2021-02-28, 12:14
Medlem
  1. Om man inte har varit på polisförhör
  2. Om man inte har pratat med någon från myndigheten.
  3. Om man inte har tagit emot ett brev och signerat det.
Har man kommit undan att bli delgiven då?

Ja, det finns förenklad delgivning. Men om man inte har pratat med någon överhuvudtaget kan dom inte heller använda det antar jag?
Citera
2021-02-28, 12:17
Avstängd
Delgivningen är förenklad. Det kommer två brev med några dagars mellanrum. Skickar man inte tillbaka, så blir man kontaktad på annat sätt.
Citera
2021-02-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Delgivningen är förenklad. Det kommer två brev med några dagars mellanrum. Skickar man inte tillbaka, så blir man kontaktad på annat sätt.

Men det var inte vad min fundering var, för att kunna bli delgiven med förenklad delgivning måste man blir informerad av polisen eller annan myndighet. Om man har inte blivit det kan man inte bli delgiven med förenklad delgivining. Då jag inte har pratat med någon..
Citera
2021-02-28, 14:23
Medlem
I polisärenden måste man ha blivit informerad om att förenklad delgivning kan komma att användas, ska stå datum osv när den informationen lämnades. Kronofogden har annan metod..

När förenklad delgivning kan användas så anses personen delgiven om ingen av försändelserna kommer i retur t ex 1 mars skickas stämning, 2 mars skickas kontrollmeddelandet, kommer ingen i retur =delgiven.
Citera
2021-02-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
I polisärenden måste man ha blivit informerad om att förenklad delgivning kan komma att användas, ska stå datum osv när den informationen lämnades. Kronofogden har annan metod..

När förenklad delgivning kan användas så anses personen delgiven om ingen av försändelserna kommer i retur t ex 1 mars skickas stämning, 2 mars skickas kontrollmeddelandet, kommer ingen i retur =delgiven.

Men i mitt fall har jag inte blivit informerad, då jag inte har haft kontakt med någon som skulle kunna informera mig om detta. Är det korrekt?
Citera
2021-02-28, 16:54
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Men i mitt fall har jag inte blivit informerad, då jag inte har haft kontakt med någon som skulle kunna informera mig om detta. Är det korrekt?

Har du fått information om att du är delgiven eller vad? Din fråga är lite märklig och för att kunna ge bra svar får du berätta mer.
Citera
2021-02-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Har du fått information om att du är delgiven eller vad? Din fråga är lite märklig och för att kunna ge bra svar får du berätta mer.

Nej, som sagt jag har ju inte pratat med någon överhuvudtaget. Jag har inte varit på den andressen som jag är folkbokförd på 3 år. Jag har varken pratat med polisen eller någon annan som skulle kunna förse mig med denna information. Isåfall måste dom använda telepati, för det är den ända metoden dom skulle kunna förse mig med den info.
Senast redigerad av Cryptoking 2021-02-28 kl. 17:27.
Citera
2021-02-28, 18:10
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Nej, som sagt jag har ju inte pratat med någon överhuvudtaget. Jag har inte varit på den andressen som jag är folkbokförd på 3 år. Jag har varken pratat med polisen eller någon annan som skulle kunna förse mig med denna information. Isåfall måste dom använda telepati, för det är den ända metoden dom skulle kunna förse mig med den info.

Då är du inte delgiven, dock kommer du förmodligen anses delgiven lite beroende vad det handlar om. På dig låter det som att du har gjort fel på ett eller annat sätt och i regel är det bäst att ta tjuren vid hornen på en gång. Att hålla sig undan gör sällan saken bättre i slutändan.
Citera
2021-02-28, 18:18
Medlem
Citat:
  1. Om man inte har varit på polisförhör
  2. Om man inte har pratat med någon från myndigheten.
  3. Om man inte har tagit emot ett brev och signerat det.
Har man kommit undan att bli delgiven då?

Ja, det finns förenklad delgivning. Men om man inte har pratat med någon överhuvudtaget kan dom inte heller använda det antar jag?

Handlar det om brott eller skuld?
Jag antar brott eftersom du tar upp polisförhör.

Pratar vi straffrätt så måste du ha blivit informerad om att det kan bli förenklad delgivning, det kan ske t.ex. på plats när du blir gripen/påkommen med brott men vanligast är att det sker vid förhör eller så måste du ha mottagit delgivningspapper.

Pratar vi ekonomisk skuld och delgivning via kronofogden så behövs inte det.
Då kan man bli delgiven via sk spikning. Det innebär att information om delgivning lämnas i postlådan eller på annat sätt vid den bostad där du är skriven och då kommer du anses vara delgiven.
Att du inte bor där du är skriven spelar ingen roll.
Citera
2021-03-06, 00:24
Medlem
Citat:

Du får beskriva ditt ärende, vad handlar det om? Är du misstänkt för brott, så kan/ska polisen vid förhör informera dig om att förenklad delgivning kan användas. Kontroll sker mot folkbokföring, eller den adress du uppger vid förhör. Blir det åtal så kan sen domstolen skicka stämning/kallelse med förenklad delgivning. Kostnaden för staten/skattebetalare vid inställd förhandling beräknas till 15 000 kr vid normalförhandling, om staten bedrev affärsverksamhet.. Stämningsman kostar 1 00 kr/delgivning.

Förenklad delgivning underlättar samt sparar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in