2021-03-06, 20:58
Medlem
Här kan man läsa vad som gäller beträffande hagelstorlek och slug/brenneke. Max 4 mm hagel alltså.
https://jagareforbundet.se/jakt/jakt...ch-ammunition/
Citera
2021-03-06, 21:18
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Så när man köper svartkrutsvapen så kollar de inte ifall man är straffad eller stämplad med mental ohälsa eller nått annat? Eller gör vissa det endå? Några av er sa att de inte säljer till vem som helst ju. Är det för de kollar efter sådant? Kan de ens kolla sånt om de vill? Eller frågar de bara varför man vill köpa den och det är allt?

Vapen innan 1890 är inte vapen i lagens mening så det finns ingen koll alls. Men det betyder inte att alla är lämliga ändå. Så det hade nog behövts något register tycker jag till trots.

Du kommer inte få någon fråga alls.
Citera
2021-03-06, 23:45
Vad är skillnaden mellan en modern revolver och en antik revolver?
Såg tex att det fanns en colt remington .44 kaliber till salu.
Undrar hur den skulle gämföras mot en modern .44 kaliber magnum revolver?

Båda vapnen klarar ju av att sätta in 5 eller 6 patroner. Det är ju en sån revolver som de använder i vilda västern cowboy filmer.
Senast redigerad av superduktig 2021-03-06 kl. 23:59.
Citera
2021-03-07, 02:49
Medlem
matteruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Vad är skillnaden mellan en modern revolver och en antik revolver?
Såg tex att det fanns en colt remington .44 kaliber till salu.
Undrar hur den skulle gämföras mot en modern .44 kaliber magnum revolver?

Båda vapnen klarar ju av att sätta in 5 eller 6 patroner. Det är ju en sån revolver som de använder i vilda västern cowboy filmer.

Det går inte att jämföra. En modern .44 magnum är grovt räknat 4-5 gånger kraftigare än en gammal svartkruts revolver.
Citera
2021-03-07, 03:08
Citat:
Ursprungligen postat av matterules
Det går inte att jämföra. En modern .44 magnum är grovt räknat 4-5 gånger kraftigare än en gammal svartkruts revolver.
vad beror det på? Det är ju samma kaliber. Är det bara på grund av hastigheten?
Citera
2021-03-07, 10:16
Medlem
chimichurris avatar
Citat:

Det går att jämföra med en Magnum 44 och de pangar i nästan samma joule. Det är bara sätta pangen i kronografen så får du svart på vit. Sedan laddas remington inte med patron. Man laddar med svartkrut,T7 eller pyrodex med mjuk blykula, förladdning och kulfett. Knallhatt sätts sedan på nippeln. Visst det finns konventeringstrumma men då blir det licens.

Sedan får man inte glömma att efter varje pangande så skall pangen rengöras rejält samt återfettas. Så det skiljer en hel del gentemot en ny puffra.
Citera
2021-03-07, 11:38
Medlem
matteruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Det går att jämföra med en Magnum 44 och de pangar i nästan samma joule. Det är bara sätta pangen i kronografen så får du svart på vit. Sedan laddas remington inte med patron. Man laddar med svartkrut,T7 eller pyrodex med mjuk blykula, förladdning och kulfett. Knallhatt sätts sedan på nippeln. Visst det finns konventeringstrumma men då blir det licens.

Sedan får man inte glömma att efter varje pangande så skall pangen rengöras rejält samt återfettas. Så det skiljer en hel del gentemot en ny puffra.

Guns&ammo håller inte med dej :

"Even in .44 caliber, don't get the idea that an 1860 Colt Army revolver, or a Remington New Model Army revolver is the equivalent of Dirty Harry's Smith & Wesson model 29. Compared to modern cartridge guns, cap and ball revolvers are pretty puny. A .44 caliber cap & ball revolver loaded with a 140-grain round ball over 30-grains of 3Fg Goex black powder only generates 242 ft/lbs of energy. In comparison, a 124-grain, 9mm round produces 304 ft/lbs of power. To get close to the 9mm's power in a .44 cap & ball revolver, you need to load a 240-grain conical over a highly compressed 30-grain powder charge. That load will generate 280 ft/lbs, which still falls eight percent short of the modern 9mm."

https://www.gunsandammo.com/editoria...defense/247522

En vass .44 magnum levererar runt 1200-1500 ft/lbs.
En stor skillnad.
Citera
2021-03-07, 13:21
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Guns&ammo håller inte med dej :

"Even in .44 caliber, don't get the idea that an 1860 Colt Army revolver, or a Remington New Model Army revolver is the equivalent of Dirty Harry's Smith & Wesson model 29. Compared to modern cartridge guns, cap and ball revolvers are pretty puny. A .44 caliber cap & ball revolver loaded with a 140-grain round ball over 30-grains of 3Fg Goex black powder only generates 242 ft/lbs of energy. In comparison, a 124-grain, 9mm round produces 304 ft/lbs of power. To get close to the 9mm's power in a .44 cap & ball revolver, you need to load a 240-grain conical over a highly compressed 30-grain powder charge. That load will generate 280 ft/lbs, which still falls eight percent short of the modern 9mm."

https://www.gunsandammo.com/editoria...defense/247522

En vass .44 magnum levererar runt 1200-1500 ft/lbs.
En stor skillnad.

Jag skall mäta upp i kronografen nästa gång. Men vill poängtera att jag använder full laddning dvs 35 grain med Tripple777 från Hogdon. T7 har minst 15% mera kraft i laddningen vs om det varit vanligt svartkrut. Sedan går det också att skjuta duplex laddningar om revolvern är väldigt bra skick. Duplex betyder att man använder 10% röksvagt krut. Främst så blir det mera fart på kulan och sedan blåser det ut svartskrutslagget. Så allt handlar om hur man jämför. Men jag skall lämna ut vilket joule min skjuter och beskriva hur jag laddat när tillfälle ges. Sedan måste man veta hur stort spelet är mellan trumman är. Är det stort så läcker det ut rejält med krutgaser som sänker hastigheten rejält. Men oavsett vapen så vill inte jag stå framför när den brummar av.
Senast redigerad av chimichurri 2021-03-07 kl. 13:28.
Citera
2021-03-07, 15:49
Medlem
matteruless avatar
Citat:
Jag skall mäta upp i kronografen nästa gång. Men vill poängtera att jag använder full laddning dvs 35 grain med Tripple777 från Hogdon. T7 har minst 15% mera kraft i laddningen vs om det varit vanligt svartkrut. Sedan går det också att skjuta duplex laddningar om revolvern är väldigt bra skick. Duplex betyder att man använder 10% röksvagt krut. Främst så blir det mera fart på kulan och sedan blåser det ut svartskrutslagget. Så allt handlar om hur man jämför. Men jag skall lämna ut vilket joule min skjuter och beskriva hur jag laddat när tillfälle ges. Sedan måste man veta hur stort spelet är mellan trumman är. Är det stort så läcker det ut rejält med krutgaser som sänker hastigheten rejält. Men oavsett vapen så vill inte jag stå framför när den brummar av.

Vad skjuter du med för grejer?
I en modern Uberti Walker hade jag kunnat tänka mej att labba med lite + laddning.
En 150 år gammal Remington eller Colt vete fan om jag inte laddat lite klenare än rekommenderat bara för säkerhets skull.

Btw. Har du nån länk till nån fransk sida som säljer billiga antika svartkrutare?
Att få en hagelbössa för några tusen + frakt låter ju väldigt intressant.
Jag har själv varit inne på att skaffa mej en svartkrutare, bara för skojs skull, men priserna här i Sverige är ju avskräckande.
Citera
2021-03-08, 15:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Licensfria svartkrutsgevär av olika slag brukar ligga på 20k-30k i Sverige. Möjligen lite lägre om det rör sig om någon gammel Husqvarna med gravrost i pipan.

Man får komma ihåg att alla licensfria svartkrutsvapen i Sverige är antikviteter. De är tillverkade med mycket sämre stål (ibland järn) än det som vi använder i moderna vapen. Därtill är de ofta slitna. Därför blir det omöjligt (och orimligt) att förvänta sig exakt samma prestanda som i en modern hagelbössa.

Det sagt, går det att fälla ett rådjur eller en hjort med en gammal svartkrutsbössa? Självklart går det, vad tror du att dina förfäder annars gjorde med bössorna? Sköt i luften vid bröllop likt oljesheiker?
Och för att förtydliga så är det väl relativt olagligt att jaga med dessa reliker?
Citera
2021-03-08, 16:21
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och för att förtydliga så är det väl relativt olagligt att jaga med dessa reliker?

Enligt mig så är det tillåtet i vissa fall. Tex en chassepot som laddas med T7. Man laddar med en enhetspatron som är licensfri och den klarar joulekravet.
Citera
2021-03-08, 16:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Enligt mig så är det tillåtet i vissa fall. Tex en chassepot som laddas med T7. Man laddar med en enhetspatron som är licensfri och den klarar joulekravet.
"Enligt dig" är ungefär lika relevant som vilket papper är bäst på skithuset. Är den godkänd av Naturvårdsverket för jakt? Om nej - glöm det, då är den olaglig för jakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in