• 1
  • 2
2021-02-27, 17:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamrat.123
Vet inte riktigt om jag ska tolka din första mening sarkastisk eller inte, aldrig hört begreppet broiler tidigare.

Jag vet inte riktigt varför men jag har ofta fått känslan av att ungsvenskarna har haft fler medlemmar än vad de har och att det då är högre konkurrens där. En snabb googling så inser jag att de inte ens har 1000 medlemmar medan Kdu har över 3000 och Muf över 10 000.

Politiker-broiler syftar på en karriärpolitiker som inte haft riktiga jobb ute i verkligheten. Som Ygeman t.ex.
Citera
2021-02-27, 19:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tack för tipsen, detta vore inte helt orimligt att göra. Sedan så vet jag att mina föräldrar inte hade brutit kontakten eller något sånt, är inte riktigt på den nivån. Men nog kommer de att bli besvikna.

Varsågod.

Nä, det är nog inte mycket mer än att du får acceptera att dina föräldrar blir besvikna då. Eller välja att leva ditt liv efter vad du tror kommer göra dem nöjda.

Jag är själv politisk till höger och mina föräldrar till vänster. Jag löste det så att jag påminde dem om att samtliga av deras föräldrar var till höger, så egentligen var det de själva som var de svarta fåren och inte jag. Kanske du kan köra med samma sak, d.v.s. att dina far- och morföräldrar var höger, om de nu var det? Och var de sossar så sympatiserarade de med ett S som såg mycket annorlunda ut när de var unga på 50-60-talet under Tage Erlanders dagar. S på den tiden var mer konservativa i t.ex. invandrings och integrationspolitiken än dagens SD. Dagens SD är dessutom ganska "sossiga" i den ekonomiska politiken så det är trots allt inte någon större skillnad från vad dina föräldrar står för, även om de kanske inte ser på det just så, men du kan ju alltid informera/påminna dem om det. Om det nu blir just SD du kommer gå med i förståss.

Men du får väl fundera över om du vill ta den diskussionen nu, eller om du vill vänta något/några år. Men någon gång "måste" du nog göra det ändå. Men om det känns enklare kan du ju förståss vänta något år, de politiska partierna och deras ungdomsförbund lär garanterat finna kvar även om några år.
Citera
2021-02-27, 21:22
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Vet inte riktigt om jag ska tolka din första mening sarkastisk eller inte, aldrig hört begreppet broiler tidigare.

Jag vet inte riktigt varför men jag har ofta fått känslan av att ungsvenskarna har haft fler medlemmar än vad de har och att det då är högre konkurrens där. En snabb googling så inser jag att de inte ens har 1000 medlemmar medan Kdu har över 3000 och Muf över 10 000.

SDU hade 4500 medlemmar. Ungsvenskarna fick börja om från noll.
Citera
2021-02-27, 23:35
Medlem
Som någon skrev så ska det vara enklare att göra karriär inom SD och Ungsvenskarna? Hur ser det ut inom M och Muf? Muf har ju mycket fler medlemmar och antar att det blir lite mer intern konkurrens då.
Citera
2021-02-27, 23:52
Medlem
Ska du göra "karriär" inom ett ungdomsförbund måste du ha vässade armbågar. Särskilt om du ska konkurrera om de fina platserna i något av högerns ungdomsförbund. Dessa består nämligen till största delen av skitstövlar som vill roffa åt sig och få hög status och makt över andra. Gillar du intriger kommer du kanske njuta av det.
Citera
2021-02-28, 09:06
Medlem
Jag ställer mig även tveksam till att gå med i kdu/kd, då det känns som att sätta sig på ett sjunkande skepp.
Citera
2021-02-28, 14:38
Medlem
SD/M ger nog bäst förutsättningar om målet är riksdagen.
Med det sagt så ser jag det som något väldigt ont att vägen till riksdagen idag ofta går genom ungdomsförbund som "fostrar" in folk till politik-karriärer. Detta leder till att vi får politiker som är väldigt kunniga om procedurer och regler, men har väldigt dålig kontakt med verkligheten som deras förslag ska appliceras på. (Gäller alla partier oavsett färg)

Jag hade hellre sett att riksdagsledamöter blev rekryterade ur olika delar av näringslivet eller i vissa fall folk som jobbat sig upp genom offentlig sektor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in