ägarna. Viktigaste med bostad är läge och kvalité på bygget inte vad som "finns där inne".
Citera
2021-03-01, 22:04
Avslutad
Måste erkänna att ett fel har jag nog. Kollat in ett antal annonser nu och gå in garderober, eh walk in closet är faktiskt ganska fulla i många av objekten. Så har nog fel att det inte är helstrippat..hehe.. kommer ihåg en mäklare som sa till mig ; Hon kunde komma in i hus där det bodde nån gubbe som sa: Ta du bara kort! När det stod fullt med odiskat på o runt diskbänken En naturlig bostad utan Fjollholms fjäsk kunde det väl stå i annonsen
Citera
2021-03-02, 05:04
Medlem
Knastrass avatar
Det är väl knappast märkligt att ha med sig tumstock på en visning? Man kanske har t.ex. ett stort terrarium eller akvarium eller någon annan specifik möbel man inte vill ersätta och som man vill veta att det finns plats för. Det är väl knappast märkligt? Är det rimligare att köpa en bostad för flera miljoner för att vid flytt inse att det inte finns någon plats och så ska man börja leta ny bostad mitt i flytten?

Kan köpa att man inte vill visa en fullbelamrad lägenhet med möbler intryckta i vart enda hörn osv. Man vill liksom visa att lägenheten är rymlig snarare än att det finns plats för en smal stig mellan alla dessa möbler.

Det tråkigaste med lägenheter för försäljning är att alla väggar bara är grundmålade så att det bara är vitt överallt. Visst, det är lättare att bara behöva måla över med en färg sen och slippa grundmålningen, men känns så himla onödigt om det tidigare var en snygg färg på väggen. Men sterilt grundmålat vitt säljer ju antagligen bättre för att folk får en blank duk där de kan föreställa sig hur fint hemmet skulle bli med lite snabb färgrollning i ens favoritfärg bara.
Citera
2021-03-02, 07:13
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Måste erkänna att ett fel har jag nog. Kollat in ett antal annonser nu och gå in garderober, eh walk in closet är faktiskt ganska fulla i många av objekten. Så har nog fel att det inte är helstrippat..hehe.. kommer ihåg en mäklare som sa till mig ; Hon kunde komma in i hus där det bodde nån gubbe som sa: Ta du bara kort! När det stod fullt med odiskat på o runt diskbänken En naturlig bostad utan Fjollholms fjäsk kunde det väl stå i annonsen

Det låter som Spanien ungefär. Kolla in bilderna i den här annonsen t ex:

https://www.tucasa.com/compra-venta/casas-y-chalets/albacete/la-roda/?i=&id=22934252

Lite tvått på bordet och lite odiskad disk i vasken gör väl inget. Tyvärr ingen hund på nån av bilderna. Det är inte helt ovanligt annars.
Citera
2021-03-02, 07:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Tycker det är värre med all hur man processar bilderna som läggs upp. Mjölkgula väggar ser kritvita ut. Det går inte att se om saker är slitna eller nya. Man skruvar åt filtren så hårt att mycket textur försvinner. Det är så missvisande att man lika gärna kunde skicka med en teckning.
Citera
2021-03-02, 07:33
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Det är nog skapat av en annan yrkesgrupp som vuxit fram pga extrem prisökning på bostäder: Homestylister. Med andra ord ingen given naturlag utan ett kommersiellt koncept i symbios med giriga mäklare.
Citera
2021-03-02, 07:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Vet du mer om detta. Detta är intressant. Här kan mäklare ligga långt fram i kunskapen om hur beslut fungerar. Jag tror att alla andra beslut också tas på detta sätt. (1) Nej den pizzan vill jag inte ha för det är lök, (2) nej den tindertjejen har hårschampo mot mjäll i bakgrunden, (3) nej den bilen verkar ha använts som taxi. Det är lättare rada upp negativa argument, hjärnan väljer bort, snarare än att man utropar "vad kul att de har inbyggt akvarium, pistagegröna gardiner och leksaker över hela golvet!".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in