2021-09-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kazatomprom går att handla via Avanza men det sker via telefonmäkleriet och kostar typ 300 kronor. Aktien dyker upp som övriga värdepapper och kursen uppdateras bara några gånger i veckan (men när du säljer över telefon får du såklart senaste kursen). Londonlistade bolag som Kazatomprom går bra att äga i kapitalförsäkring och du får utdelning och liknande som vanligt.

Ja det är det nog. Joint Stock Company national atomic Kazatomprom är det officiella namnet på bolaget och det listas som NAK Kazatomprom i Avanza.

Tackar. Det stämde.
Citera
2021-09-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1375 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 12098

Massiv ökning av medlemmar på Reddit med en ökning på 25% på en vecka. I Sverige så har antal ny ägare i Denison varit 4%.

Jag ser det som positivt att antalet nya ägare i Swe inte exploderat, det tyder enligt mig på att vi fortfarande knappt har sett början på resan till Uranus.

Ägare av Denison på Avanza 1600 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 15589

Ökningen av antalet medlemmar på Reddit 29% på en vecka och i Sverige så har också intresset vaknat till liv med att Denison fått se antal aktieägare öka med 15%.
Citera
2021-09-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Denison har fortfarande ingen produktion, dock stora reserver. Deras gruvor är en bit bort. Däremot äger de 22% i ett anrikningsverk dit Cameco skickar sin produktion från Cigar Lake (som nu är tillfälligt stängd).

I dagsläget är det Comeco och Kazatomprom som producerar av de rena uranbolagen som du kan köpa från Sverige. Bolag som Palladin, Energy Fuels och Ur-Energy har dragit i handbormsen pga låga spotpriser, men de har producerat så de kan "bara" vrida på kraneni gruvorna när de känner att det är lönsamt igen.

Finns också bolag som jobbar med hantering så som anrikning eller med att handla med uran.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/09/03/uranaktierna-gar-stralande.html
Får ge dig rätt. Nästan så man kan tro du är artikelförfattaren själv. Synd att det inte fanns någon ren uranfond. NexGen Energy fanns ju men är ju ingen fond. Att kliva in i det här utan kunskap är vanskligt, men spännande också. Jag gick nu aldrig in. Bedömer du att uranracet är över? Hur som, hatten av! Hoppas du tjänade pengar!

Du hade inte helt rätt om koppar (åsikt bara, ingen kritik). Boliden är sega.
Citera
2021-09-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1600 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 15589

Ökningen av antalet medlemmar på Reddit 29% på en vecka och i Sverige så har också intresset vaknat till liv med att Denison fått se antal aktieägare öka med 15%.

Ägare av Denison på Avanza 1635 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 16463

Långsammare ökningar denna vecka, men ändå stabila uppgångar mtp att veckan borde ha skrämt bort lite turister.
Citera
2021-10-15, 00:33
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jo, det är säkert en hel del skit blad så kallade "penny dreadfuls" som pumpas i samband med dessa. Inget jag sitter på och har man god profit i sådana bör man ta lite.

Det där med sput är inte avanza själva som bestämmer utan Equiduct som de köper tjänster av. Vad jag förstår det är det svårt att köpa sput i vissa andra länder med vissa brokers.

Nu har jag hittat urantråden, men den verkar lite död, trodde det skulle vara bättre drag när det varit sådan kraftig uppgång på spoten och många av uranaktierna.

Inte många inlägg på slutet, kanske tar sig
Citera
2021-10-15, 06:01
Medlem
bajssprutans avatar
Det finns en till urantråd med med ös som UraniumMan startade.
Jag ska dock hålla opex-stollerierna i denna tråden så att det är lättare att hitta.

Eftersom det här är stolletråden bjuder jag på det här citatet från twitter av en som verkar veta vad han pratar om.
Citat:
Now that I got every ones attn, here comes to cold shower! Estimates are the Kazakhstan's #uranium reserves will be depleted in the next 10 yrs...
Citat:
Right you are. Had lunch with a "soon to be" new #uranium producer (African mines) today (total 4 or 5 currently in the making worldwide) and the s/d numbers are just mind boggling. The supply tightness is getting worse, not better!

Sanningshalt okänd, men stämmer det är det cheeki-breeki som fan för uranus.
Citera
2021-10-15, 08:23
Medlem
smoerreboms avatar
Låter ju finfint det där, som att det kan bli frestande att fortsätta med hög andel i sektorn även efter overshooten. Bajssprutans stekarpolare nere i furstendömet är en källa så god som någon. Det där ligger dock så långt fram i tiden att det inte lär ha nån större betydelse för det innevarande rallyt utan mer på ett par års sikt.

Nu gäller det dock att de kör upp skiten i 200 till påsk och börsen inte smäller tills dess. Min tillvaro i hamsterhjulet har blivit väldigt lik en lös mage sista veckan. Inga bra alternativ.

Energikrisen bör hjälpa till att få upp frågan på bordet på ett mkt definitivt sätt. Hörde MP:s fd väderkille mot hon den där ärtiga förortstjejen i KD på radion. De här människorna blandar ihop grundläggande begrepp som fossilfritt och miljövänligt utan att blinka men i resten av Europa har vi troligen politiska representanter tillsatta på mer meritokratiska grunder som är kapabla att hålla isär begreppen. Risken är väl att man får för sig att låna pengar för att lösa även denna kris.

För övrigt verkar det ha varit en del stollerier och aggressivitet i den mer folkliga tråden på sistone. Försöken att gjuta olja på vågorna med citat från knarklangarfilm verkade inte bita heller.
Citera
2021-10-15, 09:45
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det finns en till urantråd med med ös som UraniumMan startade.
Jag ska dock hålla opex-stollerierna i denna tråden så att det är lättare att hitta.

Eftersom det här är stolletråden bjuder jag på det här citatet från twitter av en som verkar veta vad han pratar om.

Sanningshalt okänd, men stämmer det är det cheeki-breeki som fan för uranus.
.

Tackar, då ska jag leta upp den istället. Till veckan ska jag sätta sprätt på mina cash. Det jag har kvar i alla fall, FOMO satte in så jag köpte tillbaka hälften igår. Så det enda min trade gjorde var att höja mitt GAV och missa en rejäl uppgång. Jag kommer behöva den där urantråden för att kliva av den kommande raketen innan den kraschar så jag tackar återigen för hänvisningen. Angående citaten så tror inte jag som Smoerrebom att det saknar betydelse för den kommande!? uranbullen, när väl det narrativet kommer igång så lär nog citatet om att det kommer ta slut på Uran i skithålistan bli lök på laxen. Bra grävt
Citera
2021-10-17, 05:45
Medlem
bajssprutans avatar
Grävde vidare i det hela. Han anger sin källa:
Citat:
Well, tbh, my source is a guy on the ground (with mines in Namibia & Niger) and who obviously knows his sht. Will ask him for some printed s/d's next time I c him and will share
Varpå Doktor Dezibel frågar:
Was this GF or DM you talked to?
If so I like their projects despite the political risks…
Och stekarn svarar:
Canadian co with a couple if serious Swedish investors on board. Will start producing in 2024/2025[/quote]

Vem är GF och DM ? Vilka är de svenska investerarna. Eftersom goviex har nämnts så mycket i media och omtalas en del i tråden fick jag för mig att googla "goviex swedish investor" och hittade det här dokumentet där en Eric Krafft välkomnades till board of directors i Februari.
Citat:
Mr. Krafft is a Swedish private investor with business interests across a number of different
industries, including natural resources positioned to benefit from the trends of increased
electrification, electric mobility and energy storage. In particular, he has since 2017 built one
of the largest individual exposures to Uranium - physical, producers and developers. As a
consequence of which he is also a substantial shareholder of the Company.
Intressant snubbe. Han har även en stor post i Leading edge materials med den härliga tickern LEM som diskuterats tidigare i råvarutråden.

Largest individual exposures to Uranium. Han måste ha en dubbel flashbackdolme och en plånka som är fetare än Kikki Danielsson.
Citera
2021-10-18, 17:00
Medlem
bajssprutans avatar
Svaret på vem GF och DM är hittade jag här på goviex hemsida.
Citat:
Govind Friedland
Executive Chairman
Govind Friedland is a geological engineer from the Colorado School of Mines. Prior to forming the Company, Mr. Friedland provided business development services to Ivanhoe Mines Ltd. and Ivanhoe Energy Inc. throughout the Asia Pacific Region for over half a decade.
Citat:
Daniel Major
Chief Executive Officer
Daniel Major is a mining engineer from the Camborne School of Mines in the UK. His career spans over 30 years in the mining industry where he has established a solid record of accomplishment initially with Rio Tinto at the Rossing Uranium Mine in Namibia and Amplats in South Africa

Kul att kazakerna också ska börja stacka.

Och det är riktigt skitbra att SPUT går upp som fan och de kan sälja units. För så fort de har mer cash än NAV måste det handlas.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-10-18 kl. 17:13.
Citera
2021-10-19, 08:28
Medlem
smoerreboms avatar
kollade på intervjun med snubben från KAP i helgen
https://www.youtube.com/watch?v=3PwoNmzMVAM&t=1382s
Tyckte inte han sa särskilt mkt man inte hört förut. Jag hade missat det där att kineserna ska bygga en urandepå vid gränsen till Kazakerna på 23 000 ton, får det till ca 50 m/lbs. Det roligaste var väl att sista frågan var om han hade nåt han ville avslöja om KAP och framtiden men svarade med nåt nonsenssvar bara

ATH igår då även för mig. Tittar man på kurvorna och håller på med TA borde det ju fortsätta upp ett par snäpp till innan nästa rekyl

För att förtydliga så menade jag att om gruvorna i Kazakstan sinar om tio år så borde det inte påverka overshooten som ser ut att inträffa om 1-2 år men det blir givetvis intressant för det långsiktiga priset som kommer sen. För att det där ska stämma så måste väl Kazakerna ha grävt upp överallt och inte ha några områden alls kvar för exploration och det stämmer väl inte? Å andra sidan lät det dock på Askar ovan som att de kommer vidhålla sin strategi att hålla nere produktionen som de ju gör nu och ett par dagar senare går de ut och ska hodla uran vid sidan av.
Citera
2021-10-23, 12:49
Medlem
smoerreboms avatar
Nu rejvar de på usqueeze om Ursula och hennes tweet. Kommer bli såååå grymt när de säger åt löfven och Bha Kunkhe att de kan sörpla skit och köra upp vindsnurrorna. Det var länge sen man såg fram emot en klimatkonferens såhär.

"We will..."!!!

Nästa vecka borde bli ny leg up igen nu när spotten börjat röra sig igen.

Citat:
Ursula von der Leyen
@vonderleyen
·
20h
We will also assess how the gas, electricity and ETS markets function.

We need more renewables. They are cheaper, carbon-free and homegrown.

We also need a stable source, nuclear, and during the transition, gas.

This is why we will come forward with our taxonomy proposal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in