• 2
  • 3
2021-03-01, 23:06
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Varför?
Säg gärna vilken låt det är, så kanske flashbacks underbara medlemmar kan hjälpa dig.
Citera
2021-03-01, 23:34
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Menar du vokalisterna?

Finns fina digitala filter för detta i dag. Själv mixtrade jag på 1980-talet med analoga filter, dvs. motståndsmatriser jag lödde ihop själv hemma som i princip kunde få fram vokalisterna (sångerskorna alltså) nästan allena från "orkesterns tut och bröl".

Har du testat gratisprogrammet Audacity?
-Tar flera år att lära sig tyvärr, men funkar fin-fint!
https://www.audacityteam.org/

Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Jag har tyvärr inte flera år på mig!

Det tar inte flera år att lära sig det du vill göra med iaf hyffsat resultat i Audacity.
Citera
2021-03-02, 01:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det tar inte flera år att lära sig det du vill göra med iaf hyffsat resultat i Audacity.

Beror på ens ambitionsnivå. Men man kan fixa det rätt bra och snabbt genom att klicka på länkarna jag gav tidigare här i tråden. (Kanske inte EBU-standard på en kafferast, men de flesta blir antagligen nöjda.)
Citera
2021-03-02, 01:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är lite intressant att "vokal" tidigare användes för sång eller sångare på svenska.

"Vokalist" är samma sak. Jag antar att exempelvis tjeckiska sångare anses vara "konsonantister" med tanke på språket de har..

-Det sistnämnda var givetvis ett skämt.

Men Audacity kommer fixa TS bekymmer rätt bra. Kräver inte ens en "avancerad dator" längre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in