Används ofta av kafferosterier. När priset på råvaran går upp minskar man förpackningarnas vikt. Ett exempel är Gevalia som i alla år använt knepet. De vanliga 500g förpackningarna krymps till 450 g , men priset är densamma. Konsumenten tror att allt är som vanligt. Samma sak när priset på råtobak (Eller skatterna( går upp
Var en sväng till Norge i goda vänners lag för inte allt för längesedan och köpte mint i GR, vilka mini dosor.. rent lurendrejeri...norrmännen som är så glada och lättsinnade.. när snusen börjar bli för dyr börjar till och med dom svära..
Om man krymper själva dosan är det i alla fall inte lika ondsint som att bara lägga ett par prillor mindre i dosan, som jag själv hade gjort om jag var ansvarig på Swedish Match och ville lura mina kunder. Jag hade antagligen aldrig märkt om det låg ett par prillor mindre i dosan än tidigare, hade ni det?
Misstänker att de förbereder sig inför att ta bort en prilla eller två ur dosan. När folk har vant sig vid lilla dosan så kommer de säkert att minska innehållet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!