2021-02-26, 14:00
Medlem
Vad jag menar med leva är att kunna ta ut en vanlig genomsnittlig lön varje månad oavsett om det är genom utdelning, lön etc inte att man får in 5 000 kr svart per månad genom att sälja t-shirts och sedan snålar med pengarna. Sedan kan man såklart ha andra intäktskällor t ex medverkan i tv, reklam mm men dessa kommer jag på rak arm.

Petter
Timbuktu
Matte Calliste (producent)
Einar
Fricky
Organismen
Cleo
Ison & Fille
Linda Pira
Salazar bröderna
Stor
Frej Larsson
Herbert Munkhammar

Vad jobbar andra svenska hip-hopare med, vad har ni för anekdoter? Känns som extremt många är "fritidsledare"

Kanske är extremt många andra som lever på det som man inte känner till, jag baserade ovan på att dessa hade bolag med nog med omsättning för att kunna ta ut en ok lön. Jag tänker mig att t ex Aki från labyrinth borde kunna leva på musiken men han verkar inte ens ha ett bolag, hur får man pengar för streams från Spotify utan bolag?
Citera
2021-02-26, 14:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenriRoesseau
Vad jag menar med leva är att kunna ta ut en vanlig genomsnittlig lön varje månad oavsett om det är genom utdelning, lön etc inte att man får in 5 000 kr svart per månad genom att sälja t-shirts och sedan snålar med pengarna. Sedan kan man såklart ha andra intäktskällor t ex medverkan i tv, reklam mm men dessa kommer jag på rak arm.

Petter
Timbuktu
Matte Calliste (producent)
Einar
Fricky
Organismen
Cleo
Ison & Fille
Linda Pira
Salazar bröderna
Stor
Frej Larsson
Herbert Munkhammar

Vad jobbar andra svenska hip-hopare med, vad har ni för anekdoter? Känns som extremt många är "fritidsledare"

Kanske är extremt många andra som lever på det som man inte känner till, jag baserade ovan på att dessa hade bolag med nog med omsättning för att kunna ta ut en ok lön. Jag tänker mig att t ex Aki från labyrinth borde kunna leva på musiken men han verkar inte ens ha ett bolag, hur får man pengar för streams från Spotify utan bolag?

Ex Petter: https://www.allabolag.se/5565671491/...ken-aktiebolag
Hans bolag gör alltså runt 10-20 miljoner i vinst varje år, så han hankar sig nog fram..

Orkar inte kolla upp alla du listar, men kikar du på deras bolag ser du ju rätt snabbt ungefär vad de tjänar.

Man kan äga bolag utan att sitta i styrelsen eller som VD, och då syns man inte vid en vanlig sökning. Man kan även ha det upplagt så att intäkterna går till någon annans bolag (ex ett skivbolag) och sedan får man lön/provision utbetalt därifrån, antingen till bolag eller som tjänsteinkomst.

Man bör även kunna få pengarna som privatperson direkt från Spotify, d.v.s som en lön, men här är jag inte helt säker.
Citera
2021-02-26, 16:56
Bannlyst
Timbuktu vet jag knäcker extra med s k dvärgbowling. Vet inte hur det gått nu under Corona iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in