2021-02-27, 23:17
Medlem
Om man som ung person begått brott. Låt oss säga som tjugoåring. Kan man egentligen inte få en andra chans och försöka komma in till Försvarsmakten eller åtminstone ställa upp för Hemvärnet?

Finns det någon plats i Hemvärnet i alla fall som inte begär belastningsregistret eller åtminstone tar in någon om brottet begåtts för länge sedan och/eller gallrats. Så som kock eller någonting.
Citera
2021-02-27, 23:27
Medlem
Pripps-Prebens avatar
På polisens hemsida står att uppgifter i ens belastningsregister gallras efter x antal år, men i nuläget går det inte att komma in i FM eller HV utan att visa ett färskt utdrag. Oavsett befattning man siktar på i HV (såsom fältkock) måste man först genomföra en liten grundutbildning (gu-f) som alla hemvärnare måste göra med vapenvård, sjukvård, värdegrund osv (om man inte har värnplikt eller GU bakom sig).

Om organisationerna gör skillnad på brott och brott är oklart...
Citera
2021-02-27, 23:30
Avstängd
Vad för brott handlar det om?
Citera
2021-02-27, 23:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps-Preben
På polisens hemsida står att uppgifter i ens belastningsregister gallras efter x antal år, men i nuläget går det inte att komma in i FM eller HV utan att visa ett färskt utdrag. Oavsett befattning man siktar på i HV (såsom fältkock) måste man först genomföra en liten grundutbildning (gu-f) som alla hemvärnare måste göra med vapenvård, sjukvård, värdegrund osv (om man inte har värnplikt eller GU bakom sig).

Om organisationerna gör skillnad på brott och brott är oklart...

Är det något nytt? Var ju aldrig krav på registerutdrag tidigare. HV är mest bara glada när folk vill vara med och begär inte mycket.
Citera
2021-02-28, 00:39
Medlem
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/behorighetskrav/

"Nej, har du blivit dömd för brott kommer du att få avslag på din ansökan i samband med rekryttestet. Alla som går vidare efter rekryttest och antagningsprövning kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister."

Googla innan.. :/
Citera
2021-02-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är det något nytt? Var ju aldrig krav på registerutdrag tidigare. HV är mest bara glada när folk vill vara med och begär inte mycket.
Jaha!?

Så jag skulle kunna komma in på Hemvärnet ändå?
Citat:
Ursprungligen postat av KanManFixa
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/behorighetskrav/

"Nej, har du blivit dömd för brott kommer du att få avslag på din ansökan i samband med rekryttestet. Alla som går vidare efter rekryttest och antagningsprövning kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister."

Googla innan.. :/
Jo, jag googlade innan. Därav min fråga: ''Om det verkligen är nolltolerans''. Jag menar, om man nu var bara tjugoår och begick brott. Man är ändå inte så jättegammal när man är tjugo år. Därav min frågeställning och öppningen av diskussionen.
Citera
2021-02-28, 00:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jaha!?

Så jag skulle kunna komma in på Hemvärnet ändå?

Jo, jag googlade innan. Därav min fråga: ''Om det verkligen är nolltolerans''. Jag menar, om man nu var bara tjugoår och begick brott. Man är ändå inte så jättegammal när man är tjugo år. Därav min frågeställning och öppningen av diskussionen.

Jo men därav min fråga. På ens tid för 15 år sedan var det ju ingen sådan där koll. 15 år före det var mer hej här får du din AK4. Om det blivit strängare numera med att visa om belastningsregister så japp du blir det kanske svårt om du är dömd. Men beror kanske om vad också. Om det är för skattebrott eller mordförsök. Sedan rensas ju registeret med jämna mellanrum.

10 är får sedvanlig fängelsedom. 20 år om extra grovt.
Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§).
Citat:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/
Citera
2021-02-28, 01:03
Medlem
Citat:
Jo men därav min fråga. På ens tid för 15 år sedan var det ju ingen sådan där koll. 15 år före det var mer hej här får du din AK4. Om det blivit strängare numera med att visa om belastningsregister så japp du blir det kanske svårt om du är dömd. Men beror kanske om vad också. Om det är för skattebrott eller mordförsök. Sedan rensas ju registeret med jämna mellanrum.

10 är får sedvanlig fängelsedom. 20 år om extra grovt.
Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§).
Om det handlar om brott som kommer gallras om några år, men ändå rör det sig om våldsbrott (EJ SEXUALBROTT!).

Har man rätt att få komma med i Hemvärnet eller är det total nolltolerans som det gäller?
Citera
2021-02-28, 01:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om det handlar om brott som kommer gallras om några år, men ändå rör det sig om våldsbrott (EJ SEXUALBROTT!).

Har man rätt att få komma med i Hemvärnet eller är det total nolltolerans som det gäller?

Så här ger en Googling.
Citat:
Får jag genomföra utbildningen om jag finns med i belastningsregistret?
Det är Försvarsmakten som avgör från fall till fall. Kontakta gärna Försvarsmakten via rekryteringsmyndigheten.se för att få svar på dina frågor.
https://www.forsvarsutbildarna.se/frivilligavtal/forsvarsmakten/fragor-och-svar/

De kollar alltså numera. Eller ja du får väl lämna utdrag. Men där även om det rör sig om våldsbrott så blir det ju en individuell prövning. Så nolltolerans verkar ju inte finnas. Om det säg var ett krogbråk, ung och dum förfriskad osv som gjorde något dumt. Bara att förklara detta. HV det är ju inte som de översköljs av frivilliga som ändå vill vara med så de kan nog bortse från rätt mycket.
Citera
2021-02-28, 01:35
Medlem
Citat:
Om man som ung person begått brott. Låt oss säga som tjugoåring. Kan man egentligen inte få en andra chans och försöka komma in till Försvarsmakten eller åtminstone ställa upp för Hemvärnet?

Finns det någon plats i Hemvärnet i alla fall som inte begär belastningsregistret eller åtminstone tar in någon om brottet begåtts för länge sedan och/eller gallrats. Så som kock eller någonting.

1. Beror helt vad för brott, hur längesen osv.

2. Försöker man mörka att man har en dom på dig blir man definitivt inte antagen, men kör man med öppna kort så finns det en chans i vart fall.
Citera
2021-02-28, 01:37
Medlem
Citat:
Så här ger en Googling.

De kollar alltså numera. Eller ja du får väl lämna utdrag. Men där även om det rör sig om våldsbrott så blir det ju en individuell prövning. Så nolltolerans verkar ju inte finnas. Om det säg var ett krogbråk, ung och dum förfriskad osv som gjorde något dumt. Bara att förklara detta. HV det är ju inte som de översköljs av frivilliga som ändå vill vara med så de kan nog bortse från rätt mycket.
Tack så himla mycket för dina kloka inlägg! Jag känner igen dig ifrån många trådar därute i Flashbackforum och tycker alltid att du har så kloka inlägg.

Tack för att du klev in i min tråd!!
Citera
2021-12-06, 11:21
Medlem
Min ansökan blev avslagen direkt efter jag svarat på frågorna med 100% ärlighet. Jag är dömd för ett ringa narkotikabrott (CB) för ett antal år sedan och det var nolltolerans när jag ringde upp och pratade med dem efteråt. Riktigt trist att dem inte kan göra individuella bedömningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in