Citat:
Ursprungligen postat av
chimichurri
Jag skall mäta upp i kronografen nästa gång. Men vill poängtera att jag använder full laddning dvs 35 grain med Tripple777 från Hogdon. T7 har minst 15% mera kraft i laddningen vs om det varit vanligt svartkrut. Sedan går det också att skjuta duplex laddningar om revolvern är väldigt bra skick. Duplex betyder att man använder 10% röksvagt krut. Främst så blir det mera fart på kulan och sedan blåser det ut svartskrutslagget. Så allt handlar om hur man jämför. Men jag skall lämna ut vilket joule min skjuter och beskriva hur jag laddat när tillfälle ges. Sedan måste man veta hur stort spelet är mellan trumman är. Är det stort så läcker det ut rejält med krutgaser som sänker hastigheten rejält. Men oavsett vapen så vill inte jag stå framför när den brummar av.
Vad skjuter du med för grejer?
I en modern Uberti Walker hade jag kunnat tänka mej att labba med lite + laddning.
En 150 år gammal Remington eller Colt vete fan om jag inte laddat lite klenare än rekommenderat bara för säkerhets skull.
Btw. Har du nån länk till nån fransk sida som säljer billiga antika svartkrutare?
Att få en hagelbössa för några tusen + frakt låter ju väldigt intressant.
Jag har själv varit inne på att skaffa mej en svartkrutare, bara för skojs skull, men priserna här i Sverige är ju avskräckande.